Estetika zvukové tvorby
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108EZT | zkouška | 2 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Studenti získají přehled o estetických hodnotách a kritériích aplikovaných do oblasti zvukové tvorby.
Shrnutí obsahu předmětu:
Předmět se zabývá historickými přístupy k estetickému hodnocení zvukového snímku. Pojmenovává etická kritéria a hodnoty v historickém kontextu. Studenti v seminárních pracích prokazují své základní znalosti v oblasti estetického hodnocení s důrazem na vhodné používání odborné terminologie a schopnosti formulovat a obhájit vlastní názory.
Tematické okruhy:
Základní estetické normy a hodnoty
Historický kontext estetického pojetí zvukového snímku
Estetická hodnota jako kritérium hodnocení zvukového záznamu
Objektivita a subjektivita při ztvárnění estetického výstupu hudebního snímku
Proces tvorby zvukového záznamu a výsledný zvukový snímek jako interpretační umění
Prostředí on-line jako nový koncertní prostor
Výsledky učení
Studenti se naučí analyzovat zvukové snímky z hlediska estetického ztvárnění a dokáží definovat estetické hodnoty snímku. Získají přehled o historickém vývoji estetiky v oblasti zvukové tvorby.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HAMILTON, Andy, 2003. The Art of Recording and the Aesthetics of Perfection. The British Journal of Aesthetics [online]. Volume 43, Issue 4, October 2003, Pages 345–362, Dostupné z: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/43.4.345
MOYLAN William, 2002. The Roles of the Recordist and the Aesthetics of Recording Production [online]. Understanding and Crafting the Mix, 3rd edition. Dostupné z: https://ebookreading.net/view/book/EB9780415842808_31.html
MILLER, Steven M., 2013. Aesthetics and the Art of Audio Field Recording [online]. Trebuchet-Magazine. Dostupné z: https://www.trebuchet-magazine.com/aesthetics-art-audio-field-recording/
BERGSLAND, Andreas, ENGUM, Trond, 2015. Unheard Sounds: The Aesthetics Of Inaudible Sounds Made Audible [online]. The Journal on the Art of Record Production (JARP). Issue 10. ISSN: 1754-9892
POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006. 287 s. ISBN 80-246-1215-1 (brož.).
Doporučená literatura:
ČERNÝ, Miroslav, Karel. Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence. Estetika, 1974, roč. XI, str. 164 – 182 a 193 – 212.
HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1973. 173 s.
HOSTINSKÝ, Otakar. O hudbě. Praha: Supraphon, 1961. 462 s. JIRÁNEK, Jaroslav. Tajemství hudebního významu. Praha: Academia, 1979.
JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 55 s.
KUNA, M. Hudební interpretace jako předmět výzkumu. Hudební rozhledy, 1979, roč. 32, č. 3. s. 134 – 139.
LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1982. 221 s.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1966. 371 s.
VIČAR, Jan. Hudební estetika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1998. 183 s. ISBN 80-85883-30-9 (brož.).
Hodnoticí metody a kritéria
Student získá atestaci na základě vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 2-3 normostran. Text musí splňovat základní kritéria odborného textu a musí být prezentován v rámci semináře. Současně je požadována docházka nad 60 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)