Umělé světlo ve studiové fotografii

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DUSSF zkouška 3 česky zimní

Garant předmětu

Martin STECKER

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marcel STECKER, Martin STECKER

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

KKurz je koncipován jako praktická výuka ve fotografickém ateliéru. Cílem kurzu je představit jednoduchý a efektivní pracovní postup. Jde především o schopnost eliminovat množství používaného vybavení a soustředit se na vlastní tvůrčí práci. Kurz seznamuje s různými způsoby práce se světlem a klade důraz na koncept světla a stínu.

Kurz je rozdělen do šesti samostatných setkání kombinující teoretickou a praktickou výuku.

  1. Úvod

Představení kurzu, zaměření, základní myšlenky a výsledky učení

Plán na následujících 5 setkání

Představení úkolů a prezentace ukázek

Koncepce prvního setkání je přednáška a projekce. Zaměření a idea kurzu bude vysvětlena a demonstrována vizuálními ukázkami (práce fotografů David Bailey, Richard Avedon, Irving Penn a další)

  1. Světelné zdroje - Definice, rozdíly a demonstrace

Druhé setkání představuje přednášku a praktickou výuku na téma původu světla a charakteristiky světelných zdrojů. Doposud probíraná látka v oblasti teorie (optika) bude předvedena názorně formou experimentu.

  1. Parametry studia

V tomto setkání bude student seznámen se základnými dispozicemi fotografického studia (plány) umožňující efektivně a správně postupovat od jednoduchých požadavků (zobrazení siluety) až po složitější konstelace světelných zdrojů a dalšího příslušenství. Student si z kurzu odnáší znalost o funkci a významu hlavního světla a doplňkových světelných zdrojů. Student je vybaven modelovými schématy, které dokáže znovu samostatně připravit a využít k vlastní tvorbě.

  1. Prostor a světlo – objektová studie

Na příkladu geometrického objektu uprostřed místnosti bude demonstrována úloha fotografa při práci se světlem se zdůrazněním významu takové práce a jejích důsledků. Některé části fotografované scény osvětlujeme, jiné necháváme ve stínu.

Studentům je zadán úkol na téma vlastní objektové studie. Vytvoření fotografického souboru v rozsahu 4-6 fotografií dle předvedené metodiky.

  1. Bílá na bílém

Po krátkém představení manuálu pracovního postupu bude 80% času věnováno praktické výuce, která představuje rozšíření dosud probíraných pracovních postupů. Jedná se o horizontální orientaci, kdy je fotoaparát uchycen na stativu nad skleněnou deskou. Skleněná deska představuje pracovní plochu v úrovni běžného stolu, kde se komponují bílé předměty. Fotoaparát směřuje dolů, v hledáčku vidíme předměty položené na skle a dále skrz sklo bílý papír coby pozadí. Pracovní postup rozvíjí schopnost studentů připravit adekvátní svícení, zkontrolovat náležitosti zaručující rovnoměrnost.

Dále je představena kompletní postprodukce a její účinné nástroje, které pomohou správnému dokončení a přípravě pro tisk. Probíhá představení základních a rozšířených nástrojů v Camera Raw. Ve Photoshopu je představen například filtr solarizace, který umožní krátkodobě upravovat snímek se zvýrazněním tónů a kontrastu. Studenti jsou seznámeni s výhodami 16bit hloubky obrazu. Postprodukce je prováděna v rozsahu zachovávající charakter přímé fotografie. Určení správné tonality bílé, která bude v tisknutelném rozsahu (5%černé) je základní dovedností, kterou si student odnáší.

  1. Barvy

Setkání představuje úvod do barvové správy. Budou představeny příklady prvních barevných fotografických technik. V návaznosti na to bude popsán mechanismus vzniku barevné fotografie. Představení těchto principů a ověření jejich funkčnosti je klíčové pro experimentální postup separace RGB, kterým se věnuje praktická část výuky.

Zadané úkoly:

Studenti pracují na cvičení: „Objektová studie“ a „Bílý čtverec na bílém pozadí“

Obě cvičení představují práci na vlastní sérii v rozsahu 4-6 fotografií dle postupů, které jsou představeny během 4. a 5. setkání.

Výsledky učení

Student zvládá základní a pokročilé pracovní postupy ve fotografickém studiu, dokáže definovat konvenční postupy a transformovat teoretické znalosti z oblasti optiky, barvové správy a technologie fotografie do praktického užití. Student samostatně pracuje ve fotografickém studiu na vlastní tvůrčí práci a experimentech.

Předpoklady a další požadavky

Předpokladem jsou základní znalosti studenta z oblasti: technologie fotografie, optika, barvová správa, fotografická chemie.

Znalost základních postupů Adobe CC (Photoshop, Camera RAW)

Literatura

ŠMOK, Ján a FASSATI, Tomáš, ed. Teorie Jána Šmoka: [souborné vydání teoretických spisů Jána Šmoka. [Praha: T. Fassati, 2005]. [345] ISBN 80-02-01593-8.

ŠIMEK, Jaroslav. Techniky fotografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2003. 148 s. Učební texty katedry fotografie FAMU. ISBN 80-7331-913-6.

JIRÁČEK, Milič, Antonín MIKŠ, Vladimír OPOČENSKÝ, Jiří RŮŽEK, Pavel SCHEUFLER, Michal SPEVÁK, Pavel STÝBLO a Miroslav URBAN. Technické základy fotografie. Praha: Komora fotografických živností, 2002. ISBN 80-02-01492-8.

HUNTER, Fil, Steven BIVER a Paul FUQUA. Fotografie & světlo: naučte se techniky fotografického svícení. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2007, 305 s. Encyklopedie - grafika a digitální fotografie. ISBN 978-80-86815-69-5.

HIRSCH, Robert. Exploring colour photography: a complete guide. London: Laurence King, c2005, 360 s. ISBN 1-85669-420-8

PETERA, Stanislav. Fotografie: (praktický manuál). Praha: pro Light Garden Academy vydalo nakladatelství Calamarus, 2019. 259 stran. ISBN 978-80-906366-3-7.

POHRIBNÝ, Jan. Kreativní světlo ve fotografii. Vyd. 1. Brno: Zoner Press, 2011. 255 s. Encyklopedie - grafika a fotografie. ISBN 978-80-7413-143-1.

LÁB, Filip. Postdigitální fotografie. První vydání. Praha: Karolinum, 2021. 193 stran, 24 nečíslovaných stran obrazových příloh. Vizuální kultura. ISBN 978-80-246-4760-9.

LEIBOVITZ, Annie. Při práci. Překlad Martina Neradová. První vydání. Praha: Argo, 2019. 259 stran. ISBN 978-80-257-2774-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocení zohledňuje schopnost studenta splnit zadaná kritéria cvičení a projevit tvůrčí nasazení a tvořivost při práci na zadaném cvičení. Student je hodnocen na základě docházky (40%) a splnění zadaného cvičení (60%). Hodnocení probíhá formou zkoušky a diskuzí nad výsledky cvičení.

Poznámka

17. 10. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác

31. 10. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác

14. 11. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác

28. 11. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác

19. 12. 2024, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác

9. 1. 2025, 15-17:30, Katedra fotografie, Ateliér A, Lažanský Palác

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 113
Ateliér A KF

(Lažanský palác)
STECKER M.
14:00–18:55
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 14:00–18:55 Marcel STECKER Ateliér A KF
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů