Filmová a televizní scénografie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203FCS2 zkouška 3 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Ondřej NEKVASIL

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Ondřej LIPENSKÝ, Ondřej NEKVASIL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Filmová scénografie je obor, který se zabývá výtvarným řešením filmového díla. Scénograf je významným článkem tvůrčího týmu filmu. Během dvou semestrů se posluchačům představí základní principy práce filmového scénografa. Od prvních úvah nad výchozím textem (povídka, scénář atp.) po komplexně odevzdanou výtvarnou práci, jejíž geneze se v základních rysech shoduje s pracovním postupem na skutečném filmu. Během kurzu se obor představí pomocí příkladů a popisu následujících okruhů:

  1. historie filmové scénografie,
  2. nástroje filmové scénografie,
  3. definice filmového záběru,
  4. struktura práce filmového scénografa,
  5. týmová práce na audiovizuálním díle.

Výsledky učení

  1. Seznámení posluchače s problematikou filmové a televizní scénografie.
  2. Řešení jednoduchého prostoru dle zadaného textu – osvojení si práce s prostorem, barvou, světlem, rekvizitou.
  3. Komplexní návrh jednoduché dekorace, který řeší všechny aspekty nejen výtvarné ale i technické.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky pro zapsání tohoto předmětu.

Literatura

What an Art Director Does, Ward Preston, Silman-James Press 1994, Los Angeles, USA

Production Design and Art Direction, Peter Ettedgui, Roto Vision SA 1998, San Francisco, USA

The Art Direction Handbook For Film, Michael Rizzo, Focal Press 2005, USA

Ken Adam Designs The Movies, Thames and Hudson, London 2008, UK

Production Design, Fionnuala Halligan, Ilex, Lewes, 2012, UK

Designs on Film – A Century of Hollywood Art Direction, Cathy Whitlock, itbooks, NY 2010, USA

Décors de Cinéma, Alexandre Trauner, Jade-Flammarion, 1988, France

Ferretti – The Art of Production Design, Gabriele Lucci, Accademie Dell´Immagine, 2005, Italy

Archiv časopisu Perspective: https://adg.org/perspective/ , Art Directors Guild, Studio City, CA, USA

Hodnoticí metody a kritéria

Výsledkem práce semestru je klauzurní projekt. Rozsah odevzdané klauzurní práce je zadán na počátku semestru. Splnění rozsahu práce z hlediska objemu je zásadní položkou při hodnocení studenta. Pokud není vypracován celý objem zadání, to znamená jak výtvarná, tak technická část, projekt je hodnocen jako nedostatečný. Kvalita vypracované práce je položkou, která ovlivňuje stupeň hodnocení. Aktivita studenta během semestru je doplňující složkou hodnocení. Během semestru posluchač zpracovává několik dílčích úkolů, jejichž splnění je nedílnou součástí hodnocení studenta.

Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v min. měřítku 1 : 50, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A4 a v min. počtu 8 kusů, technickou dokumentaci (pohledy, půdorysy, bokorysy v min. měřítku 1 : 50) Možné je použít 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/prostředím, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.

Hodnotí se především nápaditost, originalita a kvalita výtvarného uměleckého projevu, technické provedení a realizovatelnost z hlediska filmových požadavků.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů