Hostující dílna: Martin Ježek
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303HDMJ | zápočet | 4 | 30 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 78 až 98 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V zajetí experimentu (rozšíření filmového pole)
Podstatou dílny je vytvoření takového mentálního prostředí, ve kterém bychom si společně i každý zvlášť skrz klasické kinematografické postupy (černobílý Super8 film, jeho osvícení v kameře, vyvolání, montáž a projekce) znovu-definovali náš vztah ke smyslově vnímané realitě, která je na rozdíl od současné, číslicově determinované pseudo-realitě výpočetních strojů, jediným skutečným zdrojem v životním poznávacím procesu a jako jediná nám může přinést zkušenst přirozených zážitků. Nebudeme realitu filmem přetvářet, budeme i prostřednictvím netradičních postupů měnit její vnímaní jako takové. Také si proberme možnosti, jak se dostat se svojí tvorbou na okraj, být neúspěšný, neviditelný a ponížený, a přitom veskrze originální a autentický. Jelikož se dílnovedoucí nachází v tvůrčí krizi, bude možno chápat dílnu i jako oboustraně obohacující proces vývoje fiktivního projektu s pracovním názvem „Trosky jednoho filmu“, ke kterému budou následně pozváni zaujatí účastníci/e jako spolutvůrci.
Výsledky učení
Hostující dílna filmaře a průvodčího v noční vlakové dopravě Martina Ježka se v praktické (práce s filmovým materiálem Super8) i v teoretické rovině (projekce a diskuze) zaměří na ohledání a mentální ukotvení pojmu „filmový experiment“ se zvláštním ohledem k tzv. „kolektivnímu filmu“, který chápe jako dehierarchizovanou formu tvorby, kde každý element fimového díla (obraz, zvuk, montáž atd.) i každý/á jednotlivý/á tvůrce/kyně má v rámci celku díla i tvorby své autonomní postavení – mluví za sebe a teprve konečným propojením všech častí dává povstat výslednému tvaru, který se vzpírá předběžné definici. Jelikož i celá dílna bude svého druhu experimentem (vyučující neumí učit, nikdy nic takového nedělal a má ze studentů i z FAMU jako takové strach a úzkost – kdysi byl v prostředí FAMU silně traumatizován), nedá se očekávat jednoznačný dílenský výstup – všechno může být i úplně jinak. Bylo by pěkné, pokud by se podařilo společně natočit pilot uvažovaného budoucího filmu...
Martin Ježek (*1976) patří k našim nejvýznamnějším autorům formálního a konceptuálního filmu. Vystudoval produkci a střih na FAMU. Od roku 1999, kdy firma FOMA opět začala vyrábět 8mm filmy, natáčí krátké dokumentární eseje. MFDF Ji.hlava pravidelně uvádí jeho snímky, ať už jde o autorské filmy, adaptace (Dům daleko, 2007) či tzv. kolektivní filmy (Druhá liga, 2007). Jeho tvorba téměř bez výjimky vychází z extrémně formálních pozic: partitur a konceptů, které vymezují podobu filmového díla před jeho realizací. Ta se v ostře vytyčených mantinelech odehrává zcela nekontrolovaně. Kromě autorských filmů realizoval touto formou několik adaptací (Richard Weiner: Hlas v telefonu; Věra Linhartová: Dům daleko) a od roku 2007 vytváří tzv. kolektivní filmy (Druhá liga, 2007; Monstrkoncert, 2008; ad.). Spolupracuje s hudební skupinou Birds Build Nests Underground na vizuální podobě jejich vystoupení a se seskupením Handa Gote. Na svých filmech často pracuje v lůžkových vozech po cestě napříč Evropou, jelikož je zaměstnán jako průvodčí nočních vlaků.
Ježek jako jeden z nejradikálnějších představitelů strukturálního dokumentu předem vymezuje téma, natáčecí okolnosti i střih, aby poté film brut realizoval bez ohledu na jeho aktuální podobu. Více viz https://magazin.aktualne.cz/kultura/film/rozhovor-s-experimentalnim-filmarem-martinem-jezkem/r~dddcdc503cd711e480800025900fea04/
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Poezie: Vysoká hra (ed. Ladislav Šerý a Miloslav Topinka, Torst 1993)
Próza: Hana Lehečková - Svatá hlava (Vyšehrad 2019)
Deník: Daniel Hradecký - Trosky jedno deníku (Petr Štengl 2016)
Esej: https://kapital-noviny.sk/psychosexualni-aspekt-v-procesu-strihove-skladby/
K poslechu: https://www.youtube.com/watch?v=sN2pG29qYaw
Hodnoticí metody a kritéria
Dílnovedoucí není schopen jakéhokoliv hodnocení, proto kredity obdrží každý, kdo to vydrží až do hořkého konce.
Poznámka
maximálně 8 studentů z 2-5. ročníku KDT – definitivně budou vybráni po prvním setkání, minimálně alespoň 2 (jinak nemůže vzniknout kolektivní film)
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
21.10.2022 | 15:00–19:00 | Martin JEŽEK | pouze pro studenty 2-5.r. KDT | paralelka 1 | ||
18.11.2022 | 16:00–20:00 | Martin JEŽEK | paralelka 1 | |||
19.11.2022 | 12:00–16:00 | Martin JEŽEK | paralelka 1 | |||
26.11.2022 | 10:00–18:00 | Martin JEŽEK | paralelka 1 | |||
09.12.2022 | 15:00–19:00 | Martin JEŽEK | paralelka 1 | |||
10.12.2022 | 12:00–16:00 | Martin JEŽEK | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět)