Found footage v českém dokumentárním filmu
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 303MFFO | zápočet | 1 | 8 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza Bernátková, Alice RŮŽIČKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Prezentace výsledků původního výzkumu Mgr. MgA. Terezy Bernátkové se zaměří na střihové/kompilační filmy a práci s nepůvodními materiály (found footage) v kontextu dějin Československa, na roli archivů jako místa moci a vyjednávání významu a na narativní konstruování minulosti (Ricœur, Enwezor, Russell, Leyda). Analyticky propojí teorie paměti a historiografie s konkrétními příklady (cyklus Potomci a předkové, První máj, Národ sobě, Dvojí život jedné strany) a zaměří se na etiku montáže, „gate-keeping“ archivu, televizní ilustrační praxi, zvuk/obraz a na to, jak různé střihové strategie vytvářejí „nová Československa“.
Klíčová témata (výběr) odborného worskhopu:
•Archiv jako mocenské pole: instituce vs. amatérské archivy.
•Narativizace minulosti: Ricœur (vyprávění vs. fakta), rozdíl mezi historií a fikcí, terapeutická funkce vyprávění.
•Poetiky montáže: ilustrativní vs. kritický přístup; etika střihu, juxtapozice, práce s kontextem (Leyda, Russell).
•Zvuk vs. obraz: televizní konvence, voice-over, synchrony, rytmus a dramaturgie výpovědí.
•Československé „nové významy“: jak kompilační filmy přepisují dějiny (např. Potomci a předkové, První máj, Národ sobě, Dvojí život jedné strany).
•Regionální a menšinové perspektivy: slepá místa.
•Metodika práce s archivem: „otázka–stopa–dokument“, kurátorské volby, citace a transparentnost.
Časový harmonogram:
10-13h: Úvod a sladění očekávání – seznámení s cíli semináře a tematickým rámcem. Teoretický blok – přednáška k roli archivu, narativizaci minulosti a etice montáže. Analytické promítání ukázek – společná práce nad vybranými střihovými a kompilačními filmy.
14-17h: Samostatná a skupinová práce – praktické cvičení: návrh střihové strategie, hledání otázek pro archivní materiály. Prezentace a diskuse – představení výsledků skupinové práce, reflexe rozdílných přístupů. Závěr – shrnutí, diskuse k metodám a doporučené literatuře a dalším zdrojům.
Prezentace výsledků výzkumu MgA. Terezy Bernátkové v rámci projektu DKR proběhne formou odborného workshopu přístupného pro veřejnost a také jako nabídka modulové výuky pro studující AMU.
Odborný workshop vznikl na Akademii múzických umění v Praze a je součástí projektu „Poetika a styl českého dokumentu“ podpořeného z prostředků Institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace, kterou poskytlo MŠMT v roce 2025.
Výsledky učení
Cílem semináře je rozvinout kritickou kompetenci číst a tvořit archivní/kompilační film: umět identifikovat otázky, které klademe dokumentům, rozpoznat mocenské rámce archivu, odlišit ilustrativní a kritický přístup, promýšlet spravedlivé praxe paměti a zodpovědně pracovat s citacemi, synchrony a kontextem. Studující si osvojí nástroje k interpretaci i vlastní experimentální praxi montáže (krátké cvičení s archivními zdroji), aby dokázali transparentně argumentovat, koho nechávají „mluvit“, jaký obraz minulosti jejich narativ vytváří a jak jej vztahují k současným společenským problémům.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Studijní materiály:
•Anderson, Benedict. Imagined Communities. London: Verso, 1983.
•Brody, Richard. Everything is Cinema: The Working Life of Jean-Luc Godard. New York: Metropolitan Books, 2009.
•Enwezor, Okwui. Archive Fever: Uses of the Document in Contemporary Art. New York: International Center of Photography, 2008.
•Leyda, Jay. Films Beget Films: A Study of the Compilation Film. London: George Allen & Unwin, 1964.
•Lovejoy, Alice. Army Film Workshop: Experimental Cinema in Czechoslovakia, 1920–1970. Bloomington: Indiana University Press, 2021.
•Ricœur, Paul. Time and Narrative. Vol. 3. Chicago: University of Chicago Press, 1988. [vybrané kapitoly o historiografii a narativu]
•Russell, Catherine. Archiveology: Walter Benjamin and Archival Film Practices. Durham: Duke University Press, 2018.
•Shub, Esfir. Selected Writings. Princeton: Women Film Editors Project, 2020.
•Slavík, Jiří. Zvuková kompozice kompilačních filmů o Třetí říši a druhé světové válce. Disertační práce. FAMU, 2020.
•Vatulescu, Cristina. Police Aesthetics: Literature, Film, and the Secret Police in Soviet Times. Stanford: Stanford University Press, 2010.
Doporučené internetové zdroje:
•Found Footage Magazine: https://www.foundfootagemagazine.com
•Women Film Editors – Esfir Shub: https://womenfilmeditors.princeton.edu
•Europeana Collections: https://www.europeana.eu
•Národní filmový archiv (NFA): https://nfa.cz
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast a aktivní zapojení
Poznámka
modulová výuka KDT - odborný workshop
Přednášející/Lecturer: MgA. Tereza Bernátková (garantuje RNDr. MgA. Alice Růžičková)
Termíny a místo konání/Date and time: pátek 14. 11. 2025, 10-17h, učebna KDT 217
Podmínky atestace/Assignement: zá/1 – 100% účast po celou dobu + aktivita na semináři
Kapacita/Capacity: 25
Volitelný pro/Optional for: AMU i veřejnost
Jazyk výuky/Language of teaching: česky
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 14.11.2025 | 10:00–17:00 | Tereza Bernátková | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
odborný workshop přístupný pro veřejnost | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)