Udržitelná divadelní tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206UTV3 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra produkce
Obsah
Předmět se opírá o praktickou tvorbu studujících, např. tvorbu v divadle DISK, tvorbu absolventských projektů, produkci festivalů atd. (včetně projektů mimoškolních).
Kurz v sobě zahrnuje:
- úvodní setkání a semináře, které zahrnují seznámení studenstva s požadavky kurzu, představení daných studentských projektů, úvod do Průvodce udržitelnou divadelní tvorbou DAMU a dalších pramenů, včetně témat jako: problematika 3 pilířů udržitelnosti, komunikace udržitelných témat jak uvnitř kreativního týmu, tak v tvorbě samotné apod.,
- individuální konzultace (aktivita je zde na straně studentstva a započítává se do celkového hodnocení předmětu),
- samostatná práce na implementaci vlastního plánu udržitelnosti,
- závěrečné setkání a představení závěrečné zprávy.
V rámci předmětu studentstvo zpracuje:
- záměr (či manifest) udržitelnosti vlastního projektu a tzv. akční plán, tedy aplikace udržitelných principů na daný projekt, //při účasti týmu jde o práci kolektivní s jasně vymezeným přispěním jednotlivých členů//
- studentstvo je podporováno k zaznamenávání průběžné reflexe celého procesu, (tyto reflexe mohou být použity jako podpůrný materiál pro závěrečnou zprávu),
- závěrečnou zprávu, která reflektuje záměr, průběh, výsledek a důležité poznatky z celého procesu, s přihlédnutím k tomu, ve které fázi se daný projekt nachází v době odevzdávání těchto výstupů //při účasti týmu jde o práci kolektivní s jasně vymezeným přispěním jednotlivých členů//.
Manifesty, plány a závěrečné zprávy budou dostupné v digitální knihovně předmětu a budou sloužit jako učební materiály a inspirace dalším generacím studentstva.
Osobní a průběžné reflexe procesu budou do knihovny zařazeny pouze, pokud k tomu autorstvo dá svolení, což je vítáno, nikoliv požadováno.
Výsledky učení
Studentstvo se po absolvování předmětu:
-orientuje v konceptech, termínech a východiscích spojených s tématem udržitelné tvorby v divadle;
- získá schopnost aplikovat principy udržitelné divadelní praxe a kriticky přemýšlet nad tvorbou divadelních projektů prizmatem udržitelnosti;
- chápe komplexnost celé udržitelnosti a na témata se dokáže dívat optikou základních pilířů udržitelnosti - sociálním, ekonomickým, environmentálním;
- je schopno formulovat vlastní východiska a plán pro udržitelnou tvorbu na praktickém projektu a o těchto konceptech dokáže komunikovat nejen s kolegy v týmu, ale i s institucemi spojenými s tvorbou projektu;
- dokáže sledovat vývoj a aplikaci principů udržitelnosti na reálný projekt v reálném čase, reflektovat je a vyvodit závěry, které může využívat ve své další tvorbě.
Předpoklady a další požadavky
Kurz je určen studentstvu, které se aktivně účastní studentské praxe, ať se jedná o inscenace v divadle DISK, pořádání festivalu, absolventské inscenace, klauzury, mezifakultní nebo mimoškolní studentské projekty atd. Kurz je vhodné si zapsat v ranné fázi příprav daného projektu, aby studentstvo mohlo projít celým procesem implementace udržitelných principů do praxe. Ideální je, aby si předmět zapsal celý inscenační tým nebo jeho větší část, není to však podmínkou zapsání či absolvování kurzu.
Literatura
ABRAM, David: Procitnutí do živé země. OPS, 2009. 169 s. ISBN: 978-80-903773-9-4
ASSISI, František a Klára: Spisy sv. Františka a sv. Kláry. Ottobre 12, 2001. 216 str. ISBN: 80-86528-02-2.
BOFF, Leonardo: Cry of the Earth, Cry of the Poor (Ecology & Justice Series). Orbis Books, 1997. 272 str. ISBN: 978-1570751363.
Braungart, Michael; McDonough, William: Cradle to Cradle. Re-making the Way We Make Things. Londýn: Vintage Books, 2009. ISBN 978-0-099-53547-8
D'ALISA, Giacomo, DEMARIA, Federico, KALUS, Giorgos: Degrowth: A Vocabulary for a New Era. Taylor & Francis Ltd, 2014. 220 s. ISBN: 978-11-380007-7-3
Day, Christopher: Duch a místo. Brno: ERA, 2004. ISBN: 80-86517-95-0
FLEMING, David, Lean Logic. The Estate of David Fleming, 2016. 656 s. ISBN: 978-16-035-8648-1
Gehl, Jan: Města pro lidi. Brno: Nadace Partnerství, 2012. ISBN: 978-80-260-2080-6
GOULISH, Mathew: 39 Microlectures in Proximity of Performance. Routledge, 2000. 224 s. ISBN:13: 978-0-415-21393-6
HANSEL, Mike: Built by Animals: The natural history of animal architecture. Oxford University Press, 2009. ISBN: 978-0199205578
Kellogg, Scott; Pettigrew, Stacy: Toolbox for Sustainable City Living. Brooklyn: south end Press, 2008. ISBN: 978-0-89608-780-4
KRÁL Oldřich: Kniha mlčení. Texty staré Číny. Praha: Mladá fronta, 1994. 237 s. ISBN: 978-80-874305-1-4
Lotter, Donald W.: EarthScore. Your Personal Environmental Audit & Guide. Lafayette: Jack Howell, 1993. ISBN: 0-9629069-6-4
Michel, Karen: Green Guide for Artists. Beverly: Quarry, 2009. ISBN-13: 978-1-59253-518-7
OLIVER, Paul: Dwellings: The Vernacular House Worldwide. Phaidon Press, 2003. 288 s. ISBN: 978-071484202-8.
POKORNÝ, Vít, POLÁČEK, Vojtěch: Recyklované divadlo. Grada, 2015. 368 s. ISBN: 978-80-247-5751-3
RÝGROVÁ, Michaela: Udržitelné divadlo. Pražská scéna, 2014. 139 s. ISBN: 978-80-86102-90-00
Thorpe, Ann: The Designer's Atlas of Sustainability. Washington DC: Island Press, 2007. ISBN-10: 1-59726-100-9
Weintraub, Linda; Schuckmann, Skip: Cycle-Logical art. Recycling Matters for Eco-Art. Rhinebeck: Artnow Publications, 2007. ISBN: 0-9777421-5-6
Weintraub, Linda; Schuckmann, Skip: ECOcentric Topics. pioneering Themes for Eco-Art. Rhinebeck: Artnow Publications, 2006. ISBN: 0-9777421-4-8
Weintraub, Linda; Schuckmann, Skip: EnvironMentalities. Twenty-Two Approaches to Eco-Art. Rhinebeck: Artnow Publications, 2007. ISBN: 0-9777421-7-2
Williams, Daniel E.: Sustainable Design. Ecology, Architecture, and Planning. Hoboken: john Wiley; Sons, 2007. ISBN: 978-0-471-70953-4
Hodnoticí metody a kritéria
Studentstvo je hodnoceno na základě:
A. Docházky - minimálně 80% a aktivní účasti na hodinách
B. Samostatné práce (ve formátu min. 6 stran textu), téma práce schvaluje dopředu pedagog projektu, může to být např. případová studie na probíraná témata, adaptace daných témat pro konkrétní projekt, reflexe vlastní umělecké praxe v kontextu tématu předmětu etc. V práci jsou použity texty z povinné nebo doporučené literatury. Tato práce je aktivně konzultovaná a odevzdaná min. týden před koncem zkouškovýho období.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
11.04.2025 | 10:00–12:00 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
25.04.2025 | 10:00–12:00 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Produkce (B.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Management umění (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Producentství (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinně volitelné předměty)