Aplikovaná teorie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204ALAT1 | zápočet | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz se zaměří na kontextualizaci divadelní tvorby, performativní filosofii a na možné formy komunikace divadelní zkušenosti. Primárním tématem bude vztah divadla a řeči, a to ve smyslu možností, jak o divadle mluvit, ale také jak divadlo (jako performance či performativ) mění porozumění řeči a jazyku. Druhou oblastí zájmu bude vztah mezi jedinečností a obecností v rámci divadla, která se odráží na různých úrovních v otázkách subjektivity a objektivity, autenticity a imitace, inscenace a performance apod. Cílem kurzu je obohacení kontextu divadelní tvorby a získávání dovedností v oblasti verbalizace.
Jednotlivá setkání se budou sestávat ze společného porozumění klíčovému textu pro dané téma a následné diskuze opřené o referáty studentů.
Mezi témata, kterými se budeme zabývat, patří:
- Jak mluvit, psát a myslet o divadle a divadelní tvorbě?
- Srovnání přístupů estetiky, divadelní kritiky, divadelní teorie, filosofie umění, praxe jako teorie (umělecký výzkum). Případová studie.
- Mysl-tělo, subjekt-objekt, obsah-forma.
- Kořeny dualismu a těžkosti s jeho překonáním.
- Dvacáté století jako století překonávání dualismů a století emancipace. Důsledky.
- Idea vtěleného myšlení.
- Tělo a tělesnost v divadelní tvorbě. Kontextualizace.
- Tělo jako sekundární nástroj.
- Emancipované tělo. Čisté duchovní tělo-exprese.
- Politické tělo. Komodifikované tělo.
- Fyzické divadlo.
- Tělesnost jako repertoár gest. Případové studie.
Výsledky učení
Absolvent:
- orientuje se v tématice klasických evropských dualismů a v emancipačních procesech 20. století,
- rozumí jednotlivým pojetím tělesnosti v divadelní tvorbě,
- formuluje vlastní umělecký i myšlenkový postoj,
- rozvíjí kultivovanou diskuzi.
Předpoklady a další požadavky
Žádné.
Úspěšná klasifikace předmětu 204ALAT2 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 204ALAT1
Literatura
Výběr z následující literatury:
AUSLÄNDER, Philip. From Acting to Performance. London and New York: Routledge, 2006. ISBN 978-0415157872
AUSTIN, John Langshaw. Jak udělat něco slovy. Přel. J. Pechar a kol., Praha: Filosofia, 2000. 172 s. ISBN 80-7007-133-8
BENJAMIN, Walter. „Co je epické divadlo“. In: Výbor z díla I: Literárněvědné studie. Praha: OIKOYMENH, 2009. s. 255-265. ISBN 978-80-7298-278-3
BRECHT, Bertolt. O divadelnom umení. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1959. 336 s.
BUTLER, Judith. Závažná těla. O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“. Praha: Karolinum, 2016. 344 s. ISBN 978-80-246-3325-1
CARLSON, Marvin A. Performance: A critical introduction. New York London: Routledge, 2003. 247 s. ISBN 0-415-13703-9
CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1986. 194 s.
ETLÍK, Jaroslav. „Divadlo jako zakoušení: vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění”. In: Divadelní revue 10, č. 1, Praha, 1999. s. 3-30.
ETLÍK, Jaroslav. „Ještě jednou k termínům“. In: Klíma, Miloslav (Ed.). Divadlo a interakce III. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2008. s. 39-46.
ETLÍK, Jaroslav. „Termíny k dohodnutí“. In: Klíma, Miloslav (Ed.). Divadlo a interakce I. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2006. s. 13-26.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. přel. M. Polochová. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. ISBN 978-80-904487-2-8
HOŘÍNEK, Zdeněk. „Od noetiky k ontologii divadla“. In: Loutkář. Praha, 1999. č. 4.
JUST, Vladimír. „O nepřeložitelnosti jazyka divadla“. In: Theatralia: revue současného myšlení o divadelní kultuře, Roč. 15, č. 1 (2012), s. 82-101.
PUCHNER, Martin. The Drama of Ideas: Platonic Provocations in Theater and Philosophy. First issued as an Oxford University Press paperback. New York: Oxford University Press, 2014. ix, 254 stran. ISBN 978-0-19-935196-1
WINNICOTT, D. W. Playing and Reality. London New York: Routledge, 2005. ISBN 978-0415345460
ZICH, Otakar. „Hodnocení estetické a umělecké“. In: Česká mysl 16. Praha, 1917.
Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce během semestru, její prezentace v rámci kurzu, aktivní účast na kurzu. Minimální účast na semináři je 75%.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 13:00–14:30 | Učebna - teorie Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)