Reflektivní seminář k praxi 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205REFP1 | zápočet | 1 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář je příležitostí reflektovat zkušenosti z praxe studenta. Student se učí pracovat s indikátory dobré praxe a aplikuje je při analýze pedagogických situací. Seminář vychází z dokumentace studentovy praxe, teoretická východiska a koncepty jsou aplikovány na reflexi vlastní praxe.
Tematické okruhy 1. semestru:
- Dokumentace praxe, tvorba portfolia.
- Indikátory dobré praxe.
- Analýza přípravných materiálů, projektování procesu; záměr – proces – hodnocení.
Výsledky učení
Student:
- vědomě pracuje s indikátory dobré praxe a aplikuje je na vlastní pedagogickou zkušenost,
- dokumentuje vlastní praxi, přistupuje k vlastní dokumentaci i dokumentaci jiných z pozice učitele-výzkumníka,
- na konkrétní zkušenosti zdůvodní odchylky plánu od reality procesu, hledá varianty,
- tvoří vlastní portfolio praxe.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- GRECMANOVÁ, Helena a URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5.
- HEJLOVÁ, Helena. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 163 s. ISBN 978-80-7290-468-6.
- JANÍK, Tomáš a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. 148 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 14. ISBN 978-80-7315-176-8.
- KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
- MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. 210 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-210-1070-3.
- PÍŠOVÁ, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
- SEBEROVÁ, Alena a MALČÍK, Martin. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Vyd. 1. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. 133 s. ISBN 978-80-7368-759-5.
- TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 315 stran. ISBN 978-80-7290-982-7.
Doporučená literatura:
- DOLEŽALOVÁ, Jana, ed. a VRABCOVÁ, Daniela, ed. „Kompetence učitele na pozadí současné kurikulární reformy“: (sborník ze 4. konference k otázkám didaktiky). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. 132 s. ISBN 80-7041-404-9.
- FRANIOK, Petr, ed. a KNOTOVÁ, Dana, ed. Učitel a žák v současné škole: sborník z 15. konference České pedagogické společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s Českou pedagogickou společností, 2008. 415 s. ISBN 978-80-210-4752-5.
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace. Vyd. 2. Olomouc: Votobia Olomouc, 2006. 159 s. ISBN 80-7220-269-3.
- NIKL, Jiří. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. 56 s. ISBN 80-7372-120-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě tvorby dokumentace praxe.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)