Úvod do audiovizuálních studií FAMU
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373UDAS | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
V rámci této přednášky se studenti seznámí s metodami a přístupy ke studiu z hlediska humanitních věd relevantních pro umělecký výzkum a studium na FAMU obecně. Předmět se skládá z přednášek pedagogů FAMU, každá z přednášek je koncipována jako případová studie. Přednášky jsou voleny s ohledem na mezioborový přesah studia.
Úvody do myšlení o audiovizi:
Úvody do některých společenskovědních oborů aplikovatelných při myšlení o audiovizi. Série příspěvků přednášejících z prostředí FAMU i mimo něj. Představená témata položí základy pro studium audiovize v širším kontextu a naznačí cesty, kterými se studující mohou v dalších semestrech ubírat při volbě volitelných předmětů i úvahách nad teoretickou bakalářskou prací. Namísto scholastiky – eklektika.
Klíčová slova: autoetnografie, filozofie médií, vizuální studia, gender studies, estetika, etnografie institucí, umělecký výzkum, vizuální antropologie.
Výsledky učení
Cílem je seznámit studenty s různými přístupy ke studiu pohyblivého obrazu.
Předpoklady a další požadavky
Předpoklady byly naplněny přijetím do studia.
Literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet: aktivní účast na závěrečné reflexivně-debatní seanci 19. 12. 2022. V případě, že se studující nemůže závěrečné seance zúčastnit, je zápočet udělen za písemnou reflexi tří z přednášek (text o celkovém rozsahu 2-3 NS).
Webová stránka předmětu
https://www.famu.cz/cs/studuji/harmonogramy-rozvrhy-predmety/uvody-praktika/
Poznámka
Koncept a koordinace: Matěj Strnad, matej.strnad@gmail.com
10. 10. 2022
Radim Procházka
Autoetnografie jako možnost reflexe vlastní práce aneb filmař akademikem
Pro řadu lidí je autoetnografie kontroverzní disciplína, ale je to obor plně rozvinutý, s vlastní terminologií a metodologií, se zavedenými impaktovými časopisy. Moje práce je jedním z příkladů cesty, jak může praktikující filmař reflektovat vlastní činnost vědeckými metodami. Chci ukázat obecnější způsob myšlení, který reaguje na volání po tom, že byť jsme především uměleckou školou, máme akademický statut, který vyžaduje rozvíjení vědecké reflexe oboru.
17. 10. 2022
Palo Fabuš
Tvořivost umělé inteligence
Je otázka po tvořivosti AI otázkou filosofickou, inženýrskou nebo matematickou? Může z pouhých jedniček a nul vzniknout něco nečekaného? Může být počítač svobodným subjektem a chovat se subjektivně? Přednáška představí základní úvahy o tvůrčí autonomii počítače.
24. 10. 2022
Andrea Průchová
Vidět, sledovat, pozorovat a dohlížet
Vidění jako biologický akt, moment zkoumání, proces vytváření „druhého“ a nástroj společenské
moci – tak nás o obrazech a vizualitě učí přemýšlet široké interdisciplinární pole vizuální kultury. Je ze své podstaty viděné politické? A kdo je vrchním osvětlovačem toho, co zůstává v žité a médii zprostředkované realitě v centru pozornosti, běžně viditelné, skryto na okrajích a neviditelné? A lze tyto mocenské sítě viděného proměňovat?
31. 10. 2022
Tereza Fousek Krobová
Gender studies a audiovize
Jak pracuje film s lidským tělem? Proč spolu ženy ve filmech mluví hlavně o mužích? A dívají se hráčky počítačových her mužským postavám na zadky? Probereme, jak média pracují se základními genderovými stereotypy - tedy jakými způsoby je mohou podpořit, bořit nebo vytvářet. Dotkneme se pojmů jako je tokenismus, symbolická anihilace, Bechdel test a především probereme teorii Male Gaze Laury Mulvey, která i přes četné (a oprávněné) kritiky a reinterpretace stále patří k zásadním konceptům genderových studií i filmové vědy.
7. 11. 2022
Tereza Hadravová
Estetika, neurovědy a neuroestetika
Estetika filmu se soustředí otázky týkající se vnímání, tvorby a hodnocení filmů jako uměleckých děl. Lze ji považovat za místo, odkud lze hovořit o hodnotě filmu přesahující jeho podpovrchové kulturní, sociální a politické, ekonomické či tělesné determinace a také o vztazích těchto ukazatelů či hodnot k těm estetickým. V přednášce se budu zabývat tématy, která se objevují na průsečících estetiky filmu, filozofie mysli a empirického výzkumu procesů vnímání.
14. 11. 2022
Lucie Králová
Rozumět televizi
Na několik let jsem se zanořila do neútulných televizních kanceláří, střižen a spletitých chodeb a zapřádala hovory o tom, jak to v televizi chodí, jak se co má a nemá dělat a proč si televizní zaměstnanci myslí, že to jinak nejde. Zkoušela jsem pochopit, jak se tyto představy o dokumentu formovaly a jaké dopady mají na současnou televizní tvorbu. Opírala jsem se přitom o studia produkční kultury i etnografickou perspektivu. Pozorovala jsem „televizní kmen“ s jeho svébytnými rituály a rozhodovacími procesy, narativy, profesními slovníky a zkoumala, z čeho vyrůstají jeho mocenské a disciplinační mechanismy. Z tohoto etnografického výzkumu produkční kultury ČT vznikla kniha Rozumět televizi, jejíž základní teze představím v přednášce/semináři.
21. 11. 2022
Lea Petříková
Umělecký výzkum
Přednáška představí umělecký výzkum jako dynamickou metodu na pomezí akademického světa a umělecké praxe, jejímž cílem je poznání skrze umění. Na příkladech konkrétních projektů budou nastíněny základní strategie umělecko-výzkumné metodologie – procesuálnost, ohledávání hranic akademického výzkumu i uměleckého vyjádření, spolupráce, unlearning jakožto odnaučování se dosavadních postupů a (znovu)objevování přístupů nových či alternativních, kritické nahlížení institucionálních i výzkumných praktik a neustálá (sebe)reflexe vlastní umělecké praxe, dosavadního poznání i možností uměleckého výzkumu.
28. 11. 2022
Čeněk Pýcha
Média paměti
Jak vznikají sdílené obrazy minulosti? Co formuje naše představy historie a jejich audiovizuální manifestace? Přednáška se zaměří na tzv. paměťová studia a jejich vývoj. Moderní instituce daly
vzniknout statickým obrazům (především národní) minulosti. Dnešní společenská a mediální situace si zaslouží revizi naší představy o tom, jak tyto obrazy minulosti vznikají, transformují se nebo putují. Na konkrétních materiálech vyzkoušíme funkčnost některých dnes se prosazujících pojmů popisujících dynamiku historické paměti (entangled memory, traveling memory, postmemory).
5. 12. 2022
Pavel Borecký
Nová imaginace: Úvod do vizuální antropologie
Jean Rouch kdysi tvrdil, že jej umělečtí přátele kritizují pro jeho “vědeckost” a ti vědečtí pro jeho “uměleckost”. V historickém zpětném zrcátku ovšem vidíme, jak zásadně tento filmař-etnograf ovlivnil francouzskou Novou vlnu i socio-humanitní vědy obecně. Dichotomie stranou. Kde je novodobý Rouch? Ve své přednášce se dotknu přístupu a základních otázek socio-kulturní antropologie. Na příkladech ukáži, jak v nich zapustila kořeny metodika audiovizuální etnografie (observační film, esejistický film, participativní film, senzorická etnografie, etnofikce). V závěru se pak společně zamyslíme nad etikou ve filmově-vědní praxi a přísliby mezioborovosti.
12. 12. 2022
Alexandra Moralesová
Film jako materiál a jako médium
19. 12. 20222
Závěrečná reflexe/debata
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–10:35 | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (povinný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (povinný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinný předmět)