Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a dramatická výchova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DSVP2 | zápočet | 1 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět dále rozvíjí problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kromě specifických poruch učení a chování (SPUCH) se dotýká i ostatních problémových oblastí, která bývají častou příčinou výukových či výchovných obtíží a s nimiž se lze často ve školských zařízeních. Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SVP především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu a seznámení posluchačů se základními pojmy, příčinami vzniku, projevy obtíží, s diagnostikou, formami práce a efektivním přístupem, s možností podpory a základní literaturou. Problematika dětí s SVP je nahlížena z pozice pracovníka PPP, speciálního pedagoga, učitele dramatické výchovy, učitele prvního stupně ZŠ v návaznosti na osobní zkušenosti.
Tematické okruhy:
- Neklidné dítě, SPCH – specifická porucha chování – poruchy pozornosti (ADD, ADHD, hyperkinetický syndrom) diagnostika, specifikace obtíží, primární a sekundární příznaky poruchy, reedukace, zásady při práci s dětmi, přidružené diagnózy, projevy SPCH v dospělosti.
- Ostatní problémové oblasti a jiné příčiny školní neúspěšnosti, psychické nepohody, obtíží v kolektivu – péče, odborníci, zásady při práci s dětmi.
- Znevýhodnění na podkladě odlišného kulturního prostředí a ztížených životních podmínek, problematika nadaných- podpůrná opatření, zásady při práci s dětmi.
- Společné cíle DV a SPPG při práci s dětmi s SVP, spolupráce a provázanost systémů věnujících se výchově a vzdělávání dětí s SVP, spolupráce s odborníky, úloha rodiny a školy.
- Osvědčené zásady pro dramatickovýchovné lekce při práci s dětmi se SPUCH, práce s knihou s handicapovaným hrdinou v rámci lekce dramatické výchovy.
Výsledky učení
Student:
- aplikuje vybrané reedukační postupy a aktivizační a relaxační cvičení;
- orientuje se v problematice SVP (pojmosloví, příznaky a projevy obtíží, odborná péče, základní literatura);
- prezentuje vlastní práci cílenou na děti s SVP s využitím odborného jazyka.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 152 s. ISBN 978-80-7496-389-6
- JANDERKOVÁ, Dita. Speciální pedagogika. Vyd. 1. V Brně: Mendelova univerzita, 2011. 190 s. ISBN 978-80-7375-501-0.
- JANDERKOVÁ, Dita et al. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. 144 s. ISBN 978-80-7496-215-8.
- OTEVŘELOVÁ, Hana. Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení a chování. Hvozdnice: Hana Otevřelová, 2013. 48 s. ISBN 978-80-260-5127-5.
- TAYLOR, John F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti: rádce pro děti s ADHD a ADD. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 124 s. ISBN 978-80-262-0068-0.
Legislativa:
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Odkazy:
Doporučená literatura:
- JUCOVIČKOVÁ, Drahomíra et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D + H, 2009. 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 80-7184-488-8.
SPCH:
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 3. vydání. Praha: Jucovičová Drahomíra - nakladatelství D + H, 2013. 147 s. ISBN 978-80-87295-11-3.
- MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Překlad Dagmar Tomková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 119 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-430-4.
- RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 251 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-728-2.
- ŽÁČKOVÁ, Hana a JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Relaxace nejen pro děti s ADHD: máte neklidné, nesoustředěné dítě?. 4. vyd. Praha: D + H, 2008. 62 s., 15 s. obr. příl. ISBN 978-80-903869-8-3.
Řeč:
- KUTÁLKOVÁ, Dana. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3687-7.
DV:
- MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.
- MÜLLER, Oldřich. Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 76 s. ISBN 80-7067-572-1.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. 103 stran. ISBN 978-80-7331-408-8.
- VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1994. 200 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-06-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na jednotlivých lekcích a prezentace vlastní práce s dětmi s SVP. Minimální účast na lekcích je 75 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)