Výzkum institucionální praxe
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
380VIP | zkouška | 2 | 16 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 8 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Lucie KRÁLOVÁ, Petr Szczepanik
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Teoreticko-metodologický předmět zaměřený na různé přístupy a příklady reflexe a výzkumu institucí v oblasti audiovize.
Cílem je zprostředkovat různé úhly pohledu na institucionální prostředí audiovize a seznámit studenty s konkrétními způsoby
a možnostmi výzkumu (např. skrze polostrukturované rozhovory, skrze autoetnografický přístup apod.).
Hlavní témata kurzu:
Teorie produkční kultury: Dialog politické ekonomie a kulturních studií
Samoorganizace audiovize: systémy produkce, sítě, profese a jejich geneze
Prekarizace a nerovnosti v oblasti kreativních profesí
Globalizace a lokální kultury a instituce v oblasti audiovize
Veřejná služba a tvorba v jejím kontextu versus tvorba v kontextu mediálního trhu
Kinematografie institucí (dokumentární a fiktivní filmy zabývající se obrazem institucí – metody a přístupy)
Terénní studium audiovizuální instituce – etika, metody a postupy
Výsledky učení
Student po absolvování předmětu
• vykazuje nadstandardně hluboké a systematické znalosti teorií a konceptů z oblasti výzkumu audiovizuálních
institucí
• umí propojovat praktickou perspektivu tvůrčích profesí v oblasti audiovize s vědecko-výzkumným pohledem
• dokáže se podílet na koncepčním utváření a analyzování procesů v oblasti audiovizuálních institucí
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Havens, Lotz, and Tinic. “Critical Media Industry Studies: A Research Approach” (Communication, Culture & Critique,
2009)
Mayer, Vicki. “Making Media Production Visible” (Blackwell Publishing Ltd., 2013)
Jones, Candace. “Careers in Project Networks: The Case of the Film Industry” (Oxford University Press, 1996)
Výrost Jozef, Slaměník Ivan, Sollárová Eva: Sociální psychologie: Teorie, metody, aplikace (Grada, 2019)
Curtin, Michael. “Thinking Globally: From Media Imperialism to Media Capital” (WIley, 2009)
Curtin, Michael, Sanson, Kevin (eds.). “Precarious Creativity” (University of California Press, 2016)
Králová, Lucie. “Rozumět televizi” (Nakladatelství AMU, 2021)
Hodnoticí metody a kritéria
Závěrečná seminární práce je esejí v rozsahu 4-6 stran, využívající metody a
přístupy vyučované v rámci předmětu.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Povinně volitelné předměty)