Přehled dějin světové kinematografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DSVK2 | zkouška | 3 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 12 až 27 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, David ČENĚK, Veronika KLUSÁKOVÁ, Lea PETŘÍKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Obsah předmětu:
Třísemestrální přednáška je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží v souladu s tzv. novou filmovou historií studenty obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem, který kinematografii té které doby do značné míry determinuje a který je jí naopak zpětně ovlivňován. Kurz je doplněn pravidelnými projekcemi vybraných filmů.
Výsledky učení
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do osmdesátých let dvacátého století, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva a pod.
Přednášky a projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.
Předpoklady a další požadavky
Znalost dějin světové kinematografie reflektovaných v kurzu dějin 1, obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin. Rovněž znalost angličtiny.
Literatura
Povinná literatura:
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu. Praha: NAMU+NLN, 2011.
Doporučená literatura:
COOK, David. A history of narrative film. New York: W. W. Norton & Co, 1990. 1008 stran, ISBN 978-0393955538.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2. Obraz-čas. Překlad Čestmír Pelikán. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 376 stran, ISBN 978-80-7004-127-7.
DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz-pohyb. Překlad Jiří Dědeček. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 978-80-7004-098-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Každý ze třech semestrů cyklu Dějiny filmu je završen zkouškou.
Závěrečná zkouška z Přehledu dějin světové kinematografie 2 sestává z konzultace, odevzdání a rozpravy nad kolektivní videoesejí reflektující vybraný film/fenomén z probrané látky v daném semestru v délce 3–10 minut.
Poznámka
ČASOVÁ DOTACE
projekce: 9:00–11:00 | Projekce Lažanský palác
přednáška: 11:10–13:05 | U1
SYLABUS LS 2025
Moodle ke kurzu:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=1182#section-10
- týden | 12. 2. | Filmová esej
Přednášející: Veronika Klusáková
Projekce: Notre musique (Jean-Luc Godard, 2003)
- film: F jako falzifikát (Orson Welles, 1973)
Doporučená literatura:
Laura Rascaroli (2008). „The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments“. Framework: The Journal of Cinema and Media. 49 (2): 24–47. doi:10.1353/frm.0.0019
Nora M. Alter and Timothy Corrigan (eds.). Essays on the Essay Film. New York: Columbia University Press, 2017.
2.týden | 19. 2. | Nástup zvuku a proměny estetiky
Přednášející: Veronika Klusáková
Projekce: Zpívání v dešti (Stanley Donen, 1952)
- film: Silent Movie (Mel Brooks, 1976)
Doporučená literatura:
Vincendeau, Ginette. „Hollywoodský Babylon“. Iluminace 16.2 (2004): 5–20. Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200402-0001_hollywood-babel-the-coming-of-sound-and-the-multiple-language-versions.php.
Crafton, Donald. The Talkies: American Cinema’s Transition to Sound, 1926–1931. University of California Press, 1999.
- týden | 26. 2. | Klasický hollywoodský styl a jeho narativní principy
Přednášející: Jindřiška Bláhová
Projekce: Zrození národa (David Wark Griffith, 1915)
- film: Přepadení (Stagecoach, John Ford, 1939)
Doporučená literatura:
Bordwell, David–Staiger, Janet–Thompson, KristinThe Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985.
Salt, Barry. Film Style and Technology.History and Analysis. London: Starword, 1983.
- týden | 5. 3. | Francouzský poetický realismus a neobaroko
Přednášející: Veronika Klusáková
Projekce: Nábřeží mlh (Marcel Carné, 1938)
- film: Diva (Jean-Jacques Béineix, 1984)
Doporučená literatura:
Andrew, Dudley. Mists of Regret: Culture and Sensibility in Classic French Film. Princeton University Press, 1995.
Harris, Sue. „The Cinéma du Look“. In Ezra, Elizabeth (ed.) European Cinema. Oxford University Press, 2004, s. 219–232.
- týden | 12. 3. | Film a ideologie: obraz nepřítele
Přednášející: Petr Kopal (historik, ÚSTR, editor Film a dějiny)
Povinný film/ projekce: Them! (Gordon Douglas, 1954)
- film: Síla obrazu – Leni Riefenstahl (Ray Muller, 1993)
Doporučená literatura:
Kopal, Petr a kol. Film a Dějiny 7: Propaganda. Praha: Casablanca a ÚSTR, 2018.
- týden | 19. 3. | Filmové žánry – teorie, rozdělení + case study (western)
Přednášející: JIndřiška Bláhová
Projekce: Stopaři (John Ford, 1956)
- film: Bone Tomahawk (S. Craig Zahler, 2018)
Doporučená literatura:
Altman, Rick. Film/Genre. BFI, 2006.
Grant, Barry Keith. Film Genre Reader IV. University of Texas Press, 2012.
- týden | 26. 3. | Filmové žánry II. – film noir a neo-noir
Přednášející: Lea Petříková
Povinný film/projekce: Ďábelská svůdkyně (John Dahl, 1994)
- film: Pojistka smrti (Billy Wilder, 1944)
Doporučená literatura:
Grant, Barry Keith. Film Genre Reader IV. University of Texas Press, 2012.
- týden | 2. 4. | Latinská Amerika - žánrová pestrost (horor, luchadorské filmy, melodrama, vlivy surrealismu a modernismu)
Přednášející: David Čeněk
Povinný film/projekce: Cronos (Guillermo del Toro, 1993)
- film: La fórmula secreta (aneb Coca-Cola v krvi, Rubén Gámez, 1964)
Doporučená literatura: Schroeder Rodríguez, Paul A. Latin American Cinema: A Comparative History. University of California Press, 2016.
- týden | 9. 4. | Modernistický poválečný film v Evropě, principy uměleckého filmu, autorská teorie
Přednášející: Lea Petříková
Povinný film/projekce: Persona (Ingmar Bergman, 1966)
- film: Zvětšenina (Michelangelo Antonioni, 1966)
Doporučená literatura: Kovács, András Bálint. Screening Modernism: European Art Cinema, 1950–1980. University of Chicago Press, 2007.
- týden | 16. 4. | Myslet obrazy a zvuky: Audiovizuální esej jako praktická teorie filmu
Přednášející: Jiří Anger
Projekce: Practices of Viewing: Pause (Johannes Binotto, 2021), Reading / Binging / Benning (Kevin B. Lee a Chloé Galibert-Lainé, 2018), Gesture in A Woman Under the Influence (Tracy Cox-Stanton, 2019), Rhythms of Rage (Barbara Zecchi, 2024), Once Upon a Screen: Can I Remember it Differently? (Cormac Donnelly, 2022), Nazarbazi (Maryam Tafakory, 2022), Ordinatrices: About the Negative Spaces of Early Computing (Occitane Lacurie, 2024)
Doporučená literatura: Jiří Anger. „Dotýkat se nedosažitelného objektu: Haptická audiovizuální esej a antropotechnický interface“. In Operátoři (nových) médií, eds. Tomáš Dvořák and Martin Charvát, 235–270. Praha: NAMU, 2022.
- týden | 23. 4. | Slow cinema (Ozu, Antonioni, Tarkovskij, Akerman, Tarr, Kiarostamí)
Přednášející: Lea Petříková
Povinný film/projekce: Strýček Búnmí (Apichatpong Weerasethakul, 2010)
- film: Je, tu, il, elle (Chantal Akerman, 1974)
Doporučená literatura:
de Luca, Tiago –Jorge, Nuno Barradas (eds). Slow Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016, s. 1–24.
- týden | 30. 4. | konzultace rozpracovanosti závěrečných prací
Přednášející: Veronika Klusáková
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–11:25 | Veronika KLUSÁKOVÁ | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 11:30–13:05 | Veronika KLUSÁKOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (Povinné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)