Teorie divadla III. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TID5 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl předmětu:
Kurz Teorie divadla III rozšiřuje povědomí o teoretických konceptech divadla a šířeji performance především z angloamerické oblasti.
První semestr se věnuje oblasti performance studies; představuje její východiska, základní teoretické nástroje a možné aplikace. Dále podrobněji nahlíží v širší mezioborové perspektivě vlivné koncepty performance a performativity, doplněné souvisejícími termíny živosti (liveness) a liminality. Cílem kurzu je jednak představit oblast performance studies a upozornit na rozdíly mezi ní a českou strukturálně-sémiotickou divadelní teorií a jednak komparativně nahlédnout zdánlivě příbuzné pojmy uplatňované v odlišných oborech a upozornit na jejich kontextuální odlišnosti.
Tematické okruhy:
- Výchozí koncepty performance studies.
- Teorie performance a performance studies.
- Kulturní performance a divadelnost.
- Performativita, performance a divadlo.
- Liveness a bezprostřednost.
- Liminalita v rituálu a v divadle.
Výsledky učení
- Student je schopen odlišit performance studies od teatrologie, rozumí odlišným východiskům a zaměření oborů.
- Student dokáže rozpoznat principy performance studies a zná jejich teoretické základy.
- Student si uvědomuje širší mezioborové souvislosti pojmů performance a performativity a je schopen používat je adekvátně ke kontextu.
- Student rozumí rozdílným významům termínu liveness a chápe jeho užití pro odlišná média.
- Student rozumí termínu liminalita a jeho používání v odlišných kontextech.
- Student se lépe orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglickojazyčné odborné texty.
Předpoklady a další požadavky
Teorie divadla I. 1 a 2, Teorie divadla II. 1 a 2.
Literatura
Povinná literatura:
AUSLANDER, Philip, 2016. Afterword: So Close and Yet So Far Away: The Proxemics of Liveness. In: Matthew Reason a Anja Mølle Lindelof, ed. Experiencing Liveness in Contemporary Performance: Interdisciplinary Perspective. London and New York: Routledge, s. 295–298. ISBN 978-1-138-96159-3.
AUSTIN, John Langshaw, 2000. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, s. 19–40, 101–112. ISBN 80-7007-133-8.
BATESON, Gregory, 2006. A Theory of Play and Fantasy. In: Katie Salen a Eric Zimmerman, ed. The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology. Cambridge, MA and London: The MIT Press, s. 314–328. ISBN 978-0-262-19536-2. / BATESON, Gregory. Teorie hry a fantazie. In týž. Ekologie mysli. Praha: Malvern, 2017, s. 190–205. ISBN 978-80-7530-151-2.
CAILLOIS, Roger, 1998. Hry a lidé: Maska a závrať. přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, s. 25–58. ISBN 80-902482-2-5.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8. (vybrané kapitoly)
GOFFMAN, Erving, 1999. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. přel. Milada McGrathová. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, s. 10–39. ISBN 80-902482-4-1.
HUIZINGA, Johan, 1971. Homo ludens: O původu kultury ve hře. přel. Jaroslav Vácha. Praha: Mladá fronta, s. 9–32.
KIRBY, Michael, 1972. On Acting and Not-Acting. The Drama Review. 16 (1), 3–15. ISSN 1054-2043.
PŠENIČKA, Martin, 2010. Nejen k postdramatickému konceptu Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue. 21 (1), 28–49. ISSN 0862-5409.
STATES, Bert O., 2013. Pes na jevišti: Divadlo jako fenomén. Divadelní revue. 24 (3), 84–95. ISSN 0862-5409.
TURNER, Victor, 2004. Průběh rituálu, s. 95–125. přel. Lucie Kučerová. Brno: Computer Press. ISBN 80-7226-900-3.
Doporučená literatura (vybrané kapitoly):
AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 1. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25512-0.
AUSLANDER, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. London a New York: Routledge, 2008. ISBN 978- 0-415-77353-9.
BIAL, Henry a BRADY, Sara (eds.). The Performance Studies Reader. London a New York: Routledge, 2016. ISBN 971- 1-138-02336-9
CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introduction. London a New York: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138- 28168-4.
SCHECHNER, Richard. Performance Theory. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0-415-31455-8.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace),
- průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (20 % klasifikace),
- příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní inscenace (10 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:15–15:45 | Lukáš BRYCHTA | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)