Pedagogický seminář LT 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSLT4 zápočet 2 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Lašsko je další rázovitou oblastí na východní Moravě. Dnešní chápání oblasti Lašska jako rovnocenného protějšku Valašska, Hané, Horácka a Slovácka se ustálilo vlivem různých okolností, mezi nimiž hrály významnou roli zvláštnosti dialektologické a osobité rysy regionální kultury vůbec. Lašsko není jednolitou oblastí. Podle krajinného rázu, podle kroje, některých druhů tanců, ale především co do tanečního stylu a charakteru tanečních kroků se dělí na několik podoblastí.

Tematické okruhy:

1)Jižní Horácko, Podhorácko: Kola z Březníku, Řeznická z Březníku, Obcházení stárků a zavádění o hodech ve Vémyslických

2)Střední Horácko (Bystřicko, Nedvědicko, Tišnovsko, Třebíčsko, Velkobítešsko, Velkomezeříčsko): Groš z Kojetína, Tkalcovská ze Zlatkova, Švec z Pivonic, Židovská z Borače, Kohótek z Kozárova, Manžestr a Mysliveček z Velkomeziříčska, Menueto (minet) ze západní Moravy

3)Severní Horácko (Jimravovsko, Novoměstsko, Olešnicko, Žďársko): Hulán z Ubušína, Motovidlo, směsek z Olešnice, Slepice, směsek z Unčína, Šotyš z Blatin, Minet z Velkomeziříčska, Kalamajka z Krásného, Křižák z Blatin, Plácavá ze Žďárska,

4)Západní Horácko (Dačicko, Jemnicko, Jihlavsko, Telčsko, Třešťsko): Kola ze Sumrakova, Furiant, mateník z Nové Říše, Podolák z Růžené, Řezanka z Býkovce, Třasák na tři a na čtyři, Tajč.

Tance ze Slovácka (Dolňácko): V Pomoraví od napajedel až k Hodonínu leží rozsáhlá oblast Dolňácka. Po taneční, hudební a pěvecké stránce je Slovácko charakterizováno především starými párovými tanci osobité pohybové dikce i skladby.

Výsledky učení

Posluchač získá informace o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců, při zpracování podkladů pro výuku lidového tance i tvorbu vystoupení pro žáky uměleckých škol, amatérských i profesionálních souborů.

Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti, vypracuje metodický postup výuky.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizita: Didaktika a metodika LT 6

Literatura

Povinná literatura:

HOLAS, Čeněk, ed. České národní písně a tance [hudebnina]. Praha: B. Kočí, 1908-1910. 5 sv. (218, 199, 308, 259, 292 s.).

Doporučená literatura:

BARTOŠ, František. Národní písně moravské: v nově nasbírané [hudebnina]. Brno: Matice moravská, 1889. 653 stran. DUFEK, Josef. Naše Horácko jindy a nyní: s dvanácti lit. tabulemi výšivek a půdorysy. Velké Meziříčí: nákladem vlastním, 1893. 373 s., [13] tab.

JELÍNKOVÁ, Zdenka: výběr z široké řady publikací

SMETANA, Robert, ed., SUŠIL, František, ed. a VÁCLAVEK, Bedřich, ed. Moravské národní písně: s nápěvy do textu vřaděnými sebral a vydal František Sušil. 5. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 792 s. ISBN 80-204-0757-X.

DVD/VHS: JELÍNKOVÁ, Zdena, ed. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Díl V.: Horácko = (Popisky tanců ke stejnojmenné videokazetě). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. 164 s.

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310

Hodnoticí metody a kritéria

Obhajoba seminární práce (v rozsahu cca 2-3 NS), písemně připravené lekce pro vybraný region, její dílčí předvedení a komentář jednotlivých prvků a vazeb, jejich provedení se zacílením na čistotu regionálního provedení. Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti.

Vyhledá ukázku tance na Youtube nebo DVD Strážnice, zhodnotí pohybově-taneční materiál, analyzuje pohybový slovník dané oblasti a připraví si krátkou vazbu.

Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů