Dokumentární kamera a režie Vitalije Manského

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MVIMA zápočet 1 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 21 až 26 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Filip REMUNDA, Alice RŮŽIČKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Masterclass režiséra, kameramana a producenta Vitalije Manského uvede Filip Remunda o dokumentární kameře a režii – v pondělí 3. 11. 16:30-18:55 v Referenční projekci Studia FAMU.

Vytváření nelehké režisérské koncepce, hledání přístupu k dokumentární tvorbě a skládání obrazu i historie státu jsou hlavními tématy jeho masterclass. Manskij odhalí nejen jakým způsobem se noří do archivů ruských dějin a svých vlastních kolekcí záběrů, ale také jak se vyvíjí jeho metoda a přístup k reprezentaci předních ruských politiků.

Masterclass budou simultánně tlumočit z/do ruštiny Barbora Štefanová a Edita Jiráková (ukázky z filmů jsou vybaveny anglickými titulky) přes aplikaci ZOOM – vezměte si do sálu sluchátka a chytrý telefon nebo notebook) na linku https://cesnet.zoom.us/j/95798469644?pwd=XWLeAUcic3laT4ZgjEQia41K4zCzGF.1

Jeho nejnovější film „Čas do zásahu“ (2025, 179´) můžete vidět v rámci MFDF Ji.hlava 2025:

•čtvrtek 30. 10. 15:30 v kině Dukla – Reform

•pátek 31. 10. 13:30 v kině Dukla – Edison

•sobota 1. 11. 13:30 v kině DKO I

nebo

•prvních 20 studujících z FAMU bude mít zajištěn vstup zdarma na premiéru filmu „Čas do zásahu“ (2025, 179´) v kině Lucerna, v neděli 2. 11. od 19:00 (kdo dřív přijde, uvidí…)

Synopse filmu „Čas do zásahu“:

Západoukrajinský Lvov se nachází poměrně daleko od frontové linie. Ve školách dál probíhá výuka, historické centrum zaplavují turisté, místní se scházejí v kavárnách. Přesto je normalita života neustále nabourávána důsledky ruské agrese. Na hřbitovech jsou den co den vykopávány nové hroby pro padlé vojáky, smuteční hudbu protíná zvuk sirén. Vitalij Manskij se ve Lvově narodil. Jeho tříhodinový portrét rodného města je zároveň poctou tamějším lidem, kteří si navzdory permanentní nejistotě snaží zachovat důstojnost, soudržnost a odvahu. Ukrajinský režisér k tomu nepotřebuje komentář. Koloběh života a umírání, radosti a smutku zprostředkovávají jen výmluvné obrazy a střihy.

„Myslel jsem si, že Lvov je věčné město a že ho znám velmi dobře… Avšak s vypuknutím první války v roce 2014 a později s vypuknutím války v plném rozsahu, když jsem projížděl Lvovem na cestě někam jinam, začal jsem si všímat postupných změn.“ — Vitalij Manskij

Vitalij Vsevolodovič Manskij (*1963) je dokumentární režisér a producent pocházející ze Lvova, kronikář života dnešní Ukrajiny i bývalého Sovětského svazu.

Vystudoval kameru (ateliér Sergeje Medinského) na VGIK (1982–87) a pracoval ve filmovém studiu Rostocká aktualita v Rostově na Donu. V roce 1992 založil v Moskvě vlastní produkční studio Vertov (Vertov i Ko, Vertov. Realnoje kino), jehož je od roku 2004 uměleckým ředitelem. V rámci této společnosti provozuje od roku 1996 nejstarší internetový žurnál o dokumentárním filmu Vertov.ru a rovněž inicioval, spoluzaložil a jako prezident a šéfproducent reprezentuje národní cenu Lavrovaja vetv (Vavřínová větev), udělovanou od roku 2000 v oblasti nehraného filmu a televize. Od poloviny 90. let se systematicky věnoval podpoře a prezentaci progresivní dokumentární tvorby v televizi. Založil v Rusku unikátní archiv amatérských domácích filmových kronik z let 1930–1991 s jedinečným svědectvím o soukromém životě sovětské společnosti. Deziluzi z marného boje s televizní mašinérií se rozhodl překonat založením festivalu autorského dokumentárního filmu Artdokfest v Moskvě (od roku 2006 je jeho prezidentem).

Sám režíroval kolem tří desítek středometrážních a celovečerních snímků, v nichž zachycuje svérázné postavy a fenomény, odhalující povahu a různé podoby ruské společnosti. Natáčí též analytické projekty, věnované zkoumání mechanismů dobývání, slávy, moci a proměn charakteru postsovětské politické kultury. Většina jeho filmů byla úspěšně promítána na mnoha mezinárodních i domácích festivalech. Kromě angažovaného odhalování specifických projevů ruské mentality a oficiálního letopisectví kremelských dějin představuje Manskij i teoretika radikální větve ruské dokumentaristiky, kladoucí důraz především na autenticitu díla. Požadavky a pravidla nové metody zformuloval v Manifestu reálného filmu (otištěn v časopise Iskusstvo kino 2005, č. 11), kterým odkazuje k Dzigu Vertovovi. Spřízněným tvůrcům, hlásícím se k estetice „reálného filmu“, Manskij ve svém studiu poskytuje pracovní zázemí a producentskou pomoc.

Pro některé projekty nalezl finanční podporu i v zahraničí (například na tituly Broadway. Černé moře, Roura a V paprscích slunce přispěla i Česká televize či Hypermarket Film). Jako angažovaný umělec vyhraněných názorů se uplatňuje v různých profesních funkcích. Byl hostem MFF v Karlových Varech 2013, kde uvedl koprodukční dokument s českou účastí Roura, který zvítězil v kategorii dokumentů nad 30 minut. V roce 2015 převzal na MFDF v Jihlavě cenu od poroty mezinárodní soutěže Mezi moři za další koprodukční film s českým podílem V paprscích slunce, natočený v Severní Koreji. Režisér se po návratu z KLDR jako kritik putinovského režimu rozhodl z politických důvodů emigrovat z Ruska do Lotyšska a nyní žije v Rize.

Vybraná filmografie:

Židovské štěstí (1991), Soukromé archivy. Monolog (1998), Putin. Přestupný rok (2001), Anatomie t.A.T.u. (2003), Panenství (2008), Ráno/Západ slunce (2008), Nikolina hora. Dodatky (2009), Vlast, nebo smrt (2011), Roura (2013), V paprscích slunce (2015), Příbuzní (2016), Svědkové Putinovi (2018), Gorbačov. Ráj (2020), Východní fronta (2023), Železo (2024), Čas do zásahu (2025).

Výsledky učení

Setkání s výraznou autorskou osobností.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

https://www.filmovyprehled.cz/cs/person/86159/vitalij-manskij

https://www.cinepur.cz/rubriky/2716-vitalij-manskij-zvysena-hladina-moralky-v-krvi

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/vitalij-manskij-rusko-reziser-gorbacov-raj-cesko-putin-rozhovor-svoboda_2111060600_eku

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/vitalij-manskij-rusko/r~868e94003b0a11ec8fa20cc47ab5f122/

https://vltava.rozhlas.cz/vitalij-manskij-severni-korea-pro-me-byla-jako-stroj-casu-snad-tam-muj-film-5022495

Hodnoticí metody a kritéria

100% účast a aktivní participace

Poznámka

modulová výuka KDT

Přednášející/Lecturer: Vitalij Manskyj (moderuje Filip Remunda, garantuje Alice Růžičková)

Termíny a místo konání/Date and time: pondělí 3. 11. 2025 od 16:30-18:55 hodin, Referenční projekce Studia FAMU + v neděli 2. 11. 2025 v kině Lucerna od 19h bude mít prvních 20 studujících z FAMU zajištěn vstup zdarma na premiéru filmu „Čas do zásahu“

Podmínky atestace/Assignement: 100% účast po celou dobu + aktivita na semináři

Kapacita/Capacity: 60

Volitelný pro /Optional for: F/AMU

Jazyk výuky/Language of teaching: rusky, česky – simultánní tlumočení přes aplikaci ZOOM

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
03.11.2025 16:30–18:55 Filip REMUNDA Projekce SF
Klimentská ulice
především pro studující KDT a KK paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů