Podoby divadelní recepce
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207PDR | zkouška | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář rozšiřuje povědomí o současných podobách recepčních teorií a fenomenologicky zaměřeného uvažování o divadle. Soustředí se na divadelně-teoretickou oblast anglo-amerického a šířeji západního prostoru a jednotlivé myšlenkové koncepty vztahuje k reflexi českých divadelně-teoretických konceptů. Podstatnou součástí kurzu je rozvíjení schopnosti studenta vztáhnout jednotlivé teoretické poznatky a principy uvažování na reflexi konkrétních divadelních představení a využít je i k analytickému uchopení vlastní divadelní zkušenosti. Hlavní pozornost zde bude věnována zkoumání problematiky divadelní reprezentace ve vztahu k fenomenologii obrazu, gestalt teorii a tělesné a kognitivní participaci diváka, s důrazem na kritické uchopení konceptu tzv. vtělené mysli.
Tématické okruhy kurzu:
- Výchozí koncepty fenomenologicky zaměřené divadelní teorie.
- Recepční teorie a její modifikace v současném západním diskurzu.
- Vtělená mysl a její koncepty.
- Kognitivní teatrologie a její východiska.
Výsledky učení
Student
- dokáže rozpoznat základní myšlenkové struktury recepčních teorií a fenomenologického uvažování v oblasti divadelní teorie,
- je schopen kriticky vztáhnout myšlenková východiska fenomenologie a recepční teorie k jiným oblastem divadelní teorie,
- uvědomuje si širší mezioborové souvislosti související terminologie a je schopen tyto pojmy adekvátně používat i kriticky nahlédnout,
- rozumí základním východiskům kognitivní teatrologie,
- dokáže aplikovat jednotlivé teoretické nástroje při analýze představení, uvědomuje si jejich silné a slabé stránky,
- rozšíří si zkušenost se čtením a reflexí anglicko-jazyčných odborných textů.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost analýzy a reflexe.
- Schopnost četby anglickojazyčných odborných textů.
Literatura
Bachelard, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malvern, 2009.
Edinborough, Campbell. Theatrical Realities. Bristol, Chicago: Intellect, 2016.
Foucault, Michel. Slova a věci. Brno: Computer Press, 2007.
Iser, Wolfgang. Proces čtení ve fenomenenologickém pohledu. In Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, 2002, č. 2.
McConachie, Bruce. Theatre and Mind. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: Oikoymenh, 2013.
Sontagová, Susan. Proti interpretaci. In Kritický sborník, 2014, č. 3.
States, Bert O. Pes na jevišti. In Divadelní revue, 2013, č.3.
Vostrý, Jaroslav. Scénické působení a zrcadlové neurony. In Disk, 2009, č. 28.
Hodnoticí metody a kritéria
80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskusí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace)
průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (10 % klasifikace).
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 16:00–17:30 | Kateřina SOUČKOVÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)