Literatura v kontextu dramatické výchovy 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205LIDV2 | zkouška | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury. Předmět seznamuje s kořeny literatury pro děti a mládež a se vznikem intencionální tvorby pro děti, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folkloru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly. Specifickým cílem je poznávání dramatického a dramatickovýchovného potenciálu literární tvorby pro děti a mládež.
Tematické okruhy:
I. Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře:
- Hans Christian Andersen.
- Zrod moderního nonsensu.
- Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy.
II. Česká a světová poezie pro děti v 19. století.
III. Moderní poezie pro děti a mládež:
- Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století).
- Česká poezie od 60. let 20. století.
- Volný verš a poezie pro děti a mládež.
IV. Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře:
- Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou.
- Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a ve 20. století.
- Přelom 50. a 60. let 20. století – otevření nových cest příběhům s dětským hrdinou.
- Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež.
- Nejnovější kapitoly ve vývoji příběhů s dětským hrdinou – klišé a neprobádané cesty.
V. Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století do současnosti:
- Žánrové varianty dobrodružné literatury v historické perspektivě.
- Sci-fi a fantasy literatura.
- Dobrodružná literatura – její možnosti a rizika pro dramatickovýchovnou a divadelní práci.
VI. Časopisy pro děti a mládež – pohled do historie a nástin současného stavu.
VII. Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba) a dětský adresát.
Výsledky učení
Student:
- orientuje se v problematice specifičnosti literatury pro děti a mládež, dokáže charakterizovat tzv. dětský aspekt;
- volí látky z nejstarších etap literárního vývoje, které by mohly být přínosné pro práci s dětmi a mládeží v dramatické výchově;
- orientuje se ve vývoji základních žánrových oblastí literatury pro děti a mládež od počátku intencionální tvorby pro děti a mládež v 18. století do současnosti;
- vyhledává relevantní odbornou literaturu a pracuje s ní;
- pracuje s bibliografickými odkazy a poznámkovým aparátem.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost: Výbor pro současného čtenáře. Praha: Odeon, 1990. 370 s. Ed. Lidové umění slovesné. ISBN 80-207-0181-8.
- CHALOUPKA, Otakar a VORÁČEK, Jaroslav. Kontury české literatury pro děti a mládež: (od začátku 19. století po současnost). 2., přeprac. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.
- SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.
- SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.
- ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno: CERM, 1998. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.
- URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1.
- URBANOVÁ, Svatava aj. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (Reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia, 2004. 464 s. ISBN 80-7220-185-9.
Doporučená literatura:
- DOROVSKÝ, Ivan a ŘEŘICHOVÁ, Vlasta aj. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I: Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007. 848 s. ISBN 978-80-7277-314-5.
- CHALOUPKA, Otakar a NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
- CHALOUPKA, Otakar a NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
- CHALOUPKA, Otakar a NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
- JANOUŠEK, Pavel aj. Dějiny české literatury 1945-1989: I. 1945-1948. Praha: Nakladatelství Academia, 2007. 432 s. ISBN 978-80-200-1527-3.
- JANOUŠEK, Pavel aj. Dějiny české literatury 1945-1989: II. 1948-1958. Praha: Nakladatelství Academia, 2007. 552 s. ISBN 978-80-200-1528-0.
- JANOUŠEK, Pavel aj. Dějiny české literatury 1945-1989: III. 1958-1969. Praha: Nakladatelství Academia, 2008. 692 s. ISBN 978-80-200-1583-9.
- JANOUŠEK, Pavel aj. Dějiny české literatury 1945-1989: IV. 1969-1989. Praha: Nakladatelství Academia, 2008. 980 s. ISBN 978-80-200-1631-7.
- NEL, Philip a PAUL, Lissa (eds.). Keywords for Children’s Literature. New York; London: New York University Press, 2011. 286 s. ISBN 978-0-814-5854-0.
- NOVÁK, Jan Václav a NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.
- POSPÍŠIL, Otakar a SUK, Václav František. Dětská literatura česká: Příručka dějin literárních pro školu, knihovny i širší veřejnost. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1924. 320 s.
- PROVAZNÍK, Jaroslav. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
- SLÁDEK, Ondřej aj. Slovník literárněvědnému strukturalismu. Praha; Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR; Host, 2018. 840 s. ISBN 978-80-7577-479-8.
- ŠUBRTOVÁ, Milena aj. Slovník autorů literatury pro děti a mládež II: Čeští spisovatelé. Praha: Libri, 2012. 468 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
- Tvořivá dramatika: Časopis o dramatické výchově, literatuře a divadle pro děti a mládež. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. ISSN 1211-8001.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na přednáškách a seminářích, referátů o nových knihách pro děti a mládež s důrazem na jejich dramatickovýchovný či divadelní potenciál a vypracování seminární práce, jejíž téma si posluchač zvolí s ohledem na svou praxi, chystanou diplomovou práci, případně projekt.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)