Pedagogické praktikum – pedagogická kondice jako sebezkušenost

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MPPPK zápočet 3 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 65 až 80 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Zážitková pedagogika.

Cílem modulu je zkoumat, jakým způsobem jsou ve výuce přítomny osobnost a tělo pedagoga*žky. Vycházíme z předpokladu, že jakákoliv výuka otevírá prostor porozumění sobě i světu, a je-li redukována na předávání informací, dochází u pedagoga*žky i žáků či studentů k oslabování schopnosti vnímat, a tedy i porozumět. V rámci dvou setkání chceme prostřednictvím modelových situací nabídnout prostor pro zážitky, jež umožní začínajícím pedagogům*žkám vnímat vlastní tělo a osobnostní kvality jako dobrý zdroj a aktivní součást výuky. Tyto zážitky mohou dobře charakterizovat úskalí výuky. Být si jich vědom*a je předpokladem k prevenci vyhoření i frustrace, která může z výuky pramenit.

Harmonogram:

První setkání 25. 11., hostka: Eva Čechová, KATaP – U2 FAMU, 10-17h

Dopoledne (10-13h): Seznámení s pedagogickými vzory účastníků*nic, úskalí pedagogiky a čemu lze předejít – konkrétní příklady z praxe lektorek. Hostka Eva Čechová z Katedry autorské tvorby a pedagogiky představí, jak vnímat vlastní tělo v pedagogickém procesu a nabídne možnosti, jak se tělo může stát oporou ve výuce a pedagogickým nástrojem. Společně otevřeme téma trémy, strachu z přímého kontkatu s žáky/studenty, otázky předbíhání (se), neschopnosti naslouchat, ale i přílišného výdaje energie.

Odpoledne (14-17h): Práce ve skupinách – trénink možných situací formou dramatizace základních vztahových vzorců mezi pedagogem*žkou – žákem/studentem – pedagogickým záměrem – třídou.

Zadání na příští setkání: Příprava hodiny (obsah, formát, pro koho)

Druhé setkání 9. 12. – U2 FAMU, 10-17h

Hlas jako hlavní nástroj pedagoga*žky. Hlasová rozcvička.

Prezentace pedagogických projektů účastníků a účastnic modulu. Zpětná vazba lektorek a skupiny.

Modul je součástí pilotního projektu pedagogického minima pro studenty FAMU, který bude spuštěn v roce 2023/24.

Výsledky učení

Cílem modulu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu psychofyzického systému pedagoga*žky při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní pedagogické působení.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů - 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021

Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016

Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Magdalena Adámková Turzová. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015

Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Christopher M. Bache, Přeložil Petr LISÝ. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

100% účast, aktivní zapojení se a domácí příprava vlastního pedagogického projektu na druhou část modulu

Poznámka

O vyučujících:

Hostka: Eva Čechová lektorka Divadelní improvizace a Živého slova, pedagožka DAMU, lektorka a koordinátorka kurzu Kreativní pedagogika při Katedře autorské tvorby a pedagogiky, spoluzakladatelka Ateliéru živé tvorby a pedagogiky.

Viola Ježková filmařka, lektorka My Street Films filmových workshopů, pedagožka KDT, absolventka dvouletého kurzu Kreativní pedagogiky na KATaP, psychoterapeutka.

Tereza Reichová je dokumentaristka, lektorka filmových workshopů, pedagožka KDT a v rámci svého doktorského studia vyvíjí pedagogickou metodu “konstelačních her”, které trénují režisérské strategie ve vztahu k etice natáčení. Absolventka celoživotního vzdělávání na PedfUK v oboru učitelství + základy společenských věd a občanská výchova.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů