Found footage v českém dokumentárním filmu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MFFO zápočet 1 8 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tereza Bernátková, Alice RŮŽIČKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Prezentace výsledků původního výzkumu Mgr. MgA. Terezy Bernátkové se zaměří na střihové/kompilační filmy a práci s nepůvodními materiály (found footage) v kontextu dějin Československa, na roli archivů jako místa moci a vyjednávání významu a na narativní konstruování minulosti (Ricœur, Enwezor, Russell, Leyda). Analyticky propojí teorie paměti a historiografie s konkrétními příklady (cyklus Potomci a předkové, První máj, Národ sobě, Dvojí život jedné strany) a zaměří se na etiku montáže, „gate-keeping“ archivu, televizní ilustrační praxi, zvuk/obraz a na to, jak různé střihové strategie vytvářejí „nová Československa“.

Klíčová témata (výběr) odborného worskhopu:

•Archiv jako mocenské pole: instituce vs. amatérské archivy.

•Narativizace minulosti: Ricœur (vyprávění vs. fakta), rozdíl mezi historií a fikcí, terapeutická funkce vyprávění.

•Poetiky montáže: ilustrativní vs. kritický přístup; etika střihu, juxtapozice, práce s kontextem (Leyda, Russell).

•Zvuk vs. obraz: televizní konvence, voice-over, synchrony, rytmus a dramaturgie výpovědí.

•Československé „nové významy“: jak kompilační filmy přepisují dějiny (např. Potomci a předkové, První máj, Národ sobě, Dvojí život jedné strany).

•Regionální a menšinové perspektivy: slepá místa.

•Metodika práce s archivem: „otázka–stopa–dokument“, kurátorské volby, citace a transparentnost.

Časový harmonogram:

10-13h: Úvod a sladění očekávání – seznámení s cíli semináře a tematickým rámcem. Teoretický blok – přednáška k roli archivu, narativizaci minulosti a etice montáže. Analytické promítání ukázek – společná práce nad vybranými střihovými a kompilačními filmy.

14-17h: Samostatná a skupinová práce – praktické cvičení: návrh střihové strategie, hledání otázek pro archivní materiály. Prezentace a diskuse – představení výsledků skupinové práce, reflexe rozdílných přístupů. Závěr – shrnutí, diskuse k metodám a doporučené literatuře a dalším zdrojům.

Prezentace výsledků výzkumu MgA. Terezy Bernátkové v rámci projektu DKR proběhne formou odborného workshopu přístupného pro veřejnost a také jako nabídka modulové výuky pro studující AMU.

Odborný workshop vznikl na Akademii múzických umění v Praze a je součástí projektu „Poetika a styl českého dokumentu“ podpořeného z prostředků Institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace, kterou poskytlo MŠMT v roce 2025.

Výsledky učení

Cílem semináře je rozvinout kritickou kompetenci číst a tvořit archivní/kompilační film: umět identifikovat otázky, které klademe dokumentům, rozpoznat mocenské rámce archivu, odlišit ilustrativní a kritický přístup, promýšlet spravedlivé praxe paměti a zodpovědně pracovat s citacemi, synchrony a kontextem. Studující si osvojí nástroje k interpretaci i vlastní experimentální praxi montáže (krátké cvičení s archivními zdroji), aby dokázali transparentně argumentovat, koho nechávají „mluvit“, jaký obraz minulosti jejich narativ vytváří a jak jej vztahují k současným společenským problémům.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Studijní materiály:

•Anderson, Benedict. Imagined Communities. London: Verso, 1983.

•Brody, Richard. Everything is Cinema: The Working Life of Jean-Luc Godard. New York: Metropolitan Books, 2009.

•Enwezor, Okwui. Archive Fever: Uses of the Document in Contemporary Art. New York: International Center of Photography, 2008.

•Leyda, Jay. Films Beget Films: A Study of the Compilation Film. London: George Allen & Unwin, 1964.

•Lovejoy, Alice. Army Film Workshop: Experimental Cinema in Czechoslovakia, 1920–1970. Bloomington: Indiana University Press, 2021.

•Ricœur, Paul. Time and Narrative. Vol. 3. Chicago: University of Chicago Press, 1988. [vybrané kapitoly o historiografii a narativu]

•Russell, Catherine. Archiveology: Walter Benjamin and Archival Film Practices. Durham: Duke University Press, 2018.

•Shub, Esfir. Selected Writings. Princeton: Women Film Editors Project, 2020.

•Slavík, Jiří. Zvuková kompozice kompilačních filmů o Třetí říši a druhé světové válce. Disertační práce. FAMU, 2020.

•Vatulescu, Cristina. Police Aesthetics: Literature, Film, and the Secret Police in Soviet Times. Stanford: Stanford University Press, 2010.

Doporučené internetové zdroje:

•Found Footage Magazine: https://www.foundfootagemagazine.com

•Women Film Editors – Esfir Shub: https://womenfilmeditors.princeton.edu

•Europeana Collections: https://www.europeana.eu

•Národní filmový archiv (NFA): https://nfa.cz

Hodnoticí metody a kritéria

100% účast a aktivní zapojení

Poznámka

modulová výuka KDT - odborný workshop

Přednášející/Lecturer: MgA. Tereza Bernátková (garantuje RNDr. MgA. Alice Růžičková)

Termíny a místo konání/Date and time: pátek 14. 11. 2025, 10-17h, učebna KDT 217

Podmínky atestace/Assignement: zá/1 – 100% účast po celou dobu + aktivita na semináři

Kapacita/Capacity: 25

Volitelný pro/Optional for: AMU i veřejnost

Jazyk výuky/Language of teaching: česky

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
14.11.2025 10:00–17:00 Tereza Bernátková Učebna KDT 217
Lažanský palác
odborný workshop přístupný pro veřejnost paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů