Ex Oriente Film a East Doc Forum
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MEXOR | zápočet | 2 | 8 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 44 až 54 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Ex Oriente Film je mezinárodní workshop autorského dokumentu zaměřený na kreativní vývoj a financování. Během 3 týdenních setkání režiséři rozvíjejí téma, příběh, vizuální styl a prezentaci svých připravovaných filmů. Producenti intenzivně pracují na finančním plánu, produkční a distribuční strategii svého projektu a získávají znalosti o mezinárodním trhu. Součástí modulu jsou přednášky o ekonomických aspektech filmové produkce, režisérské masterclasses a producentské případové studie.
- Ex Oriente Film workshop: „Market, Here I Am!“
Přednášky třetího setkání workshopu Ex Oriente Film nabízí praktické případové studie distribučních, výrobních a marketingových strategií a režisérské masterclasses.
Ex Oriente Film zároveň letos slaví 20. výročí, které si připomeneme projekcemi čtyř nedávno dokončených filmů: Blix Not Bombs (r. Greta Stocklassa), Motherland (r. Alexander Mihalkovich, Hanna Badziaka), Outside (r. Olha Zhurba) a Too Close (r. Botond Püsök), které workshop absolvovaly a jsou součástí festivalu Jeden svět 2023.
Otevřený program Ex Oriente Film
Pátek 24. března, 18:00-19:30
Projekce: The Swedish Theory of Love (r. Erik Gandini, SE, 2015, 90’)
Švédsko se vydává za modelový příklad sociálního státu. Za kulisami novodobého ráje na zemi se ovšem odehrává překvapivé drama. V roce 1972 přišli politici s přelomovým programem „Rodina budoucnosti". Měl stvořit moderní společnost, kde bude důraz kladen na nezávislost každého občana, jemuž ve štěstí nesmí bránit ani vztahy k dětem, partnerům či rodičům. Po čtyřiceti letech experimentu sociálního inženýrství je Švédsko zemí zpřetrhaných rodinných vazeb. Lidé často žijí sami a sami umírají, aniž někomu chybí. Přirozenou pospolitost nahrazují uměle tvořené sociální skupiny. Šokující výpověď vyprávěná formou filmové eseje..
Projekce navazuje na masterclass Erika Gandiniho.
Sobota 25. března, 09:30-11:00
Přednáška o mezinárodní koprodukci s Německem: Případová studie Ümita Uludaga (Corso Film)
Jak, kdy a za jakých podmínek vstupuje Corso Film do koprodukcí? K jakému typu financování lze s německým producentem na palubě přistoupit? Německý producent Ümit Uludag představí několik případových studií o nedávných úspěšných mezinárodních dokumentárních koprodukcích, které dokončila německá produkční společnost Corso Film. Prozkoumáme různé strategie financování se zvláštním zaměřením na mezinárodní spolupráci na projektech pocházejících ze střední a východní Evropy: A Woman Captured (r. Bernadett Tuza Ritter, HU, DE, 2017), Acasa, My Home (r. Radu Ciorniciuc, RO, FI, DE, 2020), The Wall of Shadows (r. Eliza Kubarska, PL, DE, CH, 2021), Blix Not Bombs (r. Greta Stocklassa, CZ, SE, DE, 2023).
Sobota 25. března 16:30-17:30
Přednáška producenta a odborníka z oboru Iikky Vehkalahtiho: Jaké jsou nejčastější chyby pitching trailerů?
Proč je tak těžké natočit dobrý teaser a je teaser potřeba jen proto, aby přilákal financiéry? Pokusme se najít 10 nejčastějších hříchů v teaser-thinkingu.
Sobota 25. března, 18:00-19:30 (Kino Ponrepo)
Projekce: After Work (Erik Gandini, SE, 2022, 81’)
Většina dnes existujících pracovních míst může za několik desetiletí zaniknout. Tím, že automatizace a umělá inteligence převyšuje lidské kapacity, jsme nuceni přehodnocovat roli, kterou práce v našich životech hraje. Film zkoumá tento budoucí scénář. S postavami a příběhy ze čtyř kontinentů hledá existenciální odpověď na otázku, co práce znamená dnes, a jak by to mohlo vypadat v budoucnosti.
Projekce navazuje na masterclass Erika Gandiniho.
Sobota 25. března, 20:30-22:00 (Kino Lucerna)
Projekce: Blix Not Bombs (Greta Stocklassa, CZ, SE, DE, 2023, 85’)
Gretě bylo právě osm let, když sledovala události 11. září ve Stockholmu v televizi. V následujících měsících a letech viděla, jak se její krajan, diplomat Hans Blix, stal významným aktérem celosvětové krize coby zbrojní inspektor OSN. Nyní, v 21. století válek, politických extrémů a klimatických katastrof, se Greta obrací na Blixe, kterému je nyní 94 let, s otázkou, zda jí může pomoci pochopit svět. Má diplomacie ještě nějakou roli? Nebo je on posledním z velkých vyjednavačů?
Projekce navazuje na přednášku Ümita Uludaga.
Neděle 26. března, 9:30-11:00
Přednáška Mikaela Opstrupa: „Autorský dokumentární film je jedinou uměleckou formou, kterou tvůrci nemohou ovlivnit“
Citát z knihy Mikaela Opstrupa Nejistota o vývoji autorských dokumentů. Ve své přednášce se Mikael bude zabývat touto a dalšími otázkami ze své knihy: Rozdíl mezi událostmi a příběhy, prezentace filmu, který neexistuje, a co znamená, že pitch trailer není samostatným dílem. Přednáška se zaměří na komplexní odpověď na jednoduchou otázku: Co hledáme? se souvisejícími odbočkami k různým prvkům dokumentárního filmu obecně.
Neděle 26. března, 16:30-17:15
Případová studie Bena Kempase: O imactové kampani k filmu Emmy Davie Oil Machine (2022)
O impactové kampani filmu Emmy Davie Oil Machine bude v rámci případové studie hovořit Ben Kempas, specialista na kampaně, zakladatel a ředitel společnosti Film & Campaign Ltd. Klienti z celé Evropy a Severní Ameriky si Bena najímají jako strategického konzultanta nebo praktického producenta pro osvětu, aby identifikoval a zapojil cílové publikum, vytvářel sítě a partnerství, organizoval akce pro občany, produkoval další obsah nebo virtuální projekce a vytvářel webové stránky zaměřené na akce.
Neděle 26. března, 17:30-19:00
Masterclass režiséra Erika Gandiniho (SE).
V této masterclass nabídne uznávaný filmař a producent Erik Gandini divákům a divačkám zásadní pohled na svou režijní práci. Režisér, producent a scenárista narozený v Itálii a žijící ve Švédsku je známý filmy Konzum (2003), Gitmo (2005), Videokracie (2009), Švédská teorie lásky (2015) a svým nejnovějším dokumentem Po práci (2022).
Neděle 26. března, 18:00-19:30
Projekce: The Oil Machine (Emma Davie, UK, 22, 82‘)
Ropa je neviditelným strojem, který tvoří jádro naší ekonomiky a společnosti. Nyní čelí nejisté budoucnosti, protože aktivisté a investoři požadují změnu. Nastává konec ropy? Film The Oil Machine poukazuje na složitost toho, jak je ropa zakotvena v naší společnosti - od vysokých financí až po levné spotřební zboží - a přináší širokou škálu hlasů od vedoucích pracovníků ropných společností, ekonomů, mladých aktivistů, dělníků, vědců a manažerů penzijních fondů. Zvažuje, jak lze tento stroj zkrotit, odstranit nebo znovu využít. Na zvládnutí naší závislosti na ropě máme pět až deset let, a přesto povolování nových ropných polí pokračuje v přímém rozporu s Pařížskou dohodou o klimatu. Tento dokumentární film se zabývá tím, jak se drama globálních klimatických opatření odehrává v boji o ropu v Severním moři. Ropné společnosti jsou přesvědčeny, že mohou i nadále pokračovat v těžbě a zároveň dodržovat ambice čisté nuly díky zavádění nových technologií, jako je například zachycování uhlíku. Vědci zabývající se klimatem jsou však ke konceptu čisté nuly a k době, za kterou by tyto technologie mohly být účinné, velmi skeptičtí. Film odhaluje skrytou infrastrukturu ropy od vrtných plošin na moři a zakopaných ropovodů až po její tok přes londýnské burzy. Severomořský průmysl se potýká s nutností snížit emise oxidu uhličitého, pracovníci v ropném průmyslu vidí, že jejich živobytí je ohroženo, a investoři se snaží chránit svůj majetek. Mezitím je mladší generace klimatických aktivistů hnána známkami blížícího se chaosu a velmi reálnou hrozbou zvýšení hladiny světových moří. The Oil Machine zkoumá složitost přechodu od ropy a plynu jako společnost a zvažuje, jak rychle to můžeme udělat.
Neděle 26. března, 19:15-20:45
Projekce: Fragile Memory (Igor Ivanko, UA, SK, 2022, 85’)
Sovětský kameraman Leonid Burlaka pracoval v 60. letech v Oděském filmovém studiu na desítkách filmů, které obletěly celý svět. Dnes je mu 80 let a byla mu diagnostikována Alzheimerova choroba. Zatímco jeho paměť slábne, jeho vnuk a mladý filmař Igor se vydává po stopách, které po sobě Leonid zanechal prostřednictvím filmových kotoučů, podomácku natočených videí, dopisů a zapomenutých přátel.
Jak se Igor noří hlouběji a hlouběji do archivu, uvědomuje si, že příběh jeho dědečka má historickou hodnotu. Burlaka začal svou kariéru v době, kdy byly scénáře odmítány a umělci se potýkali s cenzurou, a jako kameraman se prosadil v polovině 60. let, kdy sovětské represe konečně povolily. Tato politická změna je v jeho dílech přítomná a vytváří také silné pouto mezi Igorem a Leonidem, protože oba tito muži začali pracovat s filmem v turbulentních dobách. Igor se obává, že Leonid o paměť nakonec zcela přijde, a proto se obrací na své staré přátele a kolegy, aby našel ztracené střípky, které snad odhalí zapomenuté aspekty dědečkova života. Leonidova paměť však bledne stále rychleji - bude schopen vidět nový život, který Igor dává jeho archivu?
Projekce navazuje na přednášku Christy Auderlitzky.
Pondělí 27. března, 10:00-11:15
Panelová debata: Jak točit filmy a zachovat si zdravý rozum?
Duševní zdraví bylo ve velmi konkurenčním prostředí audiovizuálního průmyslu v minulosti spíše tabuizovaným tématem. Lidé v něm pracující přitom kvůli specifickým pracovním podmínkám často balancují na hranici vyhoření. Nezřídka uvažují o změně profese a ptají se sami sebe, zda jejich práce stojí za nejistoty, které s sebou přináší; ať už jde o financování, hledání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem, nebo nutnost dělat najednou tolik věcí, až člověk neví, kde mu hlava stojí. O prevenci profesních rizik a jejich spojení s dokumentární tvorbou bude na panelu věnovanému duševnímu zdraví dokumentárních tvůrců*tvůrkyň hovořit zakladatelka programu Sane Cinema Louise Johansen, Jana Neustupová ze společnosti New Era Safety, režisér Po prolomení ticha Mikoláš Arsenjev a další mluvčí zastupující letošní program festivalu Jeden svět.
Pondělí 27. března 15:00 – 16:00
Prezentace nových digitálních nástrojů Pitch the Doc & ShareDoc
Pitch the Doc je online platforma pro profesionály*ky v oblasti dokumentárního filmu a katalog kurátorovaných dokumentárních projektů. Je příkladem webového nástroje pro profesionální přípravu „filmových balíčků“ a pro průběžnou propagaci a budování mezinárodního uznání dokumentárních projektů – jak jej využít k navazování nových kontaktů a k udržování obchodních vztahů započatých na pitchinzích a koprodukčních setkáních.
Tvoříte dokumentární filmy, jejichž cílem je podpořit protagonisty*ky zapojené do vašeho filmu a sdílet jejich jedinečný příběh? Pak by ShareDoc mohl být právě pro vás. Tato nová bezplatně použitelná platforma nabízí jedinečné řešení, jak se svým filmem něco změnit. ShareDoc by se rád stal křižovatkou mezi všemi, kteří se podílejí na životním cyklu dokumentárního filmu. Prostřednictvím zřízení profilu na platformě a implementace jednoduchého QR kódu do titulků vašeho filmu by diváci mohli přímo přispět na vaši věc, postavy nebo jinak podpořit dobrou věc. Během prezentace budou představeny obě tyto platformy a to, jak byste se k nim mohli*y jako filmaři*ky připojit, jaké jsou jejich výhody a co je k tomu potřeba. Více informací najdete na pitchthedoc.com a share-doc.org.
Pondělí 27. března 16:30-18:00
Přednáška a případová studie: Mezinárodní distribuční strategie pro dokumentární film Fragile Memory
Christa Auderlitzky, distributorka, sales agentka a ředitelka mezinárodní sales společnosti Filmdelight představí případové studie prodeje a distribuce filmových titulů z regionu střední a východní Evropy z katalogu své společnosti. Seznámí posluchače s distribuční strategií mezinárodně uznávaného filmu Křehká paměť (rež. Ihor Ivanko). Svou lekci dále rozšíří o aktuální informace o možnostech mezinárodní spolupráce a koprodukce mezi rakouskými filmaři a producenty ze střední a východní Evropy.
Přednáška se koná za podpory Rakouského kulturního fóra v Praze.
Pondělí 27. března 18:30 - 20:00
Složitosti moci: Rozhovor dvou „strážkyň brány“
Ruth Reid a Caroline Libresco se ve spolupráci s diváky a divačkami ponoří do rezervoáru nabitého tématy, která formují ekosystém dokumentárního filmu i jejich vlastní práci: postavení žen, producenti a producentky jako tvůrci a tvůrkyně, umění a alchymie nonfikčního vyprávění, překážky financování, budoucnost nezávislého filmu, udržitelnost a vyhoření, podněcování změn, osobní pohnutky a politické cíle.
Tento program je podpořen American Film Showcase a Velvyslanectvím USA v České republice.
Pondělí 27. března 20:30 – 22:00 (Kino Světozor)
Projekce s úvodem od prod. Filipa Remundy: Východní fronta (Vitaly Mansky, LV, CZ, UA, US, 2023, 98‘)
Kyiv, August 24, 2022, Ukraine’s Independence Day. A burnt-out tank on a deserted street. A voiceover tells us: “This is the central axis of the capital of Ukraine. This is Russian military equipment. This is not victory yet.” Half a year has passed since the whole world became aware of Russia’s attack. It actually began in 2014, but many did not perceive it as such at the time. This is also explained by the voice in the commentary that belongs to Vitaly Mansky. The other director, Yevhen Titarenko, captures an insider’s images which reveal precisely what (this) war means. He has been with the “Hospitallers” volunteer medical battalion since 2014 and is now on full duty. He and his eight-person brigade encounter cows that are sinking in mud, dogs that have gone feral and people in close proximity with death. The shift from scenes on the frontline in the east to home leave with the family in the west, where questions are asked and conversations held (and where the men deposit their sperm for posterity), make the scenes on duty seem almost like memories. At times disturbingly raw and direct, yet always enlightening, this film shows in close-up how a nation is fighting for its survival.
Úterý 28. března, 20:30 – 22:00 (Kino Ponrepo)
Projekce: The Oil Machine (Emma Davie, UK, 22, 82‘)
Ropa je neviditelným strojem, který tvoří jádro naší ekonomiky a společnosti. Nyní čelí nejisté budoucnosti, protože aktivisté a investoři požadují změnu. Nastává konec ropy? Film The Oil Machine poukazuje na složitost toho, jak je ropa zakotvena v naší společnosti - od vysokých financí až po levné spotřební zboží - a přináší širokou škálu hlasů od vedoucích pracovníků ropných společností, ekonomů, mladých aktivistů, dělníků, vědců a manažerů penzijních fondů. Zvažuje, jak lze tento stroj zkrotit, odstranit nebo znovu využít. Na zvládnutí naší závislosti na ropě máme pět až deset let, a přesto povolování nových ropných polí pokračuje v přímém rozporu s Pařížskou dohodou o klimatu. Tento dokumentární film se zabývá tím, jak se drama globálních klimatických opatření odehrává v boji o ropu v Severním moři. Ropné společnosti jsou přesvědčeny, že mohou i nadále pokračovat v těžbě a zároveň dodržovat ambice čisté nuly díky zavádění nových technologií, jako je například zachycování uhlíku. Vědci zabývající se klimatem jsou však ke konceptu čisté nuly a k době, za kterou by tyto technologie mohly být účinné, velmi skeptičtí. Film odhaluje skrytou infrastrukturu ropy od vrtných plošin na moři a zakopaných ropovodů až po její tok přes londýnské burzy. Severomořský průmysl se potýká s nutností snížit emise oxidu uhličitého, pracovníci v ropném průmyslu vidí, že jejich živobytí je ohroženo, a investoři se snaží chránit svůj majetek. Mezitím je mladší generace klimatických aktivistů hnána známkami blížícího se chaosu a velmi reálnou hrozbou zvýšení hladiny světových moří. The Oil Machine zkoumá složitost přechodu od ropy a plynu jako společnost a zvažuje, jak rychle to můžeme udělat.
Kompletní Otevřený program East Doc Platform 2023 najdete na https://dokweb.net/aktivity/east-doc-platform/2023/program
Výsledky učení
Cílem modulu je prohloubit znalosti studentů o vzdělávacích programech, trzích a koprodukčních fórech zaměřených na dokumentární film.
Předpoklady a další požadavky
POVINNÁ REGISTRACE: do 17. března 2023 u Terezy Šťastné, tstastna@dokweb.net +420 739 421 286 a současně na https://forms.dokweb.net/accreditation/index.php pro získání bezplatné industry akreditace vložte kód: Filmstudent2023
Literatura
https://dokweb.net/aktivity/east-doc-platform/2023/program
https://dokweb.net/aktivity/ex-oriente-film/2022/o-workshopu
Hodnoticí metody a kritéria
účast minimálně na 3 přednáškách a odevzdání 2NS reflexe, co vás na přednáškách zaujalo a co jste se dozvěděli nového
Poznámka
kompletní Otevřený program East Doc Platform 2023 najdete na https://dokweb.net/aktivity/east-doc-platform/2023/program
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
24.03.2023 | – | Lukáš KOKEŠ | 24-27. 3. 2023, Francouzský institut, v AJ | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)