Audiovizuální esej a videografická kritika

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300MAEVC zápočet 1 30 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 3 až 8 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří ANGER

Obsah

Cílem workshopu bude teoretické a praktické seznámení s formátem audiovizuální eseje (či video-eseje) a tzv. videografickou kritikou. Tento přístup na pomezí tradičních filmových studií, uměleckého výzkumu a digital humanities umožňuje přemýšlet o pohyblivých obrazech přímo skrze práci s obrazy samotnými, a nikoli jen prostřednictvím psaní. Předmět bude zaměřen na ohledávání možností odborného využití audiovizuální eseje, tak aby nesloužila pouze k ilustraci psaného textu, ale zároveň aby nespoléhala jen na intuici a okouzlení obrazy a zvuky. Budeme se ptát, za jakých podmínek může film myslet sebe sama, a na základě konkrétních příkladů i vlastní tvorby budeme rozebírat, jakými prostředky dokáže videografická kritika doplňovat, obohacovat, či dokonce nahrazovat současné akademické přístupy.

Harmonogram:

21. 4.

10:00–11:30, 12:30–14:00 Přednáška (úvod do videografické kritiky, projekce vybraných esejí)

14:30–16:00 Seminář (diskuse nad texty a videy, prvotní konzultace výstupů)

Do 5. 5.

Konzultace audiovizuálních esejí (námět a struktura) přes mail

Do 16. 5.

Zaslání audiovizuální eseje (3 min) s explikací (1 NS)

19. 5.

10:00–12:00 Prezentace výstupů

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Anger, Jiří. „Cinefilie ve věku algoritmů: Úvod do současné videografické kritiky“, Film a doba 67, č. 4 (2021), 4–12.

Anger, Jiří – Kevin B. Lee. „Suture Goes Meta: Desktop Documentary and its Narrativization of Screen-Mediated Experience“, Quarterly Review of Film and Video, 2022, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10509208.2022.2033066.

Baptista, Tiago. „Lessons in Looking: The Digital Audiovisual Essay“ (Disertační práce, Birkbeck, University of London, 2016).

Cox-Stanton, Tracy – Allison de Fren, eds. „The Scholarly Video Essay“, The Cine-Files, č. 15 (2020), http://www.thecine-files.com/.

Keathley, Christian – Jason Mittell – Catherine Grant, eds. The Videographic Essay: Practice and Pedagogy (Scalar, 2019): http://videographicessay.org/works/videographic-essay/index.

Užitečné odkazy

Audiovizuální eseje

∙ rozcestník pro videografickou kritiku na online portálu časopisu Film a doba

[in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies

∙ první odborný časopis pro videografická filmová studia, fungující již od roku 2014

Introductory Guide to Video Essays

∙ praktický rozcestník pro vše týkající se audiovizuálních esejí, včetně tipů na software

NECSUS_European Journal of Media Studies

∙ zásadní oborový open access časopis, který zahrnuje video-esejistickou rubriku

Notes on Videographic Criticism

∙ newsletter videografických filmových studií

Digital Humanities for Audiovisual Media

∙ tabulka užitečných programů a aplikací pro videografický a obecně digitální výzkum

Audiovizuální esej a videografická filmová studia

∙ Facebooková skupina pro české prostředí

The Best Video Essays of 2022

∙ Anketa časopisu Sight & Sound o nejlepší eseje uplynulého roku

Konkrétnější zadání textových a audiovizuálních materiálů na seminář bude upřesněno mailem.

Hodnoticí metody a kritéria

Úkolem je vytvořit krátkou audiovizuální esej (3 min) s explikací (do 1 NS).

Deadline pro odevzdání je 16. 5. 2022 (23:59).

Poznámka

Životopis přednášejícího:

Jiří Anger vystudoval doktorský obor Filmová studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracuje v Národním filmovém archivu jako výzkumník a redaktor odborného časopisu Iluminace. Ve svém bádání se zabývá teorií a historií rané kinematografie, archivního filmu, found footage a audiovizuálního výzkumu. Dlouhodobě se snaží o popularizaci formátu audiovizuální eseje a disciplíny videografických studií, ať už praktickou tvorbou, výukou či kurací na portálech časopisů Filmový přehled (NFA) a Film a doba.

Jeho texty a videa se objevily v časopisech NECSUS, [in]Transition, The Moving Image, Film-Philosophy, Quarterly Review of Film and Video ad. Za studii „Trembling Meaning: Camera Instability and Gilbert Simondon’s Transduction in Czech Archival Film“ získal cenu časopisu Film-Philosophy za nejlepší článek roku 2021. Je autorem monografie Afekt, výraz, performance: Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla (Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018).

Momentálně připravuje knižní vydání své disertační práce Aesthetics of the Crack-Up: Digital Kříženecký and the Autonomous Creativity of Archival Footage (Bloomsbury, edice Thinking Media) a kolektivní monografii o digitalizaci filmů Jana Kříženeckého v Národním filmovém archivu.

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
21.04.2023 10:00–16:00 Jiří ANGER Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
Cílem workshopu bude teoretické a praktické seznámení s formátem audiovizuální eseje (či video-eseje) a tzv. videografickou kritikou. přednášková par. 1
19.05.2023 10:00–12:00 Jiří ANGER Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
Cílem workshopu bude teoretické a praktické seznámení s formátem audiovizuální eseje (či video-eseje) a tzv. videografickou kritikou. přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů