Dramaturgické myšlení
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DRM | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět zaměřuje dosavadním studiem získané teoretické poznatky a osvojené kritické a analytické schopnosti k jejich kreativnímu uplatnění v tvůrčí dramaturgické praxi.
Cílem semináře je metodou hypotetického modelování na konkrétním divadelním souboru simulovat základní pracovní postupy praktické dramaturgie činoherního interpretačního divadla.
Tematické okruhy:
- Dramaturgie jako tvůrčí činnost na pomezí literatury a scény.
- Pravidelná dramaturgie a dramaturg v souborovém divadle.
3 Provoz versus tvorba.
- Dramaturgická volba.
- Umělecký program a jeho konkretizace ve tvorbě repertoáru.
- Dramaturgická analýza dramatického textu, jeho tematického a scénického potenciálu.
- Mezi dramaturgickou a režijní interpretací.
Výsledky učení
Student dokáže „přepnout“ z teoretického a kritického přemýšlení o dramatu a scénickém umění v oblasti činoherního interpretačního divadla do praktického dramaturgického přemýšlení.
Díky simulaci dramaturgických úkonů (dramaturgická volba, tvorba dramaturgického plánu, dramaturgicko-režijní interpretace textu, obsazení inscenace, příprava marketingových textů k inscenaci) na podmínky konkrétního souboru se student seznámí s provozními limity tvorby inscenace a repertoáru a strategiím v překonávání rozporu tvorba versus provoz.
Student dokáže aplikovat analýzu dramatického textu k jeho potencionální dramaturgické interpretaci, která může být inspirativním východiskem pro hypotetickou inscenaci, tuto schopnost osvědčí v dramaturgickém eseji o zvolené či zadané hře.
Student dokáže provést analýzu tvorby konkrétního souboru s ohledem na formulování cílů jeho uměleckého programu a i volbu dramaturgických prostředků k jeho uskutečňování.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Teoretické dramaturgie. NAMU 2018
Císař, Jan: Základy dramaturgie, NAMU 2009
Vostrý, Jaroslav: Činoherní klub 1965 – 1972. Dramaturgie v praxi, DÚ a DAMU 1996
Hořínek, Zdeněk: Drama, divadlo, divák. JAMU 2008
Klíma, Miloslav: O dramaturgii. Pražská scéna, Praha 2016.
Vedral, Jan: Horizont události. Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu. Pražská scéna a SAV 2015
Vedral: Jan: Lámání Prosperovy hůlky. K praktické dramaturgii. Pražská scéna a AMU 2020
Fischer-Lichte, Erika: Dejiny drámy, Divadelný ústav Bratislava 2003
Hodnoticí metody a kritéria
Minimálně 80% účast na seminářích (30 %).
Aktivita na seminářích a průběžná příprava dílčích úkolů na tyto semináře (30 %).
Dramaturgický esej – interpretace zvoleného či zadaného textu – min. 5 normostran – a její obhajoba (40 %).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (povinný předmět)