Hudba pro tanec 20. a 21. století 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107HXX1 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiřina MAREŠOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 1 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.

Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.

Tematické okruhy:

  1. Základní směry a tendence v hudbě 20. a 21. století

−nové kompoziční přístupy – vzájemná inspirace tance a hudby

−hudební experiment, hledání nové zvukovosti

−přehled nových kompozičních technik: hudba seriální, témbrová, aleatorická, minimalistická, elektoakustická, elektronická, etnická, cross-overová ad.

−improvizace, alternativní hudební přístupy

−přehled hlavních evropských center moderní hudby

  1. Hudba první poloviny 20. století, vývoj hudby mezi světovými válkami

– politicko – společenský vliv na vývoj hudebního umění

−hudební formy a nové přístupy k hudbě doprovázející taneční umění v hlavních evropských centrech (v přehledu)

−Claude Debussy a jeho vliv na hudební vývoj v Evropě

−Eric Satie a jeho vliv na rodící se neoklasické kompoziční přístupy, městský folklor jako tematický fenomén

  1. Neoklasicismus jako nové kompoziční východisko

−Pařížská šestka (Darius Milhaud, Arthur Honegger, ad.)

−Sergej Prokofjev

−vliv Igora Stravinského na další hudební vývoj nové hudby v Evropě, serialita

−význam hudby spojené s tancem, rytmus a jeho význam v nové kompozici

−Sergej Ďagilev a jeho klíčová úloha v rozvoji neoklasického baletu

  1. Vliv jazzu, lidové tvorby a městského folkloru na meziválečnou hudbu

−Bohuslav Martinů, Béla Bartók, (folklorismus – neofolklorismus), Paul Hindemith

−proměny kompozičních přístupů, kompoziční práce s náměty a inspiracemi mimo oblast vážné hudby

−proměna kompozičního jazyka v rámci neoklasických forem

−mikrointervaly jako východisko (A. Hába ad.)

  1. Dodekafonie jako nový kompoziční přístup, atonalita

−Druhá vídeňská škola (A. Schönberg, A. Berg, A. Webern)

−navazující mladší tvůrci a jejich experimentální kompoziční přístupy (exotismus, meditace, totální organizace hudebního materiálu, apod.)

−vzájemná inspirace tance a hudby a centra experimentů a uměleckého hledání - Darmstadt: P. Boulez – K. Sotckhausen – L. Nono, (Donaueschingen)

−Olivier Messiaen a jeho originální kompoziční intence, (práce s mody - modalita)

Výsledky učení

Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.

Student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby I. - IV. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.

Doporučená literatura:

SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.

Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.

Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test: úspěšnost 70 %

Další požadavky: Docházka 75 %

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost H2024
učebna počítačová

(Hartigovský palác)
MAREŠOVÁ J.
12:30–14:00
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
12:30–14:00 Jiřina MAREŠOVÁ učebna počítačová
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů