Teorie zvukové tvorby 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171TEZT5 | zkouška | 4 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 91 až 111 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby a hudební režie
Obsah
Cíl výuky:
Smyslem předmětu je vybavit budoucí zvukové profesionály schopností teoretické reflexe v oboru a schopností odborně fundovaně komentovat a obhajovat zvolený pracovní koncept a postup.
Shrnutí obsahu předmětu:
Pochopení rozsahu významu a hloubky teoretické připravenosti budoucího mistra zvuku na různé typy stylizace hudební nahrávky, získání znalostí umělecko-technických prostředků zvukové stylizace a vyjadřovacích možností stylizovaného zvuku.
Tematické okruhy:
- Hudba a zvuk, hudební nebo zvukový styl a sloh, autentický zvuk, psychologie působení zvuku
- Výškové, dynamické, barevné a prostorové hledisko, zvuková asociace a imaginace, synestezie
- Zvuková konsonance a disonance, zvuková nálada, prostředí, klima, atmosféra, ekologie a terorismus
- Teoretické základy nestandardní zvukové tvorby
- zákonitosti tvorby kompilačních nahrávek
- důraz na sjednocení základních zvukových parametrů kompilátu
- zákonitosti restaurování historických snímků
- technické předpoklady a vybavení, tzv. „diplomatický“ přepis a způsob digitalizace, úpravy před digitalizací, typické zvukové úpravy digitalizované historické nahrávky a finální tvar a parametry
- Teoretické základy tvorby audiovizuálního díla
- spolupráce s obrazovým režisérem, hlavním kameramanem a střihačem
- typické odlišnosti mikrofonování AV díla
- teoretické základy mixáže zvukové složky AV díla s důrazem na obrazově estetickou informaci
- hudební nápověda a její význam v přípravné fázi a při záznamu AV díla
- přímý přenos versus záznam AV díla
Výsledky učení
Student dokáže reflektovat a komentovat problematiku danou tematickými okruhy, vidět v důsledcích a souvislostech dané teoretické jevy a promítnout je do své praktické činnosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-323-4.
Doporučená literatura:
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1995. 163 s. ISBN 80-85883-04-X (brož.).
ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. 1. vyd. Praha: SHV, 1962. 82 s.
ŠÍP, Ladislav. Pěvci před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. 92 s. : fotografie
Hodnoticí metody a kritéria
Známka ze zkoušky je udělena na základě úspěšného zodpovězení dvou otázek z tematických okruhů uvedených níže. Účast na přednáškách je vyžadována minimálně ze 75 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 10:40–11:25 | Aleš DVOŘÁK | Učebna Zvukové studio Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty)