Taneční trendy a popkultura 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107TTP1 zápočet 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíl výuky:

Předmět Taneční trendy a popkultura 1 obsahuje pohled na problematiku vývoje umění v reakci na společenské jevy, aplikované a zaměřené na populární kulturu a taneční trendy.

Popkultura a masová kultura se liší akcí a zapojením jednotlivých stran komunikace. Masovou kulturou rozumíme spíše šíření kulturních hodnot mezi nejširší společenské vrstvy prostřednictvím jednostranné komunikace skrze masová média. Populární kultura bývá ovšem především formována vkusem, zkušeností, či upřednostněnými hodnotami publika a jde tudíž do jisté míry o sílu, která není závislá jen na producentech obsahu.

Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou vedeny formou odborné disputace. Tento typ interaktivní přednášky a rozpravy vedou studenta k (sebe)reflexi a napomáhají k efektivitě řešení zadaných úkolů. Odborné vedení zajišťuje kvalitu chápání dané problematiky a osvojení si odborného diskurzu, v němž student využívá nabytých znalostí a dovedností oboru a prokazuje schopnost aplikovat je osobitým způsobem.

Tematické okruhy:

(různá pojednání o tom, že ostrá hranice mezi „skutečným“ uměním a jeho masovou úpadkovou verzí mizí. Teze, že z tradičních kulturních statků zůstává jen „surová“ látka politických a duchovních dějin a lesk zděděných velkých jmen, s nimiž je současná společnost pouze solidární. Diference mezi „seriózní“ a lehkou produkcí: buď je obroušena, nebo se stává organizovanou. Např. T. Adorno, R. Nye, R. Scruton atd.).

Výsledky učení

Student se orientuje v teorii určující profil tanečního oboru. Zná postupy chápání a zpracování vlastních postupů v praktické a duchovní rovině. Má přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností adekvátní estetickému chápání světa. Znalosti ze společenských jevů a znaků promítnutých do umění, chápe v kontextu s ostatními zadanými semestrálními úkoly. Chápe dobové i nadčasové hodnoty uměleckého díla. Dosažené znalosti a dovednosti umí aplikovat v prezentaci svojí pedagogické a umělecké působnosti.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-406-0.

BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole. Brno: HOST, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.

CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 553 s. ISBN 80-7215-264-5.

LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. 1. vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-068-0.

MANDELBROT, Benoit. Fraktály. Tvar, náhoda a dimenze. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1009-0.

SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1076-9.

ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. In: ZAHRÁDKA, Pavel, (ed.). Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Brno: Barrister & Principal, 2010, ISBN 978-80-87474-11-2.

Doporučená literatura:

BROWNE, Ray B. Popular Culture: Notes Toward a Definition. In: HINDS, H. E., MOTZ, M. F., NELSON A. M. S., (eds) Popular Culture Theory and Methodology. A Basic Introduction. Madison: The University of Wisconsin Press, 2006, ISBN 0-87972-870-1.

NYE, Russel B. Notes for an Introduction to a Discussion of Popular Culture. In: HINDS, H. E., MOTZ, M. F., NELSON, A. M. S. (eds). Popular Culture Theory and Methodology. A Basic Introduction. Madison: The University of Wisconsin Press, 2006, ISBN 0-87972-870-1.

ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet: ústní prověření znalostí a schopností, prezentace výzkumu vybraných pojmů a uvedení příkladů jejich projevů v tanečním umění

Další požadavky: docházka min. 80 %, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů