Filosofická propedeutika 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202FPO2 zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan PUC

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan PUC

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Kurz je členěn podle textů zadaných na jednotlivé hodiny. Postupně se budeme zabývat těmito autory a tématy:

  1. Dan Zahavi a Shaun Gallagher: tělesný základ prostoru, tělo a prostředí;
  2. Drew Leder: vnitřní zkušenost těla během pohybu, tělesné dovednosti;
  3. Mark Johnson: tělesnost jazyka, metafora;
  4. Thomas Fuchs: tělesná paměť;
  5. Peter Levine: tělesně založené léčení traumatu;
  6. Julien Deonna a Fabrice Teroni: tělesná povaha emocí;
  7. Iris M. Young: ženský a mužský přístup k tělesnému pohybu;
  8. Carl Jung: technika aktivní imaginace;
  9. Ernest Hartmann: povaha a funkce snů.

Výsledky učení

Cílem kurzu je seznámit posluchače s tělesným přístupem k vybraným aspektům zkušenosti, tak jak se rozvinul především na půdě fenomenologické filozofie. Kurz je doplněn několika exkurzemi k psychoanalytickému pojetí imaginace. Ambicí kurzu je poskytnout studentům prostředky k promýšlení vlastní umělecké a estetické zkušenosti.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Literatura

DEONNA, J., Teroni, F. (2012). The Emotions. A philosophical introduction. London – New York: Routledge, 76–90.

FUCHS, T. (2012). The phenomenology of body memory. In: Koch, S., Fuchs, T., Summa, M., Müller, C. (Eds.) Body Memory, Metaphor and Movement. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 9–22.

GALLAGHER, S., ZAHAVI, D. (2008). The Phenomenological Mind. London – New York: Routledge, 133–148.

HARTMANN, E. (2011). The Nature and Functions of Dreaming. Oxford: Oxford University Press, 49–59, 107–119.

JOHNSON, M. (2018): The Embodiment of Language. In: Newen, I., De Bruin, L., Gallagher, S. (Eds.) The Oxford Handbook of 4E Cognition.

JUNG, C. (1995). The technique of differentiation between the ego and the figures of the unconscious. In: Jung on Active Imagination, London: Routledge, 128–147.

LEDER, D. (1990). The Absent Body. Chicago – London: The University of Chicago Press, 11–35.

LEVINE, P. (2005). Panic, biology and reason. Giving the body its due. In: Totton, N. (Ed.) New Dimensions in Body Psychotherapy. Maidenhead: Open University Press, 30–39.

YOUNG, I. M. (2005). Throwing like a Girl: A Phenomenology of Feminine Body Comportment Motility and Spatiality. In: On Female Body Experience. Oxford: Oxford University Press, 27–45.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky udělení zkoušky jsou pravidelná a aktivní účast na hodinách, vypracování referátu na jednu hodinu a přednáška na závěrečném kolokviu, příp. písemná práce.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů