Divadelní management 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201DMG2 zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan BURIAN

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan BURIAN

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla

Obsah

S proměnou divadelního systému po roce 1989 je spojena i změna financování divadel, vývoj struktury české divadelní sítě, vznik fenoménu nezávislých divadel fungujících mimo zavedené kulturní instituce. Dobré uplatnění absolventa DAMU do jisté míry závisí také na dobré základní znalosti takového systému a schopnosti využít efektivně jeho možnosti, tedy dobře se v tomto prostředí orientovat.

Obsahem předmětu je výklad seznamující studenty*ky s dílčími problematikami zahrnutými v sylabu předmětu. Do látky uvádí zobecňující vstup pedagoga katedry, uvozující následující pedagogem moderovanou přednáškou odborníka z praxe, konkretizující látku kazuistikami z praxe (v tomto semestru s důrazem na divadelní lektorství). Po každém takovém přednáškovém bloku následuje pedagogem katedry řízený seminář, ve kterém se studenti*ky zabývají modelováním postupů souvisejících s aplikací probíraného tématu.

Okruhy problémů (LS):

IV. Soubor a solitér (umělec na volné noze):

V. Inscenace a repertoár.

VI. Provoz a tvorba:

VII. Tvůrce a marketing:

Výsledky učení

Druhý semestr je zaměřen zejména na znalosti české divadelní scény z hlediska právního postavení a základních ekonomických předpokladů.

Studenti se seznámí s typy právnických osob, které se uplatňuji v ČR v oblasti různorodé divadelní produkce. Chápou rozdíly mezi veřejnými a soukromými právnickými osobami, vědí, co znamená být zakladatelem, zřizovatelem nebo majitelem právnické osoby. Seznámí se podrobněji s novým Zákonem o veřejné kulturní instituci. Zorientují se v principech veřejné podpory a ve způsobech veřejného a soukromého financování divadelní činnosti. Vědí, co je dotace a příspěvek, dar, výnos z hlavní a vedlejší činnosti apod. Projdou základní srovnání ekonomické produktivity typických příkladů a dovedou se účelně zorientovat ve výroční zprávě právnické osoby. Poznají, jak dojít k míře soběstačnosti divadelní osoby bez zkreslujících dat.

Získají přehled o všech typech pracovních profesí v divadlech a o jejich obvyklé pracovní náplni, a to včetně divadel s hudebním a tanečním zaměřením. Rozumí principům organizačního řádu, umí studovat organigram a znají principy základních předpisů, jako je oběh účetních dokladů, spisový řád, tvorba dramaturgického a produkčního plánu, střednědobé a strategické plánování atd. Orientují se v rozdílných typech financování a v hlavních grantových systémech na podporu divadelní a divadlu příbuzné tvorby. Znají hlavní divadelní festivaly a chápou jejich právní a finanční postavení.

Předpoklady a další požadavky

Předmět je určen pro studenty režie a dramaturgie 1. ročníku magisterského studia povinně, pro herce ve 3. a 4. ročníku volitelně.

Literatura

NEKOLNÝ, Bohumil: Divadelní systém a kulturní politika. Divadelní ústav, Praha 2006

NEKOLNÝ, Bohumil: Divadlo a kreativní sektor, Nakladatelství AMU, Praha 2014

GIEP, Hagoort: Umělecký management v podnikatelském stylu, KANT pro AMU v Praze, Praha 2009

GREGAR, Alexandr: Město a (jeho) divadlo, KANT pro AMU v Praze, Praha 2013

HRBEK, Daniel: Budování divadla, KANT pro AMU v Praze, Praha 2010

ŠESTÁK, Jiří: Divadlo – kultura – podmínky, KANT pro AMU v Praze, Praha 2013

SRSTKA, Jiří: Autorské právo v divadle, AMU, Praha 2007

DVOŘÁK, Jan: Kapitoly k tématu realizace divadla, AMU, Praha 2005

KAHNEMAN, Daniel: Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing, Brno 2012

Hodnoticí metody a kritéria

Forma ověření: Zkouška. Účast min. 70 %.

Znalosti jsou ověřeny vypracováním modelového projektu na výkon funkce uměleckého ředitele nebo uměleckého šéfa konkrétního divadla. Studenti si samostatně vybírají jim umělecky blízké existující divadlo, nastudují podrobněji jeho umělecké, organizační, ekonomické a personální podoby a připraví vlastní projekt na jeho další rozvoj nebo reformu. Projekt v závěru veřejně prezentují a vede se o něm kvalifikovaná rozprava.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů