Ateliér klasické fotografie 10
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307AC10 | zkouška | 4 | 28 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Atelierové cvičení letní semester 2022
Masky, maskování a kamufláže
Člověk je nejméně on sám, když hovoří o sobě.
Dej mu masku, a poví pravdu.
(Oscar Wilde)
Využívání masek je úzce provázáno s historií umělecké praxe, od animisticko-spirituálního využití domorodými kmeny, přes kolonialistické apropriace africké estetické tradice fauvisty a kubisty až po rozmanité současné trendy zpochybňující nastavení geopolitické infrastruktury.
V základním smyslu lze masku vnímat jako převlek, který zakrývá obličej nebo jeho část za účelem ochrany zdraví, skrytí identity, rituálních účelů, pobavení nebo odstrašení ostatních. Existují také masky, které prozradí více, než skryjí. Masky jsou v tomto smyslu úžasně paradoxní, protože kromě zakrytí fyzické reality mohou ukazovat i to, jak někdo chce být viděn. Takové masky mohou být zdánlivě neviditelné. Jsou něčím, co metaforicky nosíme proto, abychom se nějak prezentovali světu a přitom zakryli to,
co si doopravdy myslíme nebo cítíme. Jak lze pod takovou masku nahlédnout a co
se stane, když taková maska spadne?
Kromě zmíněné významové roviny je pro účely ateliérového cvičení vhodné vnímání masek rozšířit na oblast kamufláží a maskování. V tomto smyslu nemusí masky zahalovat pouze obličej, ale mohou jako kamufláž zakrývat celé předměty, budovy
a krajiny za účelem vytvoření dojmu tajuplnosti, změnění či zpochybnění jejich funkce
či prozkoumání jejich forem. Maskování pak může představovat proces vykrývání nebo ochránění určitých partií obrazu nebo plochy před změnami, za účelem vytvoření nových vrstev nebo přímo k separování a zdůraznění určité části obrazu. V nejpřímějším významu představuje maskování činnost, při níž se osoba nebo objekt přizpůsobuje svému okolí tak, aby nebylo snadné ho zpozorovat či odhalit.
Cílem ateliérového cvičení pro letní semestr 2021/22 je hledání nových možností využití masek, kamufláží a maskování prostřednictvím média fotografie nejen
v tradičním slova smyslu, ale především ve významech přenesených a obecnou rovinu chápání významů těchto slov přesahujících. Vaše práce není omezená žánrově ani technicky. Máte možnost zvolit nebo objevit takový autorský přístup, se kterým se jako fotografové ztotožníte umělecky i řemeslně. Vlastní práce na úkolu bude předmětem pravidelných konzultací, výsledné dílo musí být ukotveno v médiu fotografie a mělo by se skládat z minimálně šesti jednotlivých fotografických obrazů.
Výsledky učení
Ateliér klasické fotogtrafie se zaměřuje na technologické postupy a procesy vzniku fotografie. Jeho náplň vychází z předpokladu, že student musí zvládnout určité konkrétní úkoly technického charakteru, které mu teprve otevřou cestu k realizaci svých tvůrčích záměrů. Se studenty jsou v rámci ateliéru analyzovány postupy vedoucí k předem stanoveným cílům. Součástí výuky je i konfrontace různých technologií a vymezení jejich specifik, které se často mohou stát jediným nositelem realizace zvoleného záměru.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Scheufler, Mikš, Růžek, Spevák, Stýblo, Jiráček, Opočenský. Technické základy fotografie 2002
Jan Pohrybný: Kreativní světlo ve fotografii 2011
Kelby Scot: Digitální fotografie 1-4
Scheufler, Mikš, Růžek, Spevák, Stýblo, Jiráček, Opočenský. Technické základy fotografie 2002
Jan Pohrybný: Kreativní světlo ve fotografii 2011
Kelby Scot: Digitální fotografie 1-4
Alberro, Alexander - Norvell, Patricia (ed.): Recording Conceptual Art, Berkeley,
Los Angeles a London: University of California Press, 2001
Alberro, Alexander, Sabeth Buchmann: Art After ConceptualArt, MIT Press,
Cambridge and London, 2006
Fried Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University
Press, New Haven 2008
Bourriaud, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004
Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
Cotton Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames
Hudson, 2004
Císař, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004
Foster, Hal (ed): Postmodern Culture, London: Pluto Press, 1990
Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yves-Alain; Buchloh, Benjamin H.D.: Art
since 1900, London: Thames & Hudson, 2004
Michel Frizot: Nouvelle Histoire de la Photographie, Larousse-Bordas, Paris,
1996
Grygar Štěpán, Konceptuální umění a fotografie, Praha, AMU, 2004
Petříček Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009
Silverio, Robert: Postmoderní fotografie, Praha: AMU, 2007
Liz Wells. The Photography Reader, Routledge, London, 2003
Wall, Jeff: Selected Essays and Interviews, New York: The Museum of Modern
Art, 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti mohou být hodnoceni na základě docházky 80% a účasti na společných výjezdech. Každé cvičení bude hodnoceno podle předem daných kritérií
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven