Divadelní management 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DMG2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
S proměnou divadelního systému po roce 1989 je spojena i změna financování divadel, vývoj struktury české divadelní sítě, vznik fenoménu nezávislých divadel fungujících mimo zavedené kulturní instituce. Dobré uplatnění absolventa DAMU do jisté míry závisí také na dobré základní znalosti takového systému a schopnosti využít efektivně jeho možnosti, tedy dobře se v tomto prostředí orientovat.
Obsahem předmětu je výklad seznamující studenty*ky s dílčími problematikami zahrnutými v sylabu předmětu. Do látky uvádí zobecňující vstup pedagoga katedry, uvozující následující pedagogem moderovanou přednáškou odborníka z praxe, konkretizující látku kazuistikami z praxe (v tomto semestru s důrazem na divadelní lektorství). Po každém takovém přednáškovém bloku následuje pedagogem katedry řízený seminář, ve kterém se studenti*ky zabývají modelováním postupů souvisejících s aplikací probíraného tématu.
Okruhy problémů (LS):
IV. Soubor a solitér (umělec na volné noze):
- Pracovní právo.
- Etika souborové práce.
V. Inscenace a repertoár.
VI. Provoz a tvorba:
- Komplementární vztah provozní (produkční) složky a tvorby v divadle.
- Provozní modely a cíle instituce/spolku/komerčního podnikatelského subjektu.
- Logistika přípravy, „výroby“ a provozování inscenace v těchto modelech.
- Úkoly a kompetence dramaturgie, uměleckého šéfa, režiséra, scénografa, herce a výrobních, technických, provozních a ekonomických složek při tvorbě.
VII. Tvůrce a marketing:
- Doprovodné edukační programy.
Výsledky učení
Druhý semestr je zaměřen zejména na znalosti české divadelní scény z hlediska právního postavení a základních ekonomických předpokladů.
Studenti se seznámí s typy právnických osob, které se uplatňuji v ČR v oblasti různorodé divadelní produkce. Chápou rozdíly mezi veřejnými a soukromými právnickými osobami, vědí, co znamená být zakladatelem, zřizovatelem nebo majitelem právnické osoby. Seznámí se podrobněji s novým Zákonem o veřejné kulturní instituci. Zorientují se v principech veřejné podpory a ve způsobech veřejného a soukromého financování divadelní činnosti. Vědí, co je dotace a příspěvek, dar, výnos z hlavní a vedlejší činnosti apod. Projdou základní srovnání ekonomické produktivity typických příkladů a dovedou se účelně zorientovat ve výroční zprávě právnické osoby. Poznají, jak dojít k míře soběstačnosti divadelní osoby bez zkreslujících dat.
Získají přehled o všech typech pracovních profesí v divadlech a o jejich obvyklé pracovní náplni, a to včetně divadel s hudebním a tanečním zaměřením. Rozumí principům organizačního řádu, umí studovat organigram a znají principy základních předpisů, jako je oběh účetních dokladů, spisový řád, tvorba dramaturgického a produkčního plánu, střednědobé a strategické plánování atd. Orientují se v rozdílných typech financování a v hlavních grantových systémech na podporu divadelní a divadlu příbuzné tvorby. Znají hlavní divadelní festivaly a chápou jejich právní a finanční postavení.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je určen pro studenty režie a dramaturgie 1. ročníku magisterského studia povinně, pro herce ve 3. a 4. ročníku volitelně.
Literatura
NEKOLNÝ, Bohumil: Divadelní systém a kulturní politika. Divadelní ústav, Praha 2006
NEKOLNÝ, Bohumil: Divadlo a kreativní sektor, Nakladatelství AMU, Praha 2014
GIEP, Hagoort: Umělecký management v podnikatelském stylu, KANT pro AMU v Praze, Praha 2009
GREGAR, Alexandr: Město a (jeho) divadlo, KANT pro AMU v Praze, Praha 2013
HRBEK, Daniel: Budování divadla, KANT pro AMU v Praze, Praha 2010
ŠESTÁK, Jiří: Divadlo – kultura – podmínky, KANT pro AMU v Praze, Praha 2013
SRSTKA, Jiří: Autorské právo v divadle, AMU, Praha 2007
DVOŘÁK, Jan: Kapitoly k tématu realizace divadla, AMU, Praha 2005
KAHNEMAN, Daniel: Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing, Brno 2012
Hodnoticí metody a kritéria
Forma ověření: Zkouška. Účast min. 70 %.
Znalosti jsou ověřeny vypracováním modelového projektu na výkon funkce uměleckého ředitele nebo uměleckého šéfa konkrétního divadla. Studenti si samostatně vybírají jim umělecky blízké existující divadlo, nastudují podrobněji jeho umělecké, organizační, ekonomické a personální podoby a připraví vlastní projekt na jeho další rozvoj nebo reformu. Projekt v závěru veřejně prezentují a vede se o něm kvalifikovaná rozprava.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)