Contemporary Scenography 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SSM2 zápočet 1 12 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava anglicky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan ŠTĚPÁNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Classes take place online 27. 2., 13. 3., 20. 3., 27.3. (in person, Haller Hall S 201), 10. 4. and 17. 4. 2025 always at 18.00 to 19.30

The link to join online is here https://villanova.zoom.us/j/4255165374 [ ]

This course is a continuation of Contemporary Scenography. It focuses on developments and topics in scenography in the last 50 years. Building on and expanding their knowledge from the previous semester, students will continue examining practices, styles, and artistic and ideological principles of theater makers in Europe and beyond who have used performance space and design in new, unconventional ways to contest the aesthetic, and sometimes political, norms of their communities. An important source will be Prague Quadrennial of Performance Design and Space in its transformations. Through analyses of visual and audiovisual materials, and occasionally readings, we will discuss topics, such as scenographic (re)interpretations of the ‘classics’ (Wagner, Chekhov, Ibsen); digital scenography on stage, and what it means to decolonize scenography.

Students are invited to bring their own examples of 'memorable' use of scenography to enrich our class discussion.

Attendance Requirements:

Students must attend at least 4 out of 6 classes to successfully complete the course.

Syllabus outline:

(Subject to change)

27. 2. - Introductions; review of names and concepts from last semester; Digital Archive of Prague Quadrennial

6. 3. - No Class

13. 3. - Re)interpretations of the ‘classics’ I: Wagner (R. Lepage; F. Castorff and A. Denic)

20. 3. - Re)interpretations of the ‘classics’ II: Chekhov (T. Osteimeier and Pappelbaum; Wooster Group)

27. 3. - Re)interpretations of the ‘classics’ III: Strindberg (Katie Mitchell and Alex Eales)

Class meets in person; Hallerův sál, DAMU

3. 4. - No Class

10. 4. - Digital scenography on stage (Troika Ranch; Chunky Move and others)

17. 4. - Towards decolonizing scenography

Výsledky učení

As a result of this course, you will be able to

Předpoklady a další požadavky

None.

Literatura

Aronson, Arnold (ed.): The Routledge Companion to Scenography. Routledge, 2020.

Barbieri, Donatella. Costume in Performance: Materiality, Culture, and the Body. Bloomsbury, 2017.

Tanja Beer. Ecoscenography: An Introduction for Ecological Design for Performance. Londýn: Palgrave Macmillan, 2022.

Hann, Rachel: Beyond Scenography. Routledge, 2019.

Hannah, Dorita and Harsløf Olav: Performance Design. Museum Tusculanum Press, 2008.

McKinney, Joslin and Phillip Butterworth: The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge University Press, 2015.

McKinney, Joslin and Scott Palmer: Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design. Methuen/Bloomsbury, 2017.

Wiens, Birgit E. Contemporary Scenography: Practices in German Theatre, Arts and Design. Methuen/Bloomsbury, 2019.

PQ Catalogues and on-line PQ Archive.

Additional materials will be shared in class.

Hodnoticí metody a kritéria

Participation in 4 lectures out of 6 is a condition for the credit.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
27.02.2025 18:00–19:30 Jan ŠTĚPÁNEK
paralelka 1
13.03.2025 18:00–19:30 Jan ŠTĚPÁNEK
paralelka 1
20.03.2025 18:00–19:30 Jan ŠTĚPÁNEK
paralelka 1
27.03.2025 18:00–19:30 Jan ŠTĚPÁNEK Posluchárna - Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
10.04.2025 18:00–19:30 Jan ŠTĚPÁNEK
paralelka 1
17.04.2025 18:00–19:30 Jan ŠTĚPÁNEK
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů