Kapitoly z dějin českého divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDC1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář je zaměřen především na vývoj českého dramatu, s přesahy do kontextů vývoje českého divadla a mezinárodních souvislostí do poloviny 20.století. Cílem semináře je nejen seznámení se zásadními autory a díly českého dramatu, ale také pokus o tematizaci a pojmenování základních charakteristik autorského jazyka dramatiků na základě individuální analýzy. Kromě samotných textů se studenti věnují také nástinu inscenační tradice her v českém divadle, s ohledem na významné inscenace.
Během semestru je jeden seminář věnovaný panelové diskuzi nad zvolenými tématy semestrálních prací. Cílem je představit a obhájit vybrané téma, podat základní hypotézu a výběr z pramenů a literatury, které při psaní student využije, a také otevřená diskuze nad směřováním semestrální práce.
Témata seminářů:
- Veselohry V. K. Klicpery (Hadrián z Římsů, Rohovín čtverrohý, Veselohra na mostě) – kuklení jako autorský princip.
- J. K.Tyl – báchorky (Strakonický dudák), historické hry (Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři) a Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka.
- Od tradice k moderně a vznik divadla inscenace – Manifest české moderny, Jaroslav Hilbert (Vina).
- Venkovské drama a ženská hrdinka: od objektu k subjektu – V. a A.Mrštíci (Maryša), Gabriela Preissová (Její pastorkyně, Gazdina roba).
- Ladislav Stroupežnický – autor a dramaturg ND, Naši furianti a proměny hry v českém divadle (režisér Miroslav Macháček, režisér Petr Lébl).
- Panelová diskuze nad semestrálními pracemi.
- František Langer a „sociální problémové drama“ (Periferie, Obrácení Ferdyše Pištory).
- Impresionismus v dramatickém díle Fráni Šrámka (Červen, Měsíc nad řekou, Léto).
- Vítězslav Nezval a vývoj jeho dramatického jazyka v dílech Manon Lescaut, Depeše na kolečkách, Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou.
- Základní tendence a východiska v dramatickém díle Jaroslava Kvapila (Princezna Pampeliška, Oblaka, Bludička) - k zamyšlení Jaroslav Kvapil a jeho režijní styl.
- Expresionismus v českém dramatu a divadle – Jan Bartoš (Krkavci), Viktor Dyk (Zmoudření Dona Quijota).
Písemné práce:
Témata písemných prací vycházejí z probírané látky, jsou vždy jasně určena a specifikována názvem i rozsahem a v neposlední řadě také termínem odevzdání v elektronické podobě. Student si vybere jednu z nabízených témat, a měl by na ní systematicky pracovat během celého semestru.
Příklady zadání písemných prací:
- Inscenační tradice Maryšy po roce 1989 – od ikonizace ke krizi výkladu.
- Tematické vrstvení tvorby Aloise Jiráska – historické hry (husitská trilogie), venkovské drama (Otec, Vojnarka), fantaskně-realistické drama Lucerna.
- Hledání společného „divadelního jazyka“ – V. K. Klicpera: Každý něco pro vlast, Ján Chalupka: Kocúrkovo – odkaz a revize biedermeieru, obrozenecká reflexe, model „kotzebueovské“ veselohry.
- Společná tvorba bratří Čapků (Adam Stvořitel, Ze života hmyzu, Hra lásky osudná), vlivy, inspirace, odkazy. Od společné poetiky k tvůrčímu individuu.
- Jaroslav Kvapil a jeho dramaturgie v ND.
- Karel Čapek a jeho režie v DnV.
Výsledky učení
- Student je schopen samostatně pracovat s literaturou a prameny, hledat údaje a informace v archivech a kulturních institucích tak, aby vypracoval referát na vybrané téma, následně ho přednesl na hodině, stanovil základní východiska a okruhy otázek do diskuze.
- Student dokáže vnímat konkrétní dramatický text a tvorbu autora v souvislostech vývoje českého divadla a literatury, s ohledem na důležité společensko-historické a politické pohyby.
- Student dokáže reagovat na dotazy, argumentovat vlastní názor na základě studia pramenů a osobní čtenářské zkušenosti.
- Student dokáže uvažovat nad dramatickým textem, verbálně formulovat názor nebo polemiku.
- Student prokáže, že je schopný písemně formulovat názory v daných souvislostech, tj. dle specifikovaného zadání písemné práce, i s ohledem na formální náležitosti odborného textu.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Divadlo v české kultuře 1 ZT.
Literatura
Dramatické texty:
- BARTOŠ, Jan. Krkavci: komedie o třech dějstvích. Praha: Zátiší, knihy srdce i ducha, B.M. Klika, 1920.
- DYK, Viktor. Zmoudření dona Quijota: [tragédie o pěti dějstvích]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-71-8.
- HILBERT, Jaroslav. Vina: drama o třech dějstvích: (1895). Praha: Bursík & Kohout, 1931.
- KLICPERA, Václav Kliment. Čtyři aktovky. Praha: SNKLHU, 1960.
- KLICPERA, Václav Kliment et al. Hadrián z Římsů a jiné veselohry. Praha: Odeon, 1966.
- KVAPIL, Jaroslav. Bludička: hra o čtyřech dějstvích. Mladá Boleslav: Hejda a Zbroj, 1941.
- KVAPIL, Jaroslav. Princezna Pampeliška: pohádka o třech dějstvích s prologem. Praha: Dilia, 1993. ISBN 80-203-0348-0.
- KVAPIL, Jaroslav. Oblaka: hra o třech dějstvích. Praha: A. Neubert, 1946.
- LANGER, František. Periferie. In: Týž. Hry II. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-114-7.
- LANGER, František. Obrácení Ferdyše Pištory. In: Týž. Hry III. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2002. ISBN 80-7008-136-8.
- MRŠTÍK, Alois, MRŠTÍK, Vilém. Maryša. Praha: Artur, 2017. ISBN 978-80-7483-072-3.
- NEZVAL, Vítězslav. Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou: hra o pěti obrazech. Praha: Československý spisovatel,1963.
- NEZVAL, Vítězslav. Manon Lescaut: [hra o sedmi obrazech podle románu abbé Prévosta]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-72-5.
- NEZVAL, Vítězslav. Scénické básně, hry, scénária 1920-1932. Praha: Československý spisovatel, 1964.
- PREISSOVÁ, Gabriela. Gazdina roba. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-70-5.
- PREISSOVÁ, Gabriela. Její pastorkyňa. Praha: Artur, 2007. ISBN 978-80-86216-89-8.
- STROUPEŽNICKÝ, Ladislav. Naši furianti. Praha: Artur, 2016. ISBN 978-80-7483-061-7.
- ŠRÁMEK, Fráňa. Červen a jiná dramata. Praha: Československý spisovatel, 1959.
- ŠRÁMEK, Fráňa. Léto: hra o třech dějstvích. Praha: Orbis, 1953.
- ŠRÁMEK, Fráňa. Měsíc nad řekou. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-78-0.
- TYL, Josef Kajetán. Dramatické báchorky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953.
- TYL, Josef Kajetán. Kutnohorští havíři aneb Krvavý soud: Činohra o 5 jednáních: Mimočítanková četba pro odb. školy. Praha: SPN, 1966. 91 s.
- TYL, Josef Kajetán. První dramata. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957.
Povinná literatura:
- CÍSAŘ, Jan. Přehled dějin českého divadla. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2006. ISBN 80-7331-072-4.
- ČERNÝ, František. Kalendárium dějin českého divadla. Praha: Svaz československých divadelních umělců, 1989.
- JANŮ, Jaroslav, ed. a kol. Antologie odborných textů k dějinám české literatury: I., Starší česká literatura a národní obrození. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
- TUREČEK, Dalibor. Česká literatura národního obrození. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7040-122-2.
Výběr z doporučené literatury:
- BARTOŠ, Jaroslav a ČERNÝ, František, ed. Dějiny českého divadla. [Díl] 2, Národní obrození. Praha: Academia, 1969.
- ČERNÝ, František, ed. a KLOSOVÁ, Ljuba, ed. Dějiny českého divadla. [Díl] 3, Činohra 1848-1918. Praha: Academia, 1977.
- TUREČEK, Dalibor. Rozporuplná sounáležitost: německojazyčné kontexty obrozeneckého dramatu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-122-8.
- KOPECKÝ, Jan et al. Čtení o Národním divadle: útržky dějin a osudů. Praha: Odeon, 1983.
Hodnoticí metody a kritéria
- 75% docházka - 30 %.
- Příprava na seminář a práce na hodině - 30 %.
- Písemná domácí práce na zadané téma - 30 %.
- Ústní pohovor (diskuse k průběhu semináře i reflexe písemných prací) - 10 %.
Seminář bude probíhat na dvou úrovních:
- Samostudium (všichni studenti si povinně přečtou zadané dramatické texty).
- Každý student zpracuje vybrané téma na základě vlastního uvážení (stručně o autorovi/autorech, základní pojmenování a zařazení do vývoje české literatury/divadla, charakteristika tvorby na příkladu jednoho vybraného díla, ostatní povinně přečtou k danému tématu hry a připraví si vlastní stručný výklad textů v písemné nebo ústní formě, s pomocí multimediální prezentace), o kterých se bude dále diskutovat. Student si sám dohledá a připraví odbornou a příslušnou literaturu k danému tématu formou rešerše, případně obeznámí i s inscenační tradicí autora v českém divadle a tím otevře následnou diskuzi (může si připravit konkrétní dotazy, problematické otázky, atd. a tím aktivně zapojit ostatní do diskuze).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:00–13:30 | Eva KYSELOVÁ | Pracovna pedagogů a učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)