Na vlastní kůži - etika v dokumentárním filmu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MDOET | zápočet | 1 | 7 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 20 až 25 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Jak chápat etický rozměr tvorby? Za jakých podmínek etický apel omezuje tvorbu a kdy naopak nabízí podstatnější perspektivy a materiál? Představuje-li etika ideální celek principů vztahování se a mezilidského jednání, kde končí a kde začíná sféra její působnosti?
Princip práce na semináři
Prostřednictvím jednoduchých „modelových konstelačních her“ účastníci zažijí různé variace konstituující eticky hraniční „filmovou scénu“. Principem je simulovat proces natáčení a prohloubit zvědomění toho, co se v dané scéně děje z perspektivy režiséra, štábu a protagonisty. Prozkoumáme, jak výběr prostředí, časový stres a neuvědomované jednání během natáčení ovlivňuje protagonistu, autora i diváka.
V menších skupinách se tak zpřítomní základní situace / konstelace ve kterých se tvorba filmu odehrává. Jejich cílem je otevřít prostor pro hlubší etické vnímání a kultivovat schopnost vědomě reagovat na eticky problematické situace. Zároveň si účastníci mohou zvědomit způsoby, jakými (ne)funguje komunikace mezi jednotlivými profesemi ve štábu.
ÚKOL: příprava jedné eticky nejednoznačné situace, která bude využita pro vstup do první z her.
Připravte si příklad jednoduché situace z vašeho natáčení, ve které jste se necítili komfortně z hlediska etických principů (např. bylo vám trapně za protagonistu, který si neuvědomoval, jak ve filmu působí, nebo jste se cítili vtaženi protagonistou do přístupu, který vám nesedí, nebo jste přistoupili na určitou manipulaci protagonisty proti vaší vůli).
Výsledky učení
Modul na pomezí hry a improvizace chce účastníky vtáhnout do problematických otázek etického jednání nikoliv z teoretického hlediska, nýbrž prostřednictvím přímé akce.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Gauthier, Guy. 2004. Dokumentární film – jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění.
KREČMEROVÁ, Gabriela. 2011. Dokumentární film, etika a manipulace, empirické poznámky na základě dokumentu Terapie loutkou. Brno: Masarykova univerzita.
Nichols, Bill. 2010. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze; Jihlava: JSAF, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava.
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast, aktivní zapojení se do her a příprava jedné eticky nejednoznačné situace
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)