Digitalizace analogových homevideí a horizonty využití

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MDIG zápočet 1 7 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 20 až 25 hodin domácí příprava česky zimní i letní

Garant předmětu

Martin ŘEZNÍČEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin ŘEZNÍČEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Budeme se zabývat záchranou starých analogových videozáznamů, především rodinných homevideí, ale třeba i přepisy archivních materiálů z profesionálních nosičů, „starých videokazet“ z 60. – 90. let do současných obrazových formátů

dopoledne (10 - 13h):

Výklad základního principu převodu analogového signálu na digitální (tzv. Kotělnikův teorém (Shannon – Niquistův teorém), generační ztráta. Digitalizační počítač...

Seznámení s technickým vybavením a možnostmi Vachkovy digitalizační laboratoře (KDT 210), rozdělení analogových respektive ranných digitálních video formátů.

Pozn. Karel Vachek natáčel výhradně na 35mm film

home-video - analogové kazety a profesionální video formáty

(z běžně užívaných videí, nedisponujeme hlavně páskovými formáty 1inch, ½inch (příliš velké stroje)

a pak již jen zcela raritními formáty - VCR, M II...)

kazetové (páskové) ranné digitální video formáty

amatérské (homevideo) a ranné profesionální formáty,

zde již není jasná hranice mezi amatérskou kamerou a profesionální

(nedisponujeme zcela raritními kazetovými digitálními systémy jako DIGITAL S, MPEG IMX, DVC PRO a ještě pár dalšími raritami)

Vysvětlíme si zapojení jednotlivých pracovišť a vyzkoušíme digitalizaci/přepis přinesených kazet, vysvětlení možností korekcí základních obrazových chyb (TBC korektor aj.).

Vysvětlení obrazových norem PAL, SECAM, NTSC

odpoledne (15 - 17h):

Pokračování v praktických ukázkách digitalizace analogových formátů i přepisu raných digitálních formátů, využití základních korekcí obrazových chyb. Ukázky základních profesionálních formátů.

Výsledky učení

Naučit se samostatně digitalizovat základní druhy analogového magnetického video záznamu (home-videa), především VHS a S-VHS, ale také starší Betamax. A jako zcela převažující analogový profesionální záznam - Betacam SP.

Vysvětlení norem PAL, SECAM, NTSC. Ukázka U-matic SP (nejstarší analogový záznam na - trochu větší videokazety). Ukázka všech možných dalších analogových, ale i digitálních formátů. Kvalita záznamu - obrazové rozlišení, kódování barvotvorného signálu - kompozitní a komponentní (VHS, oddělení jasové složky S-VHS a RGB - Betacam a další).

Předpoklady a další požadavky

Studenti si přinesou vlastní analogové, ale i ranné digitální kazety, se záznamy nejčastěji rodinných videí, kdy pravděpodobně nikdy nebo spíš většinou, neměli možnost vidět obsah kazet. Vlastní kazety, ale nejsou podmínka. Cílem workshopu, je naučit se digitalizovat analogové záznamy, ale i přepsat záznamy z digitálních kazet, do současných digitálních formátů, aby s nimi studenti mohli případně i dále pracovat ve svých filmech, což ale rovněž není podmínka, ale tato možnost se nabízí. Primárně jde o to, mít digitalizované kazety, které jinak často zub času na vždy sežere.

Literatura

Johannes Gfeller, Agathe Jarczyk, Joanna Phillips - Kompendium of Image Errors in Analogue Video / Kompendium der Bildstorungen beim analogen video

Hodnoticí metody a kritéria

100% účast po celou dobu semináře + aktivita během výuky

Poznámka

modulová výuka KDT

Přednášející/Lecturer: doc. Ing. Mgr. Martin Řezníček

Termíny a místo konání/Date and time: v pátek 28. 3. 2025, 9:30-17h učebna KDT 210, 211

Podmínky atestace/Assignement: zá/1 – 100% účast po celou dobu semináře + aktivita během výuky

Kapacita/Capacity: 8

Volitelný pro/Optional for: FAMU

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
28.03.2025 09:30–17:00 Martin ŘEZNÍČEK Sborovna KDT 211
Lažanský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů