Perspektivy současné kinematografie

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376PSK zkouška 1 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), -2 až 3 hodin domácí příprava česky zimní i letní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, Václav KADRNKA, Vojtěch MAŠEK

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Série pravidelných projekcí vybraných filmů ze světové kinematografie doplněná lektorským úvodem a následnou moderovanou debatou mezi studenty a přednášejícími.

Výběr je kurátorovaný výraznými osobnostmi z české filmové scény – kritiky*kritičkami, režiséry*režisérkami, scenáristy*scenáristkami… Cílem předmětu je seznámit studenty*tky s filmovou tvorbou napříč kontinenty, národními kinematografiemi, autorskými pohledy či žánry uplynulých dvou dekád s případným přesahem do dřívějších období, např. při sledování formálních či stylistických proměn či kontinuit. Naučí se filmové dílo vnímat a analyzovat v komplexnosti jeho složek i rozmanitosti kontextů. Nedílnou součástí je akcent na studentský dialog a vytvoření prostoru pro sdílené filmové setkávání studentů napříč katedrami.

Harmonogram kurzu a kurátoři jednotlivých bloků v ZS 2024/25:

Blok 1 / Petra Chaloupková

14. 10. / Broadway (Christos Massalas, 2022) 97 min

21. 10. / Žáby bez jazyka (Mira Fornay, 2020), 116 mins

4. 11 / Nadějná mladá žena (Emerald Fennell, 2020, 113

náhradníci: Šťastný Lazzaro (Alice Rohrwacher, 2018, 125 Aerofilms)

Blok 2 / Václav Kadrnka

11.11. / Victor Erice: Close your eyes (169mins)

18. 11. / Victor Erice: Close your eyes (pokračování)

25. 11. / Wenders: Perfect days (Aerofilms) 123min

Joao Viana: Our Madness (90min)

Vsechny má VK na Blu-ray a link

Blok 3 / Vojtěch Mašek

2. 12. / Buňueluv film (asi Nenápadný půvab buržoazie)

9. 12. / Dupieuxe Daaaali (Film Europe)

16. 12. / Titan (knihovna FAMU, Film Europe)

Výsledky učení

Student získá vhled do současné světové filmové produkce.

Pod vedením výrazných osobností filmové scény se seznámí s různými možnostmi analýzy, interpretace a výkladu filmového díla s důrazem na jednotlivé estetické, technické či významotvorné složky i dobový, autorský, společenský či průmyslový kontext.

Osvojí si analytické nástroje a základy kritického myšlení, dialogu a argumentace.

Zlepší psaní a uvažování o filmu/audiovizi.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Bannister, Matthew, Eye of the Taika, New Zealand Comedy and the Films of Taika Waititi. Wayne State University Press, 2021.

Batori, Anna. Space in Romanian and Hungarian Cinema. Palgrave Macmillan, 2018.

Deveny, Thomas G. Spanish Cinema of the New Millennium, And the Winners Are.

Intellect, 2019.

Elsaesser, Thomas. European cinema and continental philosophy: film as thought experiment.

New York/Londýn: Bloomsbury Academic, 2019.

Monaco, James, Jak číst film. Praha: Albatros, 2004.

Sladký, Pavel, Film jsou tajné dveře do reality: 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory. Praha: Univerzum, 2020.

Vybrané knihy z řady – Directory of World Cinema (Intellect)

Filmový časopis Cinepur – vybraná čísla http://cinepur.cz/list.php?archives=1

Užitečné odkazy

Oxford Royale Academy. n.d. “7 Ways to Watch Film.” Oxford Royale Academy. Přístup srpen 2023. https://www.oxford-royale.com/articles/7-ways-watch-films-critically/.

University of Pennsylvania. “How to ‘Read’ a Film.” English Department. https://web.english.upenn.edu/~mulready/Handouts/How%20to%20Read%20a%20Film.pdf.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky splnění kurzu a udělení atestace.

Účast na minimálně tj. 6 projekcích.

Aktivní účast v diskusi po projekci.

Odevzdání písemné, analytické práce v rozsahu 3NS (1NS – 1800 znaků včetně mezer) věnované rozboru jednoho z promítaných filmů.

Studenti práci odevzdají ve formátu PDF. Název souboru „příjmeníjménotitul filmu“. V záhlaví práce uveďte název analyzovaného filmu a své jméno a příjmení. Bez těchto náležitostí nebude práce hodnocena.

Termín odevzdání: 20. 1. 2025 (půlnoc).

Pozn: Studenti práci odevzdají jednomu z pedagogů/pedagožek. V průběhu semestru si musí zvolit, kterému vyučujícímu budou práci odevzdávat a zapsat se do on-line seznamu, jenž jim zpřístupněn. Kapacita u každého pedagoga je omezena. Pokud je kapacita některého pedagoga již zaplněna, student se zapíše k jinému pedagogovi. V případě nejasností či žádosti o asistenci se obracejte na garantku kurzu na jindriska.blahova@amu.cz. V případě, že budou studenti zapsání disproporčně u některého z pedagogů, má garant předmětu právo přesunout část studentů (dle posloupnosti zapsání) k jinému pedagogovi.

Studenti odevzdají práci na email konkrétního pedagoga

Petra Chaloupková – petra.chaloupkova.chp@gmail.com

Vojtěch Mašek – maschek@seznam.cz

Václav Kadrnka – info@vaclavkadrnka.com

Poznámka

Petr Chaloupková – Filmová publicistka, dramaturgyně a scenáristka (Česká televize, iVysílání). Absolvovala Filmová studia na FF UK, v současnosti studuje Mediální studia na FSV UK. Pravidelně přispívá do Cinepuru a A2. V minulosti působila v programovém oddělení QFF Mezipatra nebo se účastnila mezinárodního workshopu pro filmové kritiky v rámci festivalu Porto/Post/Doc.

Václav Kadrnka – filmový režisér, scenárista, bývalý pedagog katedry režie. Absolvent Divadelní vědy na univerzitě v Londýně a režie na FAMU, kde působil řadu let jako pedagog. V roce 2010 debutoval filmem Osmdesát dopisů, držitel Ceny české filmové kritiky v kategorii Objev roku. Jeho druhý snímek Křižáček získal v roce 2017 hlavní cenu na festivalu v Karlových Varech. Jeho posledním filmem je Zpráva o záchraně mrtvého.

Vojtěch Mašek – Režisér a scenárista, debutoval snímkem Arvéd (2022). Film získal Cenu za nejlepší film, nejlepší scénář a nejlepšího herce na Cenách české filmové kritiky a 3 České lvy. Přispěl do povídkového omnibusu Šest statečných (snímek Tomík, 1999). Film Fricassé (r. M. Krejčí, 2003) podle jeho scénáře byl zařazen do sekce Quinzaine des réalisateurs na MFF v Cannes. Film Jsem větší a lepší (r. M. Duda), na němž se scenáristicky podílel s D. Babanem, byl nominovaný na studentského Oscara. Společně s Jiřím Soukupem a Václavem Kadrnkou je scenáristou celovečerního snímku Křižáček. V roce 2021 získal za scénář k filmu Okupace (s Markem Šindelkou) Cenu za nejlepší scénář na Cenách české filmové kritiky a Českého lva za nejlepší scénář. Autor tří divadelních her: Mimo zápis, Černý med, Monstrkabaret Freda Brunolda a divadelního seriálu Jožkalipnikjebožíčlověkaneumílhát (společně s D. Babanem) a Jedlík perel. Vedle scenáristiky pak největší proslulosti dosáhl v oblasti komiksu. Je držitelem osmi cen Muriel a autorem konceptu Recykliteratura, navazující na avantgardistickou tradici asociativní montáže, koláže a vizuální básně.

Paralelně se věnuje dramaturgii. Absolvent katedry scenáristiky FAMU, kde nyní působí jako pedagog

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost SF-RP
Studio FAMU - Referenční proje

(Klimentská ulice)
BLÁHOVÁ J.
19:00–21:25
(přednášková par. 1)
Místo konání: Studio FAMU
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 19:00–21:25 Jindřiška BLÁHOVÁ Studio FAMU - Referenční proje
Klimentská ulice
Místo konání: Studio FAMU přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů