Didaktická dílna 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300DD2 zápočet 2 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Didaktická dílna II navazuje a systematizuje poznatky získané v předmětech z prvního semestru, zvláště z Oborové didaktiky a Didaktické dílny I. Rozvíjí kontextuální uvažování a znalosti spojené s audiovizuálním vzděláváním v různých formách – od edukačních a lektorských programů až po didaktické transformace aplikované pro výuku na základních a středních školách. Chápe vzdělání v oblasti audiovize v širokém spektru jejich projevů, které přesahují oblast tradičních filmových žánrů. Předmět se zaměřuje na aktivní a praktické uchopení a porozumění edukačním mechanismům a umožňuje studujícím v rámci dílčích cvičení si aktivně zkoušet a analyzovat ve skupinkách svá didaktická vystoupení.

Bude zde představena forma didaktického portfolia a během dílny budou uskutečňovány portfoliové úkoly, které budou směřovat k reflexi vlastností postavy učitele a jeho role při zprostředkování obsahu i formy audiovizuálních děl. Zaměří se na specifické podmínky a možnosti výuky audiovizuální výchovy a představí výukové strategie pro různé institucionální zázemí.

Předmět bude dále doplněn o přednášky hostů, kteří se budou blíže věnovat audiovizi a jejím přesahům do dalších uměleckých oblastí i možnostem kreativní pedagogické práce se zvukovou složkou. Zvolená témata doprovodí zkušenostmi z praxe a přispějí k rozvoji schopností studentů coby osobností – pedagogů (například rétorická cvičení, psychologický kontext atd.). Součástí výuky bude také návštěva inspirativních edukačních / lektorských dílen, které budou upřesněny na základě aktuálně dostupné nabídky vzdělávacích a kulturních institucí.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.

Výsledky učení

Absolvent bude schopen na základě vlastní zkušenosti vytváření konkrétních didaktických úkolů spolu s jejich reflexí. Prostřednictvím procesu rozkladu audiovizuálních složek na jednotlivé elementy, rozboru vlastního pedagogického vystupování, mechanismů práce ve skupině a nastolování vhodných kritérií pro edukační program pro určitou skupinu/událost/třídu získá student předmětu kompetence ke kreativnímu řešení problémů i práce se skupinou. Absolvent bude připraven vytvořit přípravu na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování a s ohledem na vhodně zvolené výukové postupy (využití široké škály forem, metod a technik vč. dovednosti je vhodně kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace) a postupy hodnocení.

Součástí předmětu bude také diskuse o didaktických pomůckách, přípravě do hodin, edukačních materiálech a vazbě výukových hodin na kompetence a znalosti zakotvené v Rámcových vzdělávacích programech. Vyučování bude probíhat vždy v blocích. Absolvent je schopen využívat vhodných materiálních didaktických prostředků (didaktická technika, učební pomůcky včetně žákovských mimo skupiny, výukové prostory a jejich vybavení); a odpovídajících metodických pomůcek a učebních textových, hypertextových a multimediálních pomůcek. Získané vědomosti a osobní zkušenosti každý ze studujících na závěrečné hodině prezentuje a následně textově i obrazově uchopí v didaktickém portfoliu.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021.

Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.

Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Martin Buber. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.

Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.

Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.

Silva Macková. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.

Bohumil Kartous. No future. Praha: 65. pole, 2019.

Silvie Šeborová. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.

McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.

Martin Thau. Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.

Tereza Czesany Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.

Tereza Czesany Dvořáková– Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.

Tereza Czesany Dvořáková – Lucie Záhorová– René Melkus. Co byla a co je televize. Praha: Argo, 2020.

Will Bishop-Stewens. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.

Robert Čapek. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.

Svobodová, Marta. Sociální digitalizace [online]. [cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.

Hodnoticí metody a kritéria

Závěrečná prezentace, odevzdání rozpracovaného portfolia, aktivní účast ve výuce.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů