Skupinová výuka hlasové výchovy 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHY4 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. Předmět rozvíjí osobnostní a psychosomatickou vybavenost, umožňuje posluchači vybavení dovednostmi důležitými pro rozmanitou komunikaci hlasem (dech, hlas, artikulace, ortoepie, dynamika řeči, modulace, mluvní výraz).
Témata:
- představivost jako základní impulz hlasového projevu,
- situační představa a hlas
- vzájemné hlasové a psychické provokace směřující k odstranění omezujících hlasotvorných stereotypů,
- koordinování a propojování jednotlivých hlasotvorných složek v praxi,
- analýzy projevů hlasových profesionálů s vyvozováním psychosomatických souvislostí,
- práce s texty, s písněmi.
- integrace poznatků a dovedností do autorských projektů.
Výsledky učení
- Vytvoření podnětu k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracování základů hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovou průpravou systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus optimálně sladěných funkcí (ve smyslu souhry psychického, somatického a hlasového projevu),
- pochopení, že prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopení mechanismu přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, emocím i svalové aktivaci, tj. navozování principu sebeuvědomování a tím o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnění skutečnosti, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz lidské jedinečnosti,
- prostřednictvím hlasových prožitků a projevů dospívat k pochopení, že v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, vzdělanostní předpoklady.
Literatura
Keleman, Stanley. Anatomie emocí: Emoce a jejich vliv na lidské tělo. přeložil Jan Lorenc. 1. vydání. Praha: Portál, 2005
Kastová, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. přeložili Kristina a Jan Černí. 1. vydání. Praha: Portál, edice Spektrum, 2010
Rothschildová, Babette. Tělo nezapomíná: Psychofyziologie a léčba traumatu, přeložila Lenka Adamcová, 1. vydání. Praha: Maitrea, 2015
Sacks, Oliver. Musicophilia. 2. vydání. přeložila Dana Balatková. Praha: dybbuk, 2015
Válková, Libuše. Svět a divadlo: Hlasová výchova herců a její řešení. č. 1. 1993
Válková, Libuše. Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. Praha: AMU, 1999
Válková, Libuše a Vyskočilová, Eva . Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1. vydání. Praha: AMU, 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; míře schopnosti získané dovednosti a zkušenosti použít při samostatné autorské práci, vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)