Teorie divadla I. 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207TID2 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Lukáš BRYCHTA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jaroslav ETLÍK

Obsah

Přednáškový a seminární cyklus Teorie divadla je profilovým předmětem bakalářského stupně výuky teorie divadla. Studenti se seznámí s elementárními teatrologickými pojmy užívanými v české divadelní vědě a také s vymezením těchto pojmů v souvislostech obecné teorie umění, estetiky a teorie ostatních uměleckých druhů.

Cíl předmětu:

Studenti se během přednáškového cyklu v letním semestru seznámí se strukturálně-sémiotickými východisky české teorie divadla.

Osnova předmětu:

Obsahová náplň přednášek vychází i v letním semestru především z tradice české strukturálně-sémiotické školy. Přednášky se věnují vzniku české strukturálně-sémiotické školy v šedesátých letech 20. století s důrazem na srovnání peirceovské sémiotiky a saussurovské sémiologie. Studenti jsou seznámení s divadelními komponenty a rozšiřují si dosavadní poznatky o vliv tzv. Druhé divadelní reformy na divadelní teorii.

Tematické okruhy:

  1. Peirceovská sémiotika (typy znaků: ikon, index, symbol). Nově formulovaný pojem divadelního jazyka v divadelní teorii jako kombinace výše zmíněných znaků a tzv. symptomů (příznaků). Komplexní synchronní výklad této problematiky.
  2. Tzv. sémiotika „prvního dechu“. Navázání na impulzy peirceovské sémiotiky. Divadlo chápané jako systém znaků. V prostředí frankofonních zemí divadelní jazyk definován jako kombinace saussurovské sémiologie (signifiant/signifié) a peirceovského systému. (U. Eco, R. Barthes, T. Kowzan, u nás B. Jičínský)
  3. Vliv tzv. Druhé divadelní reformy na divadelní teorii. Myšlení o divadle se rozšiřuje o řadu dalších aspektů. Antropologie, komunitní prvky, studium a prozkoumáním nových možností divadelního jazyka (u nás vznik divadel studiového typu). Hledání nové funkce divadla, improvizace, náhoda (v teoretické reflexi: Brook, Barba a další, v Čechách: Hořínek, Kovalčuk).
  4. Základní komponenty divadla. Rozlišení komponentů divadelní tvorby (oblast vytváření divadelního artefaktu) a divadelního aktu (divadelního představení jako živé události, tj. estetického objektu). Zevrubný výklad této problematiky.
  5. Vznik české strukturálně-sémiotické školy. Syntéza podnětů Zichovy Estetiky dramatického umění a jejího pojmoslovného aparátu a teoretických východisek československého meziválečného strukturalismu.

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Teorie divadla I. 1.

Úspěšná klasifikace předmětu 207TDK0 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 207TID2

Literatura

Povinná literatura:

Doporučená literatura (průběžně v celém cyklu Teorie I.-III.):

Hodnoticí metody a kritéria

Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2022/2023:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K224
Učebna a pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
ETLÍK J.
16:00–17:30
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 16:00–17:30 Jaroslav ETLÍK Učebna a pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů