Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303ZAS1 zkouška 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Alice RŮŽIČKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Popis předmětu:

Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jejímž cílem (ke kterému je sice nutné neustále směřovat, ale nikdy nesmíme chtít dojít až do konce) je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby. Vyjdeme z historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, abychom mohli prozkoumat morfogenetickou proměnu jejich funkce ve filmu a dojít až k možnému smyslu celkového taxonomického členění filmů.

Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a významně obohatili filmové myšlení (podrobný seznam následuje), je možno spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu toho kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

Tematické okruhy:

1.PORTRÉT poetický - Fred Frith: Step across the border

2.PORTRÉT utajený - Sarah Moonová: H.C. Bresson - otazníky, Karel Vachek - Kamil Lhoták, Martin Ježek: 24 hodin (Novák)

3.PORTRÉT „ošklivý“ - Pavel Koutecký: O sportovci, Helena Třeštíková: Sladké hořkosti L. Baarové, Drahomíra Vihanová: Proměny přítelkyně Evy, Ester Krumbachová: Genus - Život malířek J. a K. Válových

4.PORTRÉT o mrtvých - Jana Ševčíková: Jakub, Tomáš Hejtmánek: Jedna setina, Martina Kudláček: Pozitivita, Olga Sommerová: Nesmrtelná hvězda Božena Němcová

5.PORTRÉT dekonstrukce - Vít Janeček: Nové možnosti (pokračování)

6.AUTOPORTRÉT - EGO: Špaček podle Špačka, Lutz Mommartz: Selbstschűsse, Pavel Koutecký & Michaela Pavlátová: This could be me, Igor Chaun: Nejkrásnější portrét

7.DENÍK - Oskar Fischinger: Műnchen-Berlin-Vanderung, Jonas Mekas: He Stands in the Desert Counting the Seconds of His Life, Adolf Winkelman: Kassel 9.12. 11:54 1967, Mathias Műller: Alpsee

8.ANKETA - Evald Schorm: Proč, Jan Špáta: Největší přání II, Olga Sommerová: Máte rádi Smetanu?

9.FEJETON - Václav Táborský: Dějiny na osm, Milan Růžička: Tatíci, Radúz Činčera: Buřiči a buřinky, Petr Václav: Tvář Žižkova

10.REPORTÁŽ nádražní - Václav Táborský: Nádraží, Jean Mitry & Arthur Honegger: Pacific 231, Rudolf Mihle: Pára, Tomáš Hejtmánek: Reportáž o cestě, Vladimír Rula: Údolím do Ústí

11.REPORTÁŽ politická - Milan Makovec: Cesta zpátky, OVJ: Na Václavském Václaváku, Karel Kincl: Videomagazín č.12, Undercurrent č.9, Martin Řezníček: Nechte toho!

12.REPORTÁŽ sportovní - Jean Vigo: Taris, Miroslav Hubáček: Jeden-tisíc-milión, Jiří Papoušek: Hokej z kabiny, Kon Ičikawa a Miloš Forman: Viděno osmi

Výsledky učení

Výsledky učení:

•student je seznámen se základními žánry dokumentární tvorby – portrét a reportáž, umí odlišit přechodové formy mezi nimi (autoportrét, deník, anketa, fejeton)

•student rozumí historickému vývoji žánrů a rozpozná žánrovou dominantu

•student je seznámen s plejádou originálních autorských stylů na konkrétních ukázkách z děl významných českých i zahraničních tvůrců

•student kriticky nahlédne žánrové pojetí cizí dokumentární tvorby

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Povinná literatura:

GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0.

NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.

BARNOUW, Erik. Documentary: A history of the non-fiction film. New York: Oxford University Press, 1974. 6, 332 s.

Doporučená literatura:

ŠTROBLOVÁ, Soňa. Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa; Filmová a televizní dramaturgie a programová skladba. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 164 s. ISBN 978-80-86723-73-0.

MAGÁL, Slavomír. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Divadelná fakulta, 1990. 96 s. ISBN 80-85182-11-4.

BRANKO, Pavel. Vyjadrovacie prostriedky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme: Mikrodramaturgia dokumentarizmu. 1. [diel]. Bratislava: Osvet. ústav, 1971. 62 s

DANIEL, František, KRATOCHVÍL, Miloš Václav a DVOŘÁK, František A. ABC scenáristiky: základy filmové dramaturgie: žánry ve filmu: určeno pro posl. denního i dálkového studia Filmové AMU. 1. vyd. Praha: SPN, 1964. 177 s. Učební texty vysokých škol.

KARASOVÁ, Jindra. Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě: Data o vývoji a současném stavu: Určeno pro posl. denního i dálkového studia dokumentární tvorby. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: SPN, 1967. 203 s. Učební texty vys. škol.

SKLENÁŘ, Václav. Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu: Určeno pro posl. fak. filmové a televizní. 1. vyd. Praha: SPN, 1974. 143 s.

BÁBELOVÁ, Irina. Základy teórie spravodajského filmu. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, Filozofická fakulta, 1983. 54 s. Vysokoškolské skriptá.

KRESSL, Vladimír. Střihový film: Určeno pro posl. fak. filmové a televizní. 1. vyd. Praha: SPN, 1971. 49 s.

KUČERA, Jan. Novinářský film. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. 103 stran. Učební texty vysokých škol.

GÜRTLER, František, ed. Malý filmový slovník. 1. vyd. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. 433 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Celkové hodnocení je udělováno na základě:

●minimální 75% účast na semináři (30 %)

●aktivní účast v diskusi během semináře (30 %)

●písemné vypracování a přednesení nahlas rozboru vybraného dokumentárního filmu z hlediska žánrů (40 %)

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
RŮŽIČKOVÁ A.
15:40–17:15
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 15:40–17:15 Alice RŮŽIČKOVÁ Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů