Výtvarné umění 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373VU2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Centrum audiovizuálních studií
Obsah
Kurz se zaměřuje na pochopení klíčových diskuzí v moderním a současném umění, které ovlivňují pohyblivý obraz a vizuální kulturu. Studenti a studentky se seznámí s široce definovaným výtvarným uměním od začátku 20. století do současnosti. Předmět se věnuje tématům feminismu, post-kolonialismu, identity, institucionální kritice, integraci globálního uměleckého světa i fenoménu mezinárodních uměleckých bienále. Témata ukazuje v komparativní praxi na dílech československých i tzv. Západních dějin umění. Metodologicky se zaměřuje na sociální aspekty a kolaborativní praxi v umění 2. poloviny 20. století.
Výsledky učení
Předmět se zaměřuje na pochopení klíčových diskuzí v moderním a současném umění. Reflektuje společensko-kritické souvislosti, které vývoj umění ovlivnily a dále pak post-koloniální a feministické perspektivy. Studenti a studentky se seznámí s vývojem široce definovaného výtvarného umění od druhé světové války do současnosti.
Mezi cílové znalosti na konci kurzu patří znalost témat a hlavních diskuzí v moderním a současném umění 20. – 21. století, schopnost pochopit kontexty současného a moderního umění, prezentační dovednosti, schopnost psát o moderním a současném umění, schopnost vytvořit s k tématu vlastní argumentační postoj a schopnost vést samostatný (vizuální) výzkum.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Hal Foster, Rosalind, Krauss, Yve-Alain Bois a Benjamin Buchloh. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Překlad Irena Ellis, Jitka Sedláčková a Josef Hrdlička. Praha: Slovart, 2007
Zoya Kocur a Simon Leung. Theory in Contemporary Art since 1985. Wiley-Blackwell, 2012.
Dumbaze, Alexander a Hudson, Suzanne. Contemporary art: 1989 to the present. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, 2013.
Terry Smith. What is Contemporary Art? University of Chicago Press. 2012.
John Berger et al. Způsoby vidění. Překlad Andrea Průchová Hrůzová. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016. 150 stran. Labyrint fresh eye; 3. svazek. ISBN 978-80-87260-78-4.
Linda Nochlin. Proč neexistovaly žádné velké umělkyně? (1971), in: Martina Pachmanová ed., Neviditelná žena: Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2002, s. 42 – 43.
Edward Said: Orientalismus, 1978, Úvodní kapitola
Morgan, Jessica (et al). The World Goes Pop. Tate Publishing 2016.
Kaprow, Allan. How to Make a Happening, 1966.
Sontag, Susan. Happenings: An Art of Radical Juxtaposition Against Interpretation, 1962.
Amy Bryzgel. Performance Art in Eastern Europe since 1960, Manchester University Press, 2017.
Barbora Švehláková (2018) Umělecké vzdělávání Mezi akademií a radikální tradicí, Flashart
https://flashart.cz/2018/06/06/vzdelani-mezi-akademii-a-radikalni-tradici/
Alexander Alberro & Blake Stimson, Institutional Critique, 2011.
Tomáš Pospiszyl. Asociativní dějepis umění. tranzit.cz. 2014.
Audre Lorde. Sister Outsider. tranzit.cz. 2021.
Elizabet Kovačeva a Vít Bohal. Xenofeministická čítanka. Display. 2022.
Greenberg, R., B. W. Ferguson, S. Nairne, eds, Thinking about Exhibitions, Routledge 1996.
O'Neill, P, The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), The MIT Press 2012.
Claire Bishop. 2007. “Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění.” Sešit. vvp avu.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na diskuzích – 50% a písemná práce – 50%.
Prosím nezapisujte se do kurzu, pokud nedokážete splnit požadavky atestace. Atestace bude udělena pouze při dodržení docházky a na základě odevzdání písemné práce. Případné problémy s docházkou prosím včas komunikujte s vyučující.
Poznámka
Všechny materiály a četba budou dostupné ve školním on-line vzdělávacím systému Moodle (https://moodle.amu.cz), kde můžete použít přihlašovací údaje pro KOS.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)