Filosofická propedeutika 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202FPN1 zápočet 3 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Kurz je členěn podle textů zadaných na jednotlivé hodiny. Těžiště kurzu leží ve filozofii a psychoanalýze. Postupně se budeme zabývat těmito autory a tématy:

  1. Jan Roubal: hra jako princip nedivadla Ivana Vyskočila;
  2. Johan Huizinga: hra jako zdroj kultury, vymezení hry, hra a náboženství;
  3. Sigmund Freud: dětská hra a bdělé snění, hra jako způsob zvládání traumatu;
  4. Hanna Segal: bdělé snění a umělecká imaginace, útěk do fantazie a oprava skutečnosti fantazií;
  5. Donald W. Winnicott: terapeutická funkce hraní;
  6. Eric Berne: hra jako duševní obrana;
  7. Jean Piaget: dělení dětských her, dětské myšlení a symbolická hra
  8. Hans-Georg Gadamer: pasivita, medialita a responzivita hraní
  9. Eugen Fink: (bez)účelnost hry, hra a štěstí

Výsledky učení

Cílem kurzu je seznámit posluchače s klasickými koncepcemi her a hraní v humanitních vědách. Ambicí kurzu je poskytnout studentům prostředky k promýšlení vlastní herní a umělecké zkušenosti, včetně otevřené dramatické hry, kterou zažívají během dialogického jednání s vnitřním partnerem.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Literatura

BERNE, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 33–38, 53–70.

FINK, E. (1992). Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 5–34.

FREUD, S. (1999a). Básník a vytváření fantazií. In: Spisy z let 1906–1909. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 167–177.

FREUD, S. (1999b). Mimo princip slasti. In: Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920–1924. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 14–17.

GADAMER, H.-G. (2010). Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 103–110.

HUIZINGA, J. (1971). Homo Ludens. O původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 7–32.

PIAGET, J. (1999). Play, Dreams, and Imitation in Childhood. London: Routledge, 161–168.

ROUBAL, J. (1999). Ludická koncepce nedivadla Ivana Vyskočila. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis: Philosophica – Aesthetica, 18, 33–52.

SEGAL, H. (2003). Imagination, play and art. In: Steiner, R. (ed.) Unconscious Phantasy. London, New York: Karnac, 211–221.

WINNICOTT, D. W. (2018). Hraní a realita. Praha: Portál, 61–78.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky udělení zápočtu za zimní semestr jsou pravidelná a aktivní účast na hodinách a vypracování referátu na jednu hodinu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů