Jak ohýbat realitu pomocí VFX - od neviditelných triků po virtuální světy
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300MJOR | zápočet | 1 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý akademický rok (45 minut), 23 až 28 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Lektor: Michal Křeček (CEO Magiclab)
Od subtilních retuší až po tvorbu celých světů – vizuální efekty zásadně ovlivňují způsob, jakým se vyprávějí filmové příběhy. Přednáška představí jejich základní druhy a postupy realizace, seznámí s týmy, které vizuální efekty vytvářejí, a zasadí je do celkového workflow výroby filmu. Součástí bude také srovnání s přístupy virtuální produkce a využitím nástrojů umělé inteligence. Dozvíte se, proč je důležité konzultovat VFX již v preprodukci, co ovlivňuje náklady a objem práce a proč „fix it in post“ není vždy dobrá strategie.
Výsledky učení
- představení druhů VFX a postupů užití
- popis pozic a pracovních činností ve VFX týmu
- osvětlení rozdílů mezi VFX a virtuální produkcí
Předpoklady a další požadavky
--
Literatura
Klasické milníky VFX:
2001: Vesmírná odysea (1968, r. Stanley Kubrick) – průlom v praktických efektech a trikové kameře.
Blade Runner (1982, r. Ridley Scott) – kombinace modelů, matte paintingu a triků.
Jurský park (1993, r. Steven Spielberg) – revoluce v kombinaci animatroniky a CGI.
The Matrix (1999, r. Wachowski) – „bullet time“ a digitální revoluce.
The Lord of the Rings (2001–2003, r. Peter Jackson) – revoluční motion capture (Gollum).
Avatar (2009, r. James Cameron) – revoluce v motion capture a digitálním 3D.
Další zajímavé ukázky VFX:
Gravity (2013, r. Alfonso Cuarón) – spojení reálné kamery a CG prostředí.
The Mandalorian (2019–, seriál) – průlomové využití LED volume.
Dune (2021, r. Denis Villeneuve) – kombinace praktických efektů a VFX, Oscar za VFX.
Godzilla Minus One (2023, r. Takashi Yamazaki) – malý tým, hybrid praktických a digitálních efektů, první japonský Oscar za VFX.
Hodnoticí metody a kritéria
účast na semináři – prezenční listina
Poznámka
Přihlásit se na modul je možné do: 22.10.2025 přes link uvedený v pozvánce či níže, nebo do naplnění kapacity.
Registrace zde: https://forms.gle/khf1boCWL5RA9HqJ8
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 24.10.2025 | 10:00–12:30 | Jiří FOREJT | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
Registrace nutná zde: https://forms.gle/khf1boCWL5RA9HqJ8 | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)