Dějiny scénografie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203DSD2 zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Vlasta KOUBSKÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Vlasta KOUBSKÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Studenti se mají seznámit s obdobím nástupu moderní scénografie v Evropě. Formou přednášek a seminářů by měli získat přehled o vlivu moderního výtvarného umění na scénickou a kostýmní tvorbu. Je sledována rovněž klíčová spolupráce s výraznými osobnostmi režie. Součástí kurzu jsou rovněž přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších scénografických prací české divadelní avantgardy 20. a 30. let 20. století. Studenti vytvoří prezentaci na dané téma. Studenti se na základě návštěv výstav seznamují s problematikou moderního výstavnictví a jeho specifickými problémy.

• Adolphe Appia, Edward Gordon Craig

• Ďagilevovy balety

• Švédské balety

• Bauhaus

• ruská avantgarda, německý expresionismus, italský futurismus

• Vlastislav Hofman, expresionismus ve scénografii, spolupráce s K. H. Hilarem, kubistický experiment

• Josef Čapek, kubistická a expresionistická malba, její odraz ve scénografii

• František Tröster, spolupráce s Jiřím Frejkou, scénický objekt a jeho specifika

• Theatergraph D 34, E. F. Burian, Laterna magika – jeviště a film.

• Alexandr Vladimír Hrska, spolupráce s K. H. Hilarem, brněnská tvorba

• Antonín Heythum, moderní scénografie v experimentech Osvobozeného divadla, tvorba v USA.

• František Zelenka – působení předválečné a tvorba v Terezíně

• Bedřich Feuerstein – purismus nebo surrealismus

• František Muzika – konstruktivismus, poetismus, surrealismus

• Karel Svolinský, Jiří Trnka, František Tichý jako scénografové

• Josef Svoboda a využití scénických technologií, světlo Svoboda

Výsledky učení

Studenti mají získat vhled do vývoje české (československé) moderní scénografie. Měli by být schopni specifikovat nejvýznamnější osobnosti, etapy a souvislosti s moderní evropskou scénografií. Studenti si mají osvojit formulace podchycující rozdílné metody, využité při utváření scénického prostoru a ozřejmit jejich souvislosti s kulturním i politickým děním té které etapy. Na těchto základech umí charakterizovat své vlastní projekty, umějí využívat známé metody a jsou schopni je ústně formulovat a obhajovat. Studenti vytvářejí seminární práce na vybrané téma z historie avantgardní scénografie se snahou nalézt inspirační zdroje a souvislosti výtvarné a scénografické tvorby. Studenti mají základní informace o výstavních technikách, genezi výstav, jejich odborné náplni, umějí využívat výstavní technologie a ovládají základy grafického řešení. Jsou seznámeni s výstavními požadavky speciálních (historických) exponátů.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Povinná literatura:

Ptáčková V.: Česká scénografie XX. století, Praha 1982

Černý J. a kolektiv: Dějiny českého divadla, díl III., díl IV., Praha 1983

Obst M., Scherl A.: K dějinám české divadelní avantgardy, Praha 1962

Píša A. M.: Divadelní avantgarda, Praha 1978

V.Koubská, J.Zbořilová, I.Brádková: Divadelní kostým, Praha 2014

V.Koubská: Básník světla a prostoru, Praha 2007

V.Koubská: František Zelenka, Praha, 1994

V. Koubská: Antonín Heythum, Praha 2022

Doporučená literatura:

M. Droste: Bauhaus 1919–1933 (reforma a avantgarda), Taschen Slovart, 2007

La Danza delle Avanguardie, Roveretto 2005

M. Lamač: Osma a skupina výtvarných umělců, 1907–1917, Praha 1988

Expresionismus a české umění (katalog), Praha 1994

F. Černý: Premiéry bratří Čapků, Hynek Praha 2000

Oskar Schlemmer, Böblingen 1988

Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890–1930, Schleswig 1991

Ribi H., E. G. Craig, Figur und Abstraktion, Basel 2000

Monografie jednotlivých scénografů

Hodnoticí metody a kritéria

75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu), závěrečná zkouška formou testu.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů