Studiová fotografie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307STFO1 zkouška 2 26 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Předmět se zaměřuje na praktickou výuku ve studiu. Představuje různé světelné zdroje a jejich charakteristiky. Učí studenty správnému zacházení a správné volbě světelných zdrojů. Charakteristiky světelných zdrojů jsou představeny a vysvětleny. Praktická výuka rozvíjí schopnosti studentů pracovat na půdorysu studia s malými nároky na vybavení. Klade důraz na uvědomění si práce se světelným zdrojem, jeho podstatu, význam a funkčnost. V další části kurzu se představují metody, jak pracovat s více světelnými zdroji. Tyto metody jsou prakticky předvedeny se zdůrazněním jejich výhod i úskalí. Jednotlivé metody jsou ilustrovány ukázkami z tvorby renomovaných umělců. V této části předmětu realizují studenti specifické cvičení, které je provázáno s předmětem Techniky fotografie 03, a které rozšiřuje potřebné fotografické znalosti a dovednosti pro tvorbu produktového katalogu.

Hlavní témata

1-2/ Teoretický úvod do problematiky – vysvětlení charakteristických světelných zdrojů - záblesková studiová světla a jejich příslušenství a umělá světla v různých variantách a jejich předvedení – praktická demonstrace. Vysvětlení koncepce, smyslu a účelu semestrálního cvičení „Bílá na bílé“

3/ Inspirační zdroje – ukázka a rozbor fotografií Davida Bayleiho, Richarda Avedona, Irvinga Penna, Tona Stana a dalších.

4/ Započetí práce na cvičení Bílý čtverec na bílém pozadí – představení speciálního pracovního postupu, příprava pracoviště

5-8/ Práce na úkolu s důrazem na adekvátní svícení a dodržování rovnoměrnosti intenzity světla

9–10/ Kompletní postprodukce a její účinné nástroje, především Camera Raw a filtr solarizace ve Photoshopu.

11/ Postprodukce v rozsahu přímé fotografie – výhody 16bit hloubky obrazu

12/ Zhodnocení výsledků formou prezentace, identifikace technických problémů a způsoby jejich řešení

Výsledky učení

Student se orientuje v osvětlovací technice jako součásti fotografického studia, zná jednotlivá specifika, volí vhodnou techniku. Umí si připravit pracoviště pro realizaci specifických zadání. Ovládá realizaci fotografického snímání vzhledem k zadání či záměru. Umí používat nástroje postprodukce v intencích přímé fotografie. Určení správné tonality bílé, která bude v tisknutelném rozsahu (5%černé) je základní dovedností, kterou si student odnáší.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinné:

STEVENS, Norma a Steven M. L. ARONSON. Avedon: something personal. First published. vyd. London: William Heinemann, 2017. ISBN 978-1-78515-183-5.

BAILEY, David. David Bailey: 128 Polaroids. Göttingen: Steidl, 2022. ISBN 978-3-95829-702-9.

SIMMONS, Steve. Using the View Camera: A Creative Guide to Large Format Photography. Revised ed. edition. vyd. Echo Point Books & Media, 2015. ISBN 978-1-62654-077-4.

https://thephotographersgallery.org.uk/

https://www.hamiltonsgallery.com/

https://www.pacemacgill.com/

https://www.mep-fr.org/

https://elysee.ch/

https://www.le-bal.fr/en

https://helmut-newton-foundation.org/

Doporučené:

1)Monografie významných autorů

AVEDON, Richard et al. Avedon Advertising. Illustrated edition. vyd. New York, NY: Harry N. Abrams, 2019. ISBN 978-1-4197-3338-3.

AVEDON, Richard a James BALDWIN. Nothing Personal. Köln Paris: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-6955-2.

FORESTA, Merry. Irving Penn: Beyond Beauty. 1st edition. vyd. New Haven: Smithsonian American Art Museum, 2015. ISBN 978-0-300-21490-1.

PENN, Irving et al. Irving Penn: centennial. Second printing. vyd. New York: Metropolitan Museum of Art, 2018. ISBN 978-1-58839-618-1.

FÖRSTER, Carolin et al. Helmut Newton in dialogue: fashions and fictions. Praha: Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových, 2019. ISBN 978-80-87344-53-8.

HARDER, Matthias, Philippe GARNER a Helmut NEWTON. Helmut Newton. Legacy. Multilingual edition. vyd. TASCHEN, 2021. ISBN 978-3-8365-8458-6.

HEITING, Manfred. Helmut Newton: work. Praha] ; Bratislava : Köln : [Raszyn: Slovart ; Taschen ; TMC, 2016. ISBN 978-80-7529-200-1.

NEWTON, Helmut. Helmut Newton. SUMO. 20th Anniversary Edition. June NEWTON, ed. Multilingual edition. vyd. Köln Paris: TASCHEN, 2019. ISBN 978-3-8365-7819-6.

NEWTON, Helmut. Portraits: photographs from Europe and America. Munich: Schirmer Art Books, 2016. ISBN 978-3-8296-0131-3.

NEWTON, Helmut. Vlastní životopis. V Praze: Slovart, 2003. ISBN 978-80-7209-510-0.

LACHAPELLE, David. David LaChapelle. Lost and Found. Part I. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-7045-9.

LACHAPELLE, David. David LaChapelle. Good News. Part II. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-7046-6.

LACHAPELLE, David a Otto M. URBAN. Thus Spoke LaChapelle =: Tak pravil LaChapelle. 1st ed. vyd. Řevnice : Prague: Arbor vitae ; Pavleye Art and Culture, 2011. ISBN 978-80-87164-86-0.

WOODWARD, Richard B. Andy Warhol. Polaroids 1958-1987. Reuel GOLDEN, ed. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-6938-5.

2)Techniky fotografie

JUDGE, Al. Mastering Aperture, Shutter Speed, ISO and Exposure: How They Interact and Affect Each Other. S.l.: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013. ISBN 978-1-4823-1445-8.

MARQUARDT, Chris a Monika ANDRAE. The Film Photography Handbook: Rediscovering Photography in 35mm, Medium, and Large Format. 2nd edition. vyd. San Rafael, CA: Rocky Nook, 2019. ISBN 978-1-68198-527-5.

SIMMONS, Steve. Using the View Camera: A Creative Guide to Large Format Photography. Revised ed. edition. vyd. Echo Point Books & Media, 2015. ISBN 978-1-62654-077-4.

3)Významné historické publikace

SOUČEK, Ludvík a Kamil LHOTÁK. Jak se světlo naučilo kreslit. Praha: SNDK, 1963. Modrá stuha.

SOUČEK, Ludvík. Speciální fotografické techniky. 1. vyd. vyd. Praha: Orbis, 1967. Knihovna fotografie.

ŠIMEK, Jaroslav. Zvláštní fotografické postupy. 2., přeprac. vyd. vyd. Praha: Práce, 1980. DeIfín. ISBN 24-046-80.

ŠMOK, Ján. Teorie skladby fotografického obrazu. Opava : Praha: Filozoficko-přírodovědecká fakulta SU ; FAMU, 1994. ISBN 978-80-85879-09-4.

ADAMS, Ansel a Robert BAKER. Ansel Adams: The Camera. Reprint edition. vyd. New York, NY: Little, Brown, 1995. ISBN 978-0-8212-2184-6.

ADAMS, Ansel a Robert BAKER. The Negative. 31528th edition. vyd. New York, NY: Ansel Adams, 1995. ISBN 978-0-8212-2186-0.

ADAMS, Ansel a Robert BAKER. The Print. New York, NY: Little, Brown, 1995. ISBN 978-0-8212-2187-7.

ANCHELL, Steve a Bill TROOP. The Film Developing Cookbook. 1st edition. vyd. Boston: Focal Press, 1999. ISBN 978-0-240-80277-0.

COMPANY, Eastman Kodak a Roger VAIL. Large-Format Photography. James A. MCDONALD, ed. 2nd edition. vyd. Rochester, NY: Saunders Photo, 1996. ISBN 978-0-87985-771-4.

4)Webové odkazy

https://www.kw-berlin.de/

https://co-berlin.org/en

https://www.instagram.com/the.irving.penn.foundation/?hl=cs

https://www.instagram.com/avedonfoundation/?hl=cs

https://www.youtube.com/watch?v=ZWRcaz-fpjk

https://www.youtube.com/watch?v=qvldmimdEJE

https://www.youtube.com/watch?v=leZEOQOb-t0

Hodnoticí metody a kritéria

80% aktivní prezence v hodinách, průběžné a včasné plnění úkolů či jejich částí, práce dle instrukcí pedagoga

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů