Postava
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306VP | zápočet | 2 | 26 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem je objasnit posluchačům střihové skladby seminární formou proces zrodu postavy ve spolupráci herce a režiséra, protože střihač je jejím následujícím a stejně významným spolutvůrcem.
Pedagog se snaží studentům ukázat celý proces tvorby dramatické postavy od prvního čtení scénáře až po výsledné vyznění postavy během projekce na plátno. Na tento proces se dá též pohlížet z pohledu herce od začátku jeho práce, přes hledání vnějších a vnitřních charakteristik postavy, až po finální podmínky a vlivy filmového natáčení jako základu pro práci střihače. Zásadní je porozumění tvůrčímu vkladu herce a režiséra, jakož i odpovědnost střihače za rozeznání a zachování tohoto příspěvku - jeho srozumitelnosti a přesvědčivosti v konečné podobě. Stejné téma bude vnímáno z pohledu režiséra, počínaje výběrem herců, jejich inspirací a režií s ohledem na různé typy osobnosti.
Témata jednotlivých přednášek vždy z perspektivy vědomého vytváření charakteru postavy a jejího vlivu na strukturu filmu:
- realita a film (reference, uvěřitelnost atd.) a principy vyjadřování ve filmu
- příběh a prvky, které nezbytně obsahuje; film - pyramida, rozdíly mezi příběhem a způsobem vyprávění příběhu; interpretace - význam, reference, smysl, motiv (a jeho vztah k tématu)
- vypravěč, autor a divák; jejich pozice ve vyprávění a vzájemné vztahy; typy vypravěče podle úhlu pohledu; spolehlivost vypravěče
- děj - vnímání děje synchronické a diachronické, fenomén dějovosti, děj a téma
- čas - čas vyprávění, kategorie uspořádání, trvání, a frekvence, vztah prostoru a času, kontinuita časoprostoru
- příběhové struktury a jejich porovnání; struktura tragédie dle Aristotela; žánr a jeho funkce
- dramatická situace dramatu a její tři roviny
- prolog, epilog, expozice, „hook“(háček), rozdíl mezi prologem a expozicí
- tříaktová struktura, rozdíl mezi „plot point one“, „plot point two“ a dramatickou situací dramatu
- vztah „plot“ (zápletka, děj) a postavy; prvky které jí tvoří; ostenze
Výsledky učení
Cílem je objasnit posluchačům střihové skladby seminární formou proces zrodu postavy ve spolupráci herce a režiséra, protože střihač je jejím následujícím a stejně významným spolutvůrcem.
Pedagog se snaží studentům ukázat celý proces tvorby dramatické postavy od prvního čtení scénáře až po výsledné vyznění postavy během projekce na plátno. Na tento proces se dá též pohlížet z pohledu herce od začátku jeho práce, přes hledání vnějších a vnitřních charakteristik postavy, až po finální podmínky a vlivy filmového natáčení jako základu pro práci střihače. Zásadní je porozumění tvůrčímu vkladu herce a režiséra, jakož i odpovědnost střihače za rozeznání a zachování tohoto příspěvku - jeho srozumitelnosti a přesvědčivosti v konečné podobě. Stejné téma bude vnímáno z pohledu režiséra, počínaje výběrem herců, jejich inspirací a režií s ohledem na různé typy osobnosti.
Témata jednotlivých přednášek vždy z perspektivy vědomého vytváření charakteru postavy a jejího vlivu na strukturu filmu:
- realita a film (reference, uvěřitelnost atd.) a principy vyjadřování ve filmu
- příběh a prvky, které nezbytně obsahuje; film - pyramida, rozdíly mezi příběhem a způsobem vyprávění příběhu; interpretace - význam, reference, smysl, motiv (a jeho vztah k tématu)
- vypravěč, autor a divák; jejich pozice ve vyprávění a vzájemné vztahy; typy vypravěče podle úhlu pohledu; spolehlivost vypravěče
- děj - vnímání děje synchronické a diachronické, fenomén dějovosti, děj a téma
- čas - čas vyprávění, kategorie uspořádání, trvání, a frekvence, vztah prostoru a času, kontinuita časoprostoru
- příběhové struktury a jejich porovnání; struktura tragédie dle Aristotela; žánr a jeho funkce
- dramatická situace dramatu a její tři roviny
- prolog, epilog, expozice, „hook“(háček), rozdíl mezi prologem a expozicí
- tříaktová struktura, rozdíl mezi „plot point one“, „plot point two“ a dramatickou situací dramatu
- vztah „plot“ (zápletka, děj) a postavy; prvky které jí tvoří; ostenze
Získané znalosti a dovednosti:
- schopnost vědomě exponovat postavu.
- znalost jednotlivých elementů, které postavu tvoří.
- porozumět různým kategoriím, jak autoři zobrazují hrdiny v různých audiovizuálních uměleckých dílech
- rozšířená terminologie v oblasti dramaturgie
- Ví, jak je ve vyprávění definovaná tříaktová struktura; jak definovat prolog, epilog, expozici, háček.
- Student je schopen popsat pojem zápletka a odlišit jej od dramatické situace dramatu.
- Pozná příběhové struktury a umí je uplatnit ve své praxi.
- Rozumí teorii filmového žánru v kontextu inovativních stylových postupů a hry s žánry ve filmech posledních třiceti let.
- Dokáže uvažovat o celku filmu a argumentovat v ustálených dramaturgických pojmech.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
J. Císař - Základy dramaturgie, 2.část - Dramatická postava
M. Mathausová - 12 pádů scénáristiky
U. Ecco - Meze interpretace
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
absolvování závěrečné zkoušky
75% účast na přednáškách
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 10:40–13:05 | Ivo TRAJKOV | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
1 x za 14 dní | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)