Studiová fotografie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307STFO1 | zkouška | 2 | 26 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět se zaměřuje na praktickou výuku ve studiu. Představuje různé světelné zdroje a jejich charakteristiky. Učí studenty správnému zacházení a správné volbě světelných zdrojů. Charakteristiky světelných zdrojů jsou představeny a vysvětleny. Praktická výuka rozvíjí schopnosti studentů pracovat na půdorysu studia s malými nároky na vybavení. Klade důraz na uvědomění si práce se světelným zdrojem, jeho podstatu, význam a funkčnost. V další části kurzu se představují metody, jak pracovat s více světelnými zdroji. Tyto metody jsou prakticky předvedeny se zdůrazněním jejich výhod i úskalí. Jednotlivé metody jsou ilustrovány ukázkami z tvorby renomovaných umělců. V této části předmětu realizují studenti specifické cvičení, které je provázáno s předmětem Techniky fotografie 03, a které rozšiřuje potřebné fotografické znalosti a dovednosti pro tvorbu produktového katalogu.
Hlavní témata
1-2/ Teoretický úvod do problematiky – vysvětlení charakteristických světelných zdrojů - záblesková studiová světla a jejich příslušenství a umělá světla v různých variantách a jejich předvedení – praktická demonstrace. Vysvětlení koncepce, smyslu a účelu semestrálního cvičení „Bílá na bílé“
3/ Inspirační zdroje – ukázka a rozbor fotografií Davida Bayleiho, Richarda Avedona, Irvinga Penna, Tona Stana a dalších.
4/ Započetí práce na cvičení Bílý čtverec na bílém pozadí – představení speciálního pracovního postupu, příprava pracoviště
5-8/ Práce na úkolu s důrazem na adekvátní svícení a dodržování rovnoměrnosti intenzity světla
9–10/ Kompletní postprodukce a její účinné nástroje, především Camera Raw a filtr solarizace ve Photoshopu.
11/ Postprodukce v rozsahu přímé fotografie – výhody 16bit hloubky obrazu
12/ Zhodnocení výsledků formou prezentace, identifikace technických problémů a způsoby jejich řešení
Výsledky učení
Student se orientuje v osvětlovací technice jako součásti fotografického studia, zná jednotlivá specifika, volí vhodnou techniku. Umí si připravit pracoviště pro realizaci specifických zadání. Ovládá realizaci fotografického snímání vzhledem k zadání či záměru. Umí používat nástroje postprodukce v intencích přímé fotografie. Určení správné tonality bílé, která bude v tisknutelném rozsahu (5%černé) je základní dovedností, kterou si student odnáší.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinné:
STEVENS, Norma a Steven M. L. ARONSON. Avedon: something personal. First published. vyd. London: William Heinemann, 2017. ISBN 978-1-78515-183-5.
BAILEY, David. David Bailey: 128 Polaroids. Göttingen: Steidl, 2022. ISBN 978-3-95829-702-9.
SIMMONS, Steve. Using the View Camera: A Creative Guide to Large Format Photography. Revised ed. edition. vyd. Echo Point Books & Media, 2015. ISBN 978-1-62654-077-4.
https://thephotographersgallery.org.uk/
https://www.hamiltonsgallery.com/
https://helmut-newton-foundation.org/
Doporučené:
1)Monografie významných autorů
AVEDON, Richard et al. Avedon Advertising. Illustrated edition. vyd. New York, NY: Harry N. Abrams, 2019. ISBN 978-1-4197-3338-3.
AVEDON, Richard a James BALDWIN. Nothing Personal. Köln Paris: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-6955-2.
FORESTA, Merry. Irving Penn: Beyond Beauty. 1st edition. vyd. New Haven: Smithsonian American Art Museum, 2015. ISBN 978-0-300-21490-1.
PENN, Irving et al. Irving Penn: centennial. Second printing. vyd. New York: Metropolitan Museum of Art, 2018. ISBN 978-1-58839-618-1.
FÖRSTER, Carolin et al. Helmut Newton in dialogue: fashions and fictions. Praha: Museum Kampa - Nadace Jana a Medy Mládkových, 2019. ISBN 978-80-87344-53-8.
HARDER, Matthias, Philippe GARNER a Helmut NEWTON. Helmut Newton. Legacy. Multilingual edition. vyd. TASCHEN, 2021. ISBN 978-3-8365-8458-6.
HEITING, Manfred. Helmut Newton: work. Praha] ; Bratislava : Köln : [Raszyn: Slovart ; Taschen ; TMC, 2016. ISBN 978-80-7529-200-1.
NEWTON, Helmut. Helmut Newton. SUMO. 20th Anniversary Edition. June NEWTON, ed. Multilingual edition. vyd. Köln Paris: TASCHEN, 2019. ISBN 978-3-8365-7819-6.
NEWTON, Helmut. Portraits: photographs from Europe and America. Munich: Schirmer Art Books, 2016. ISBN 978-3-8296-0131-3.
NEWTON, Helmut. Vlastní životopis. V Praze: Slovart, 2003. ISBN 978-80-7209-510-0.
LACHAPELLE, David. David LaChapelle. Lost and Found. Part I. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-7045-9.
LACHAPELLE, David. David LaChapelle. Good News. Part II. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-7046-6.
LACHAPELLE, David a Otto M. URBAN. Thus Spoke LaChapelle =: Tak pravil LaChapelle. 1st ed. vyd. Řevnice : Prague: Arbor vitae ; Pavleye Art and Culture, 2011. ISBN 978-80-87164-86-0.
WOODWARD, Richard B. Andy Warhol. Polaroids 1958-1987. Reuel GOLDEN, ed. Multilingual edition. vyd. Köln: TASCHEN, 2017. ISBN 978-3-8365-6938-5.
2)Techniky fotografie
JUDGE, Al. Mastering Aperture, Shutter Speed, ISO and Exposure: How They Interact and Affect Each Other. S.l.: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013. ISBN 978-1-4823-1445-8.
MARQUARDT, Chris a Monika ANDRAE. The Film Photography Handbook: Rediscovering Photography in 35mm, Medium, and Large Format. 2nd edition. vyd. San Rafael, CA: Rocky Nook, 2019. ISBN 978-1-68198-527-5.
SIMMONS, Steve. Using the View Camera: A Creative Guide to Large Format Photography. Revised ed. edition. vyd. Echo Point Books & Media, 2015. ISBN 978-1-62654-077-4.
3)Významné historické publikace
SOUČEK, Ludvík a Kamil LHOTÁK. Jak se světlo naučilo kreslit. Praha: SNDK, 1963. Modrá stuha.
SOUČEK, Ludvík. Speciální fotografické techniky. 1. vyd. vyd. Praha: Orbis, 1967. Knihovna fotografie.
ŠIMEK, Jaroslav. Zvláštní fotografické postupy. 2., přeprac. vyd. vyd. Praha: Práce, 1980. DeIfín. ISBN 24-046-80.
ŠMOK, Ján. Teorie skladby fotografického obrazu. Opava : Praha: Filozoficko-přírodovědecká fakulta SU ; FAMU, 1994. ISBN 978-80-85879-09-4.
ADAMS, Ansel a Robert BAKER. Ansel Adams: The Camera. Reprint edition. vyd. New York, NY: Little, Brown, 1995. ISBN 978-0-8212-2184-6.
ADAMS, Ansel a Robert BAKER. The Negative. 31528th edition. vyd. New York, NY: Ansel Adams, 1995. ISBN 978-0-8212-2186-0.
ADAMS, Ansel a Robert BAKER. The Print. New York, NY: Little, Brown, 1995. ISBN 978-0-8212-2187-7.
ANCHELL, Steve a Bill TROOP. The Film Developing Cookbook. 1st edition. vyd. Boston: Focal Press, 1999. ISBN 978-0-240-80277-0.
COMPANY, Eastman Kodak a Roger VAIL. Large-Format Photography. James A. MCDONALD, ed. 2nd edition. vyd. Rochester, NY: Saunders Photo, 1996. ISBN 978-0-87985-771-4.
4)Webové odkazy
https://www.instagram.com/the.irving.penn.foundation/?hl=cs
https://www.instagram.com/avedonfoundation/?hl=cs
https://www.youtube.com/watch?v=ZWRcaz-fpjk
https://www.youtube.com/watch?v=qvldmimdEJE
https://www.youtube.com/watch?v=leZEOQOb-t0
Hodnoticí metody a kritéria
80% aktivní prezence v hodinách, průběžné a včasné plnění úkolů či jejich částí, práce dle instrukcí pedagoga
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (povinný předmět)