Pedagogické předpoklady 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300PP1 | zkouška | 3 | 35 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 49 až 64 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět připravuje studující pro vstup do samostatné pedagogické činnosti na 2. stupni základní školy a na střední škole (včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií), získané znalosti a dovednosti ale může absolvent uplatnit také v systému základního uměleckého vzdělávání či v neformálním vzdělávání.
V prvním semestru se studující nejprve seznamuje s principem vzdělávacího systému v ČR, a systematicky tak mapuje aktuální pole pro výuku Filmové a audiovizuální výchovy. Získává kontext z oblasti pedagogiky, obecné didaktiky, vývojové psychologie a pedagogické psychologie, nezbytný jak pro projektování výuky, tak pro plánování, realizaci a hodnocení vlastní pedagogické praxe.
Výuka je koncipována formou přednášek, dialogických výukových metod i samostatné práce studujících. Prostřednictvím vybraných úkolů studující vstupuje do praxe výuky na výše uvedených typech a stupních škol, např. zpracováním didaktických kazuistik konkrétních výukových jednotek či analýzou a tvorbou didaktických materiálů. Výuka je doplněna o aktuální informace z didaktiky oborů vzdělávací oblasti Umění a kultura (označovaných některými autory též jako expresivní obory).
Předmět Pedagogické předpoklady I. vybavuje studující obecnými informacemi i praktickými dovednostmi, které tvoří východiska pro paralelně probíhající předmět Oborová didaktika I.
Výsledky učení
Studující:
● dokáže vysvětlit, jak základní principy vzdělávacího systému v ČR ovlivňují projektování hromadné a individuální výuky
● porovnává vzdělávací systém v ČR se vzdělávacími systémy alespoň dvou dalších zemí, uvede konkrétní inspirativní metody a přístupy, které se v těchto systémech objevují a navrhne jejich uplatnění při plánování vlastní výuky
● na základě znalosti pedagogických kategorií a historického vývoje výchovných tendencí (včetně pedagogického konstruktivismu a soudobých vzdělávacích teorií) definuje charakter a parametry vlastní výuky
● správně a komplexně formuluje výchovně vzdělávací cíle konkrétní (vlastní) výukové jednotky
● s ohledem na stanovené výchovně vzdělávací cíle vlastní výukové jednotky volí adekvátní metody a formy výuky a adekvátní materiální didaktické prostředky (včetně efektivního využití ICT)
● samostatně analyzuje vybrané metodické pomůcky pro výuku (např. učebnice či pracovní listy) z pohledu obecné didaktiky i ve vztahu k vlastní výuce
● navrhuje adekvátní formy a způsoby hodnocení vzorové i vlastní výukové jednotky (s důrazem na formativní hodnocení a na specifika hodnocení v expresivních oborech)
● v ukázkové výukové jednotce i při projektování vlastní výuky zohlední vybrané periodizace vývoje lidské psychiky s ohledem na kognitivní procesy, emoce, socializaci i tvůrčí (výtvarný) projev žáka
● v ukázkové výukové jednotce i při projektování vlastní výuky aplikuje znalost základních druhů a teorií učení (včetně vybraných teorií, využívajících umění ve vzdělávání), efektivně zapojuje práci s prekoncepty žáků, práci s chybou a rozvíjí metakognitivní strategie žáků
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
edu.cz – jednotný metodický portál MŠMT [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.edu.cz/.
Erik H. Erikson. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015.
Zbyněk Fišer – Vladimír Havlík – Radek Horáček. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
Tomáš Janík (ed.). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Richard Jedlička – Jaroslav Koťa – Jan Slavík. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2018.
Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007.
Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.
Petr Knecht. „Didaktická transformace aneb od ‚didaktického zjednodušení‘ k ‚didaktické rekonstrukci‘“. Orbis scholae. 2007, roč. 2, č. 1, s. 67–81.
Stanislava Krčková et al. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.
Josef Langmeier – Dana Krejčířová. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006.
Viktor Lowenfeld. Creative and Mental Growth. Hoboken, New Jersey: Prentice Hall, 1987.
Jean Piaget – Bärber Inhelderová. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
Jan Průcha. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
Jan Průcha – Eliška Walterová – Jiří Mareš. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
Pavel Říčan. Cesta životem. Praha: Panorama, 2004.
Jan Slavík et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
Iva Stuchlíková et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test, seminární práce vázaná na vlastní či observovanou výukovou jednotku (zpracování didaktické kazuistiky).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje