Analýza hudebně teoretického textu 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186AHTE6 | zkouška | 3 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 65 až 80 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 5. Cílem předmětu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
Tematické okruhy:
- Studium a analýza hudebně teoretických textů středního rozsahu a předmětné složitosti.
- Analytické a přehledové studie o hudbě 20. století, studie o moderních tónových, kompozičně technických systémech, o nové zvukovosti a nových technických prostředcích generování i uměleckého využívání hudebních i nehudebních prvků hudební řeči.
- Pokračování ve čtení a komentování základních, „klasických“ spisů z oblasti široce vymezené hudební teorie (včetně spisů „meta-teoretických“ a spisů orientovaných na filozofii hudby).
- Dokončování textu bakalářské diplomové práce.
Výsledky učení
Schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KOFROŇ, Petr. Třináct analýz. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85787-44-X.
KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice: stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.
MARTINÁKOVÁ, Zuzana: Modalita vo vzťahu k hudbe 20. storočia. Bratislava: VŠMU, 2000.
RETI, Rudolf: Tonality, Atonality, Pantonality. London: 1958. ISBN 0313204780.
Doporučená literatura:
ABRAHAM, Lars Ulrich. Neue Wege Der Musikalischen Analyse. Berlin: Merseburger, 1967.
DAHLHAUS, Carl. Untersuchungen über Die Entstehung Der Harmonischen Tonalität. Kassel: Bärenreiter, 1988.
DAHLHAUS, Carl: Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. In: Experimentelle Musik, ed. F. Winckel, Berlin, 1971, s. 81-88.
DAHLHAUS, Carl, and Tibor Kneif. Einführung In Die Systematische Musikwissenschaft. Köln: Gerig, 1971.
DAHLHAUS, Carl: Musiktheorie. In: Einführung in die systematische Musikwissenschaft, ed. C.Dahlhaus, Cologne 1971, s. 93-132.
DAHLHAUS, Carl. Schoenberg and Schenker. In: Proceedings of the Royal Musical Association, 1973, č 100, s. 209–215.
DEMPSTER, Douglas-Brown, Matthew: Evaluating Musical Analyses and Theories: Five Perspectives. In: Journal of Music Theory 34, 1990, č.2, s. 247-279.
DUNSBY, Jonathan. Models of Musical Analysis: Early Twentieth-Century Music. Oxford: Blackwell, 1993.
FALTIN, Peter: Semiotische Dimensionen des Instrumentalen und Vokalen im Wandel der Symphonie. Archiv für Musikwissenschaft 32, 1975, s. 26-38.
FILIP, Miroslav: K problémom hudby a slova z experimentálného hľadiska. Hudební věda I, 1964, č.3, s. 462-475.
GRAHAM, Peter. Josef Berg a jeho Snění. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-85429-67-5.
HAUER, Josef Matthias. Vom Melos zur Pauke: eine Einführung in die Zwölftonmusik. Wien: Universal-Edition, 1925.
KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1962.
KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.
KOHOUTEK, Ctirad. Projektová hudební kompozice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele: (stručná antologie základů starší kompoziční praxe a teorie). Praha: Panton, 1976.
LISSA, Zofia: Geschichtliche Vorform der Zwölftontechnik. In: Acta musicologica XVII, 1935, s.15.
LUDVOVÁ, Jitka. Matematické metody v hudební analýze: k muzikologické aplikaci teorie informace a teorie množin. Praha: Supraphon, 1975.
MARSDEN, Alan – Pople, Anthony (Ed.): Computer Representations and Models in Music. London: Academic Press, 1992. ISBN 0124735452.
RAHN, John: Basic Atonal Theory. New York, Schirmer 1980. ISBN 0582281172.
RUT, Josef. Dvanáctitónová tonální teorie. Praha: Panton, 1969.
RUT, Josef: Relativistická teorie hudebního pohybu. Praha 1990, ISBN 8070390417.
WEBERN, Anton von, Willi Reich, and Leo Black. The Path to the New Music. Bryn Mawr, PA: Theodore Presser Company, 1963. ISBN 1376331527.
Hodnoticí metody a kritéria
Od studenta je očekávána aktivní účast v hodinách a průběžná práce na dílčích referátech
dle zadání vyučujícího.
Ke zkoušce je požadována rozsáhlejší písemná práce 4–5 NS dle zadání vyučujícího. Má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce.
Povinná účast studenta na hodinách min. 70 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje