Management fotografických sbírek
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307KRMFS | zkouška | 2 | 24 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je seznámit se se základními principy ochrany, administrování a zpřístupňování fotografických sbírek. Výuka probíhá formou přednášek na dílčí témata, která jsou úzce spjata s prací kurátora fotografické sbírky i restaurátora. Na každou přednášku navazuje tematický seminář.
1 – uvedení do tématu; seznámení se základní literaturou a informačními zdroji
2 – fotografické sbírky a sbírkové instituce v ČR a v zahraničí; modelové příklady, jejich specifika
3 – práce s fotografickou sbírkou z pozice kurátora a z pozice restaurátora; spolupráce kurátora s restaurátorem
4 – katalogizace fotografické sbírky; zákl. principy práce s katalogem; typy katalogů a databází; národní a mezinárodní standardy; výzkum jako nedílná součást katalogizace a managementu sbírky
5 – exkurze I
6 – akvizice; zápůjčky a výpůjčky z fotografických sbírek
7 – reprodukování a vystavování předmětů z fotografických sbírek
8 – exkurze II
9 – etické, právní, finanční, logistické a další aspekty správy veřejné fotografické sbírky
10 –depozitář
11 – exkurze III
12 –shrnutí,diskuse
13, 14 – realizační týden – individuální konzultace
Absolventi předmětu se budou orientovat v základní problematice práce s fotografickou sbírkou a v relevantních informačních zdrojích. Budou obeznámeni s pracovními postupy kurátora fotografické sbírky (akvizice, výzkum, katalogizace, digitalizace, zpřístupňování), s důrazem na spolupráci kurátora s restaurátorem.
Výsledky učení
Student zná základní principy ochrany, administrování a zpřístupňování fotografických sbírek.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
Elizabeth Edwards – Janice Hart (eds.), Photographs Objects Histories: On the Materiality of Images, Routledge 2004.
Joan M. Schwartz – Terry Cook, Archives, Records, and Power: The Making of Modern memory, Archival Science 2, 2002, s.1-19.
Hilke Arijs (ed.), CoMA 2013: Safeguarding Image Collections, Newcastle upon
Tyne 2014. CoMA
Costanza Caraffa, The photo archive as laboratory. Art history, photography, and materiality, Art Libraries Journal 44, č. 1, s. 37-46.
Doporučená literatura a online zdroje:
Costanza Caraffa (ed.), Photo Archives and the Photographic Memory of Art History, Berlin 2011.
https://www.khi.fi.it/en/photothek/index.php https://www.ica.org/en/publications-archivists-managing-photograph-and-film-
collections https://www.loc.gov/preservation/care/photo.html https://library.dmu.ac.uk//usingarchives https://www.nationalarchives.gov.uk/archives-sector/advice-and-guidance/managing-your- collection/developing- collections/cataloguing-archive-collections/
S dalšími relevantními publikacemi budou posluchači seznamováni během kurzu.
Hodnoticí metody a kritéria
Kurz bude zakončen klasifikovanou zkouškou. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je jednak aktivní účast na přednáškách, seminářích a exkurzích, jednak písemná práce v rozsahu 2–3 normostrany. Studenti budou hodnoceni na základě písemné práce a následné rozpravy.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje