Digitalizace analogových homevideí a horizonty využití
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MDIG | zápočet | 1 | 7 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 20 až 25 hodin domácí příprava | česky | zimní i letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Budeme se zabývat záchranou starých analogových videozáznamů, především rodinných homevideí, ale třeba i přepisy archivních materiálů z profesionálních nosičů, „starých videokazet“ z 60. – 90. let do současných obrazových formátů
dopoledne (10 - 13h):
Výklad základního principu převodu analogového signálu na digitální (tzv. Kotělnikův teorém (Shannon – Niquistův teorém), generační ztráta. Digitalizační počítač...
Seznámení s technickým vybavením a možnostmi Vachkovy digitalizační laboratoře (KDT 210), rozdělení analogových respektive ranných digitálních video formátů.
Pozn. Karel Vachek natáčel výhradně na 35mm film
home-video - analogové kazety a profesionální video formáty
- Betamax, Video 2000, VHS, S-VHS, VHS – C, Video8, Hi8
- U-Matic SP, Betacam SP
(z běžně užívaných videí, nedisponujeme hlavně páskovými formáty 1inch, ½inch (příliš velké stroje)
a pak již jen zcela raritními formáty - VCR, M II...)
kazetové (páskové) ranné digitální video formáty
amatérské (homevideo) a ranné profesionální formáty,
zde již není jasná hranice mezi amatérskou kamerou a profesionální
- Digital 8, DV, mini DV, HDV,
- DVCAM, HDCAM, Digital Betacam
(nedisponujeme zcela raritními kazetovými digitálními systémy jako DIGITAL S, MPEG IMX, DVC PRO a ještě pár dalšími raritami)
Vysvětlíme si zapojení jednotlivých pracovišť a vyzkoušíme digitalizaci/přepis přinesených kazet, vysvětlení možností korekcí základních obrazových chyb (TBC korektor aj.).
Vysvětlení obrazových norem PAL, SECAM, NTSC
odpoledne (15 - 17h):
Pokračování v praktických ukázkách digitalizace analogových formátů i přepisu raných digitálních formátů, využití základních korekcí obrazových chyb. Ukázky základních profesionálních formátů.
Výsledky učení
Naučit se samostatně digitalizovat základní druhy analogového magnetického video záznamu (home-videa), především VHS a S-VHS, ale také starší Betamax. A jako zcela převažující analogový profesionální záznam - Betacam SP.
Vysvětlení norem PAL, SECAM, NTSC. Ukázka U-matic SP (nejstarší analogový záznam na - trochu větší videokazety). Ukázka všech možných dalších analogových, ale i digitálních formátů. Kvalita záznamu - obrazové rozlišení, kódování barvotvorného signálu - kompozitní a komponentní (VHS, oddělení jasové složky S-VHS a RGB - Betacam a další).
Předpoklady a další požadavky
Studenti si přinesou vlastní analogové, ale i ranné digitální kazety, se záznamy nejčastěji rodinných videí, kdy pravděpodobně nikdy nebo spíš většinou, neměli možnost vidět obsah kazet. Vlastní kazety, ale nejsou podmínka. Cílem workshopu, je naučit se digitalizovat analogové záznamy, ale i přepsat záznamy z digitálních kazet, do současných digitálních formátů, aby s nimi studenti mohli případně i dále pracovat ve svých filmech, což ale rovněž není podmínka, ale tato možnost se nabízí. Primárně jde o to, mít digitalizované kazety, které jinak často zub času na vždy sežere.
Literatura
Johannes Gfeller, Agathe Jarczyk, Joanna Phillips - Kompendium of Image Errors in Analogue Video / Kompendium der Bildstorungen beim analogen video
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast po celou dobu semináře + aktivita během výuky
Poznámka
modulová výuka KDT
Přednášející/Lecturer: doc. Ing. Mgr. Martin Řezníček
Termíny a místo konání/Date and time: v pátek 28. 3. 2025, 9:30-17h učebna KDT 210, 211
Podmínky atestace/Assignement: zá/1 – 100% účast po celou dobu semináře + aktivita během výuky
Kapacita/Capacity: 8
Volitelný pro/Optional for: FAMU
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
28.03.2025 | 09:30–17:00 | Martin ŘEZNÍČEK | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)