Interpretační seminář 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ISB5 | zápočet | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Martin PŠENIČKA, Libor VODIČKA
Obsah
Východiskem je zadaný text a jeho podrobná interpretace. Od nejstarších textů (Aristoteles, Bharata) k Diderotovi, Lessingovi a dalším klasickým autorům míříme k moderním divadelníkům a reformátorům divadla z počátku dvacátého století a pak ke „druhé divadelní reformě“ (Artaud, Grotowski, Schechner). Jde o základní představu o rozpětí a proměnlivosti smyslu divadla a kontextech a důsledcích těchto proměn pro divadelní praxi.
Výsledky učení
Naučit studenty pozornému čtení a hledání souvislostí „teorie“ s praktickou divadelní prací. V návaznosti na předchozí interpretační semináře přejít od četby dramat k četbě textů o dramatičnosti, o divadle a divadelnosti, o proměnách funkce divadla v různých kulturách a obdobích, a v souvislosti s tím o proměnách herectví, divadelního prostoru, režiséra, dramatika a dalších účastníků divadelní tvorby, o proměnách pojmu „divadla“ a dalších klíčových pojmů, užívaných k charakteristice toho kterého projevu divadla a divadelnosti.
Předpoklady a další požadavky
Absolutorium předchozích dvou ročníků interpretačního semináře.
Literatura
BEJBLÍK, Alois: Shakespearův svět. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1979.
BRECHT, Bertolt: Myšlenky. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1967.
ECO, Umberto: Meze interpretace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004.
DÜRRENMATT, Friedrich: Problémy divadla. 1. vyd. Bratislava: SVKL, 1965.
HYVNAR, Jan: Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. 2. vyd. Praha: KANT, 2011.
KERR, Walter: Jak nepsat hru. 1. vyd. Praha: Orbis, 1962.
KOTT, Jan: Shakespearovské črty. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1964.
LEHMAN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
RUT, Přemysl: Příběh a Shakespeare. 1. vyd. Praha: AMU, 2005.
STYAN, John Louis: Černá komedie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967.
STYAN, John Louis: Prvky dramatu. 1. vyd. Praha: Orbis, 1964.
Hodnoticí metody a kritéria
Po zimním semestru zápočet na základě seminární aktivity, prezence (75%) a ústní seminární práce, diskutované na kolokviu. Student má odpovědět na otázku, kterou si sám zformuloval; odpověď se má opírat o hlubší studium některého probíraného tématu, o vlastní studium odborné literatury a o komplementární příklad z divadelní praxe (dílo, které mohou znát i ostatní studenti, možné je i video). Po letním semestru týž typ práce písemně a text rozeslaný předem, aby diskuse byla konkrétnější.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)