Metody uměleckého výzkumu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
940MUV | zkouška | 4 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 96 až 116 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Přednášející: Dr. Tereza Stehlíková
Kontakt: tereza.stehlikova@vskk.cz
Termíny: pátky 24. 2. / 10. 3./ 24.3. / 31.3./ 13.4. (čtvrtek) – 11.30 – 14.30 / 21.4
Čas: 10 – 13. 00
Místo konání: Zasedací místnost 412, Dům u Bílého jelena (vchod přes Hartigovský palác)
Tento kurz seznámí studenty/tky s některými principy existujících metod uměleckého výzkumu, a to prostřednictvím teorie, tak i praxe. Poskytne jim příklady a nástroje pro vypracování vlastních tvůrčích metod, vhodných pro jejich výzkumné projekty. Kromě toho kurz představí možnosti reflexe a analýzy výsledků prostřednictvím řady technik a prozkoumáváním způsobů, jak je lze formalizovat a rozvíjet.
13. 4. bude hostem dánský akademik Carsten Friberg, který se věnuje výzkumu v oblasti estetiky, především z fenomenologického a hermeneutického přístupu, a designu a médiím. Působil na Škole architektury v Aarhusu, Univerzitě v Aalborgu, Kodaňské univerzitě a na Univerzitě jižního Dánska. Jeho nejnovější knihou je Aesthetic Perspectives on Culture, Politics, and Landscape. Appearances of the Political. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-77830-9.
Struktura kurzu:
- Úvod do metod uměleckého výzkumu a jejich kontextu. Úvod k reflektivnímu deníku
- Case studie: Mapování terénu/hledání rámců, shromažďování nástrojů výzkumu.
- Výzkumný workshop v terénu: Skin Deep Territories (multisenzorické, ztelesnění)
- Výzkumný workshop v terénu: Skin Deep Territories (movement architecture)
- Reflexe, zpracování, hodnocení, přenosnost pripadové studie
- Hledání spojitostí, rezonancí, kladení nových, přesnějších otázek, vytváření manuálu
Probíraná témata a přístupy:
Mapování terénu, definování správných otázek
Kritické myšlení
Transparentnost, etika, subjektivita, reflexe
Metody zkoumání
-Naturalistické zkoumání: přístup pro reálné situace
-„Bricoleur“: kolážový a konstrukční přístup
-Akční výzkum: navržen tak, aby změnil situaci
Bezpečný prostor pro nejistotu, práce s nepředvídatelností.
Role a využití „chyb" nebo „nehod“
Ztělesnění a smyslové poznávání, intuitivní a poetické poznávání: vertikální zkoumání,
Mezioborový „collaborative“ dialog, včetně dialogu umění a vědy
Záznam, zpracování a reflexe výsledků.
Výsledky učení
•Uchopení klíčových aspektu a problematiky uměleckého výzkumu
•Uchopení rozsahu možností zkoumání nových metod a prístupu
•Praktická zkušenost v práci na pripadovych studiích
•Praktická zkušenost v terénu, včetne mezioborové spolupráce
•Schopnost analýzy a reflexe
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Carroll, N. (2009) On Criticism, Routledge
Bohm, D. (2004) On Dialogue, Routledge
Beshty, W. (2015) Ethics: Documents of Contemporary Art. London: MIT Press.
Deacon, D et al (2007), Researching Communications: A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis (2nd ed), Bloomsbury
Kentridge, W. (2014) Six Drawing Lessons, Harvard University Press
Barrett, E and Bolt, B (2007), Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry: London; IB Taurus
O’Leary, Z (2010), The Essential Guide to Doing Your Research Project (2nd ed), Sage
Rose, Gillian, 2000, Visual Methodologies, London: Sage
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky:
Účast na minimálně 5 seminářích.
Vypracování reflektivního deníku
Poznámka
Životopis pedagoga
Tereza Stehlíková je česko-britská umělkyně která pracuje napříč médii, primárně s videem a performance. Nedávno se stala vedoucí oddělení vizuálních umění na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze. Stehlíková je držitelkou doktorátu z londýnské Royal College of Art, kde zkoumala taktilní jazyk kinematografie a momentálně je zapojena do interdisciplinárního výzkumu, kde zkoumá jak může být pohyblivý obraz použit pro komunikaci zosobněné zkušenosti a úlohu smyslů v estetickém prožitku. Je zakladatelkou Sensory Sites, mezinárodního kolektivu se sídlem v Londýně, který pořádá výstavy, instalace a výzkumné projekty, které zkoumají mnohosmyslové vnímání a tělesnou zkušenost. Práce Terezy Stehlíkové byla vystavena na různých filmových a uměleckých festivalech po celém světě. Stehlíková také pracuje na dlouhodobém uměleckém filmovém projektu 4 Generations of Women (zachycujícím vztahy napříč čtyřmi generacemi žen v její rodině), který se dostal do úzkého výběru na BFI 61 st London Film Festival Experimental Pitch, byl uveden v pražském kině Světozor a v roce 2019 byl vybrán pro samostatnou výstavu na Alchemy Film and Art Festival v britském Hawicku. Nedávno také založila nový online umělecko/filozoficko/vědecký časopis se zaměřením na smysly nazvaný TT journal https://tangibleterritory.art/
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na akademický rok 2022/23:
Rozvrh zatím není připraven