Metody uměleckého výzkumu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
940MUV zkouška 4 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 96 až 116 hodin domácí příprava česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Přednášející: Dr. Tereza Stehlíková

Kontakt: tereza.stehlikova@vskk.cz

Termíny: pátky 24. 2. / 10. 3./ 24.3. / 31.3./ 13.4. (čtvrtek) – 11.30 – 14.30 / 21.4

Čas: 10 – 13. 00

Místo konání: Zasedací místnost 412, Dům u Bílého jelena (vchod přes Hartigovský palác)

Tento kurz seznámí studenty/tky s některými principy existujících metod uměleckého výzkumu, a to prostřednictvím teorie, tak i praxe. Poskytne jim příklady a nástroje pro vypracování vlastních tvůrčích metod, vhodných pro jejich výzkumné projekty. Kromě toho kurz představí možnosti reflexe a analýzy výsledků prostřednictvím řady technik a prozkoumáváním způsobů, jak je lze formalizovat a rozvíjet.

13. 4. bude hostem dánský akademik Carsten Friberg, který se věnuje výzkumu v oblasti estetiky, především z fenomenologického a hermeneutického přístupu, a designu a médiím. Působil na Škole architektury v Aarhusu, Univerzitě v Aalborgu, Kodaňské univerzitě a na Univerzitě jižního Dánska. Jeho nejnovější knihou je Aesthetic Perspectives on Culture, Politics, and Landscape. Appearances of the Political. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-77830-9.

Struktura kurzu:

Probíraná témata a přístupy:

Mapování terénu, definování správných otázek

Kritické myšlení

Transparentnost, etika, subjektivita, reflexe

Metody zkoumání

-Naturalistické zkoumání: přístup pro reálné situace

-„Bricoleur“: kolážový a konstrukční přístup

-Akční výzkum: navržen tak, aby změnil situaci

Bezpečný prostor pro nejistotu, práce s nepředvídatelností.

Role a využití „chyb" nebo „nehod“

Ztělesnění a smyslové poznávání, intuitivní a poetické poznávání: vertikální zkoumání,

Mezioborový „collaborative“ dialog, včetně dialogu umění a vědy

Záznam, zpracování a reflexe výsledků.

Výsledky učení

•Uchopení klíčových aspektu a problematiky uměleckého výzkumu

•Uchopení rozsahu možností zkoumání nových metod a prístupu

•Praktická zkušenost v práci na pripadovych studiích

•Praktická zkušenost v terénu, včetne mezioborové spolupráce

•Schopnost analýzy a reflexe

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Carroll, N. (2009) On Criticism, Routledge

Bohm, D. (2004) On Dialogue, Routledge

Beshty, W. (2015) Ethics: Documents of Contemporary Art. London: MIT Press.

Deacon, D et al (2007), Researching Communications: A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis (2nd ed), Bloomsbury

Kentridge, W. (2014) Six Drawing Lessons, Harvard University Press

Barrett, E and Bolt, B (2007), Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry: London; IB Taurus

O’Leary, Z (2010), The Essential Guide to Doing Your Research Project (2nd ed), Sage

Rose, Gillian, 2000, Visual Methodologies, London: Sage

Hodnoticí metody a kritéria

Požadavky:

Účast na minimálně 5 seminářích.

Vypracování reflektivního deníku

Poznámka

Životopis pedagoga

Tereza Stehlíková je česko-britská umělkyně která pracuje napříč médii, primárně s videem a performance. Nedávno se stala vedoucí oddělení vizuálních umění na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze. Stehlíková je držitelkou doktorátu z londýnské Royal College of Art, kde zkoumala taktilní jazyk kinematografie a momentálně je zapojena do interdisciplinárního výzkumu, kde zkoumá jak může být pohyblivý obraz použit pro komunikaci zosobněné zkušenosti a úlohu smyslů v estetickém prožitku. Je zakladatelkou Sensory Sites, mezinárodního kolektivu se sídlem v Londýně, který pořádá výstavy, instalace a výzkumné projekty, které zkoumají mnohosmyslové vnímání a tělesnou zkušenost. Práce Terezy Stehlíkové byla vystavena na různých filmových a uměleckých festivalech po celém světě. Stehlíková také pracuje na dlouhodobém uměleckém filmovém projektu 4 Generations of Women (zachycujícím vztahy napříč čtyřmi generacemi žen v její rodině), který se dostal do úzkého výběru na BFI 61 st London Film Festival Experimental Pitch, byl uveden v pražském kině Světozor a v roce 2019 byl vybrán pro samostatnou výstavu na Alchemy Film and Art Festival v britském Hawicku. Nedávno také založila nový online umělecko/filozoficko/vědecký časopis se zaměřením na smysly nazvaný TT journal https://tangibleterritory.art/

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na akademický rok 2022/23:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů