Dějiny tance a baletu v Čechách 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DBC2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět Dějiny tance a baletu v Čechách 2 navazuje na předmět Přehled dějin baletu v Čechách 1, jehož absolvování je podmínkou pro zápis. Předmět má podobu přehledové přednášky, zabývající se vývojem tance na českém území od počátku 19. století do roku 1989. Důraz je položen na vývoj divadelního tance a nových uměleckých tanečních stylů v období moderny, které jsou nahlíženy v kontextu ostatních podob tance a dalších uměleckých disciplín. Zvláštní pozornost je věnována utváření specificky české divadelní taneční kultury a jejím vazbám k evropskému tanečnímu dění a také vztahům mezi taneční kulturou a dalšími formami kultury v českém prostředí.
Cílem studia je poskytnout studentům vědomosti o místě taneční kultury ve spektru českého uměleckého dění, pomoci pochopit specifika historického vývoje tanečního umění, jejich příčiny a důsledky pro současnou situaci tance v Čechách.
Tematické okruhy:
-Balet v Čechách v období romantismu a postromantismu, vývoj baletu na pražských scénách (Stavovské divadlo), pronikání a ohlas zahraničního baletního dění (hostování představitelů romantického stylu na českých scénách), vazby mezi hnutím národního obrození a tanečním a baletním děním (vlastenecké bály, fenomén národních tanců typu polky, přenos národních tanců na scénu v tvorbě Johanna Raaba a dalších tvůrců); formování českého divadelního tance v rámci Prozatímního divadla;
-Balet v poslední třetině 19. století: nové podmínky vývoje baletu v Národním divadle, reakce českého prostředí na tendence baletu na konci století, vliv italské školy v Čechách (Excelsior), vývoj česko-německých kulturních vztahů, balet v rámci Neues deutsches Theater v Praze, teoretická reflexe baletního dění, snahy o ryze český baletní repertoár ve vztahu k Národopisné výstavě;
-Období počátku 20. století jako přechodné období ve vývoji uměleckého tance: hledání nových uměleckých postupů - činnost Achille Viscusiho v ND v Praze, pronikání prvních projevů taneční moderny do českého prostředí (hostování I. Duncan, R. St.Denis, Les Ballets Russes S. Ďagileva, založení Spolku Jaques-Dalcroze v období před 1. světovou válkou);
-Umělecký tanec v meziválečném období: formování baletních souborů nově zakládaných českých divadel, projevy taneční moderny v Čechách, zahraniční vlivy, soukromé školy uměleckého tance a taneční skupiny, taneční umění v rámci avantgardních a kamenných divadel, hlavní osobnosti, Joe Jenčík.
-Proměny uměleckého tance po 2. světové válce: formování státního školství, sovětský vliv, generace 60. let, vývoj tanečního umění do konce 20. století, amatérské hnutí uměleckého tance, hlavní osobnosti - Saša Machov, Ivo Váňa Psota, Pavel Šmok, Jiří Kylián aj.
Výsledky učení
Poznatky o vývoji taneční kultury v českém prostředí v souvislostech domácí kultury a mezinárodního tanečního dění, rozvíjení objemu vědomostí a schopnosti vřazovat jevy do souvislostí a kriticky o nich uvažovat, seznámení s českou odbornou tanečně historickou literaturou.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Přehled dějin tance a baletu 1, 2
Literatura
Povinná literatura:
BRODSKÁ, Božena. Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945. Praha: AMU 2006. ISBN 80-7331-047-3.
BULÍNOVÁ, Karolína. Sociální a ekonomické postavení členů baletních souborů v Praze do roku 1945: „Nemožno jest slušně žíti“. In: BULÍNOVÁ, K.; BUREŠOVÁ, L.; GREMLICOVÁ, D.; KAZÁROVÁ, H.; ZILVAROVÁ, D. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: NAMU 2013, s. 47–114. ISBN 978-80-7331-241-1.
GREMLICOVÁ, Dorota. Fanny Elssler v Olomouci. In: JANEČEK, Václav. Ozvěny tance. Praha: AMU, 1998. ISBN 80-85883-40-6.
HÁJEK, Ladislav. Paměti Augustina Bergra. Praha: Orbis, 1943.
LANZOVÁ, Isabelle; GREMLICOVÁ, Dorota; NĚMEČKOVÁ, Elvíra; VAŠEK, Roman. Různé břehy. Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-267-6.
SIBLÍK, Emanuel. Tanec mimo nás i v nás. Praha: Václav Petr, 1937.
ŠVÁBOVÁ, Veronika. Tanec navzdory: Joe Jenčík. Praha: AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-268-8.
VAŠUT, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku, Praha: Nakladatelství Akropolis, 1997. ISBN 80-85770-53-9.
VAŠUT, Vladimír. Saša Machov. Praha: Panorama, 1986.
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: F. Šimáček 1895; Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
Povinné videozáznamy:
Kůra, Miroslav: Romeo a Julie (S. Prokofjev, ND Praha)
Šmok, Pavel: Listy důvěrné (L. Janáček) + jedna choreografie podle vlastní volby
Kylián, Jiří: Sinfonietta (L. Janáček), Dítě a kouzla (M. Ravel), No More Play, A Way A Lone nebo Far Too Close, Tar and Feathers
Videozáznamy tvorby českých choreografů, produkce souborů a filmové dokumenty v Kyliánově tanečním archívu (při AMU)
Doporučená literatura:
BRODSKÁ, Božena; VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. Praha: AMU 2004. ISBN 80-7331-004-X.
BULÍNOVÁ, K.; BUREŠOVÁ, L.; GREMLICOVÁ, D.; KAZÁROVÁ, H.; ZILVAROVÁ, D. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: NAMU 2013, s. 47–114. ISBN 978-80-7331-241-1.
Český muzikologický slovník osob a institucí, www.musicologica.cz/slovnik, 2004.
Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0.
Dějiny českého divadla. I-IV, Praha: Academia 1968, 1969, 1977, 1983.
DUFKOVÁ, Eugenie. Váňa Psota. Brno: Ryšavý 1997.
GABZDYL, Emerich; VAŠUT, Vladimír. V hlavní roli Emerich Gabzdyl. Ostrava: Profil 1988.
GREMLICOVÁ, Dorota. Taneční umění na scénách Nového německého divadla v Praze/Die Tanzkunst am Neuen deutschen Theater Prag (1888 – 1938). Praha: Taneční listy, Státní opera Praha, 2002. ISBN 80-238-8488-3.
GREMLICOVÁ, Dorota ed. Pozdní čas českého výrazového tance: Osobnosti, cesty, proměny po roce 1939. Sborník z konference. Pam pam speciál, 10, č. 3-16 (30), prosinec 2016. ISSN 1803-103X.
HROCH, Miroslav. Na prahu národní existence: touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0809-6.
JENČÍK, Joe. Taneční letopisy: komentáře a posudky. Praha: Athos 1940.
KAZÁROVÁ, Helena ed. Tanec a balet v Čechách. Čechy v tanci a baletu. Praha: AMU 2016. ISBN 978-80-7331-371-5.
KLOUBKOVÁ, Ivana. Výrazový tanec v ČSR: Praha, Brno 1918-1945. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1989.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec, Praha: Orbis, 1964.
MACURA, Vladimír. Český sen. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-270-7.
Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlastenského, Stavovského, Prozatímního a Národního. Praha: Academia, 1988.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Bedřich Smetana, Kniha čtvrtá, Nová společnost. Praha: Orbis, 1951.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet formou písemného testu jako podmínka přístupu ke zkoušce
Ústní zkouška zahrnující probranou látku v předmětech Přehled dějin baletu v Čechách 1 a 2
Další požadavky: Docházka 80 %, aktivita ve výuce, studium povinné literatury
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)