Produkční seminář
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204ALPS | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz nabízí vstup do problematiky divadelní produkce a uměleckého managementu. Jeho obsah vychází z předpokladu, že v oblasti nezávislého divadla se umělci po studiích často přímo aktivně zapojují do produkčního procesu vlastních souborů. Díky zvládnutí základů produkce mohou také snáze a efektivněji uskutečnit svoje tvůrčí vize a umělecké projekty. Cílem semináře je seznámit studenty se širokou škálou otázek týkajících se problematiky divadelní produkce z pohledu současných trendů nezávislé divadelní tvorby a zmapovat možnosti a jejich praktické osvojení ve smyslu uplatnění na divadelním trhu. Hlavní akcent je položen na teoretické i praktické zvládnutí projektového cyklu, proto je seminář doplněn dílnami, kde si studenti vyzkouší jednotlivé fáze divadelní produkce.
Hlavní témata předmětu:
- Jak připravit úspěšný projekt? Okolnosti a příprava projektu, konkurence, mapování prostředí, modely spolupráce. Role umělce jako iniciátora projektu. Obsah projektu, hlavní cíl, specifické cíle, jednotlivé výstupy a výsledky projektu, aktivity, cílová skupina, časový rozsah, rizika.
- Jak správně spočítat projekt? Rozpočet, struktura nákladů, zpětná kontrola, sledování rozpočtu. Vyúčtování.
- Jak a kde požádat o podporu? Co je fundraising a proč je důležitý. Kdo se zabývá fundraisingem. Podporovatelé a zdroje. Hlavní zásady. Potřebné dovednosti. Motivace. Metody a nástroje. Fundraisingový plán, jak ho sestavit a co obsahuje. Poslání a nastavení vnitřních procesů a pravidel. Pravidla úspěchu fundraisingu. Nejčastější chyby. Práce s lidmi. Udržení dlouhodobé podpory. Založení vlastní neziskové organizace - vize a poslání. Praktická dílna, jak žádat o podporu.
- Jak zrealizovat projekt? Jednotlivé fáze realizace - programování, identifikace, formulace, financování, implementace a vyhodnocení projektu. Stanovení krátkodobých a dlouhodobých cílů. Silné a slabé stránky projektu. Harmonogram projektu (časový plán / dramaturgický plán). Řešitelský tým. Výběr spolupracovníků, umělců, týmu - personální zajištění. Portfolio / materiály pro prezentaci. Uzavírání smluv s dodavateli a umělci. Produkční manuál. Technické zajištění. Zkoušky, instalace, akce. Monitoring, dokumentace projektu. Závěrečné zprávy, výroční zprávy, evaluace.
- Jak propagovat projekt? PR a propagace projektu. Efektivní komunikace s médii. Práce s cílovou skupinou a s publikem. Psaní, ukázky a distribuce tiskových zpráv. Plánování v PR a inzerce. Jak sestavit media plán. Dlouhodobé udržení pozornosti médií. Strategické plány z pohledu PR a propagace. Nejčastější chyby organizátorů kulturních projektů. Jak připravit a realizovat tiskovou konferenci. Pravidla při tvorbě webových stránek a propagačních materiálů. Efektivně na sociálních sítích. Image organizace.
- Co je kulturní politika? Kulturní politika ČR - základní dokumenty. Jaká je podpora a financování kultury z veřejných prostředků v České republice. Kde a jak žádat o peníze - možnosti firemních dárců. Princip a proces rozhodování v dotačním řízení na MK ČR a Hlavním městě Praha. Obsah a struktura žádosti o grant. Grantové okruhy. Druhy formulářů. Kritéria hodnocení. Povinné přílohy. Sestavení rozpočtu. Vyúčtování dotace. Závěrečná zpráva. Výroční zpráva. Příklady úspěšných žadatelů.
- Dotace a programy Evropské unie. Zahraniční finanční zdroje. Vedení mezinárodních projektů. Koprodukce, partnerství, sítě. Příklady mezinárodních projektů. Příklady dobré praxe.
- Shrnutí a příprava na vlastní individuální práci. Individuální konzultace při přípravě projektů. Praktická dílna psaní projektů. Individuální prezentace závěrečných projektů a jejich rozbor.
Výsledky učení
Absolvent:
- orientuje se v problematice grantových dotací a jiných možností finanční podpory včetně vyúčtování a evaluace projektu,
- vyhodnocuje proveditelnost, rizika a slabé i silné stránky projektu,
- umí vypracovat fundraisingový plán, žádost o finanční podporu, vyrovnaný strukturovaný rozpočet a media plán,
- samostatně přemýšlí nad realizací uměleckého projektu a vyhodnocuje ho.
Předpoklady a další požadavky
Žádné.
Literatura
DE BOTTON, Alain. Umění jako terapie. Vydání první. Zlín: Kniha Zlín, 2014. 239 stran. ISBN 978-80-7473-161-7.
MELKOVÁ, Pavla a kol. Manuál tvorby veřejných prostranství. 1. vyd. IPR/SDM/KVP, Praha, 2014–09. 290 s. ISBN 978-80-87931-11-0.
KURZ, Sibylle. Pitch it!. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. 170 s. ISBN 978-80-7331-284-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení probíhá na základě aktivní účasti na semináři (min.70%).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)