Scénografie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH1 zkouška 4 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 46 až 66 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hod. týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.

Výuka scénografie v prvním semestru rozvíjí výtvarné, intelektuální a interpretační schopnosti studentů/tek a vytváří předpoklady pro jejich budoucí společnou ročníkovou výuku. Jde především o práci s literární předlohou (v prvním semestru se nemusí nutně jednat o dramatický text). Na základě analýzy předlohy se studenti/ky seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Interpretační výstupy zahrnují ilustraci, sběr vizuálních a literárních zdrojů v širším kontextu, prostorové návrhy a prostorové instalace.

Následně studenti tyto procesy reflektují a výsledky své práce konzultují s vyučujícími.

Paralelně probíhá základní seznámení s divadelním prostorem.

Výsledky učení

Student/ka rozumí po ukončení 1. semestru kontextu scénografické tvorby jako specifickému oboru na pomezí výtvarného i dramatického umění. Dále rozvíjí svůj individuální talent a dovednosti. Má zkušenost z hlediska aplikace základních forem četby. Zároveň získává základní předpoklady pro scénografickou tvorbu: schopnost analyzovat text, interpretovat ho a pracovat s vlastními asociacemi i inspiračními zdroji. Je schopen/na jednoduché, výtvarné prostorové tvorby na základě jednoduché tematické předlohy. Základně se orientuje v divadelním prostoru.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

J. Pokorný: Složky divadelní

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.

K. Braun: Divadelní prostor

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Hodnoticí metody a kritéria

Forma prezentace úkolů prvního semestru závisí na povaze zadaného úkolu. Může se jednat o dvourozměrná výtvarná díla, prostorové objekty i virtuální projekty. Důležité je, aby jejich množství a kvalita prezentovaly srozumitelným způsobem výsledek práce studenta/ky.

Klauzurní prezentace může mít dle předchozí dohody s pedagogy následující formu:

Prostorový model v předem dojednaném měřítku, sběr inspiračního materiálu/moodboard, Barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén ve formátu DIN A 3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů. Je možné použít i fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím a inspirační volnou tvorbu, případně další důležité doprovodné podklady, k ústní obhajobě.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů